درگیری میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت در پنجشیر؛ ۱۴ طالب کشته شدند

غیرنظامیان در پنجشیر و اندراب، همچنان شکنجه و ناپدید می‌شوند

سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان می‌گوید بعدازظهر روز پنجشنبه ۵ خرداد، پس از درگیری میان نیروهای طالبان و جبهه مقاومت ملی در نواحی کوهستانی چمال ورده و دره آرزو در پنجشیر، ۱۴ عضو طالبان کشته شدند.

صبغت احمدی، با انتشار بیا‌نیه‌ای گفت که درگیری نیروهای جبهه مقاومت و طالبان در پایگاه‌های تاواخ، عنابه، چمال‌ورده، شتل و کرواشی تا پنجشنبه‌ شب ادامه یافت و چندین عضو طالبان در جریان این درگیری‌‎ها کشته شدند.

طالبان تاکنون درباره این درگیری‌ها در پنجشیر سخنی نگفته‌اند. رسانه خبری باختر روز چهارشنبه از سفر ملا برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان به پنجشیر خبر داد و نوشت که ملا عبدالغنی برادر، با مقام‌ها و مردم پنجشیر گفت‌وگو کرده است.

خالد امیری، فرمانده پیشین نیروهای «واحد ویژه مشترک» رهبری مبارزه با طالبان را در این بخش‌ها بر عهده دارد.

خالد امیری روز پانزدهم ماه اوت که اشرف غنی با همراهانش از افغانستان فرار کردند، به همراه شماری از همکارانش به پنجشیر رفت و برای مبارزه با طالبان آماده شد.

ادامه کوچ اجباری و ناپدید شدن غیرنظامیان

در همین حال، شماری از ساکنان شهرستان پریان پنجشیر خبر دادند که طالبان به آزار و اذیت مردم ادامه می‌دهند و به نواحی کریپتاب و ورکساب هجوم برده‌اند و حدود ۲۰ تن از ساکنان این نواحی را بازداشت و شکنجه کرده‌اند. ساکنان شهرستان پریان می‌گویند که طالبان حتی گاوها و گوسفندان مردم را به گلوله بستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین چهار عضو یک خانواده در شهرستان عنابه که طالبان آنان را بازداشت کرده بودند، ناپدید شده‌اند. یک عضو این خانواده، به شرط فاش نشدن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت طالبان روز سه‌شنبه پدر، برادر، عمو و پسرعموهایش را در روستای تاواخ شهرستان عنابه بازداشت کردند و تاکنون هیچ خبری از آنان در دست نیست.

او گفت که برادرش زمری در تاواخ مغازه‌‌دار است و طالبان او را در مغازه‌اش و پدرش را در راه خانه بازداشت کردند. این منبع آگاه افزود طالبان پسرعمویش را که ۱۵ ساله است در راه بازگشت از مدرسه و عمویش را نیز در خانه بازداشت کردند. به گفته این منبع آگاه، این افراد غیرنظامی‌اند و با جبهه مقاومت ملی هیچ رابطه‌ای ندارند، اما طالبان خانه‌‌هایشان را بازرسی کرده‌اند، تمامی کمدها را شکسته‌اند و حتی تنورشان را ویران کرده‌اند و گفته‌اند که با جبهه مقاومت رابطه دارند.

ساکنان روستای عنابه می‌گویند در هفته‌های گذشته که درگیری میان نیروهای جبهه مقاومت و طالبان افزایش یافت می‌خواستند از پنجشیر به کابل کوچ کنند، اما طالبان به آنان اجازه بیرون رفتن از پنجشیر را ندادند.

منابع آگاه در شهرستان پل حصار استان بغلان نیز می‌گویند که طالبان روز پنجشنبه، چهار خانواده از روستای تغانک این شهرستان را کوچانده است. این خانواده‌ها، با برداشتن برخی وسایل موردنیاز، خانه‌هایشان را تخلیه کردند.

در حال حاضر نیروهای مسلح طالبان که در هفته‌های اخیر وارد پنجشیر و اندراب شده‌اند، با نیروهای جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان درگیر‌ند.

با آن‌که طالبان در ابتدا نمی‌پذیرفتند که جنگجویانشان با جبهه مقاومت ملی در پنجشیر درگیر شده‌اند، اما یک مقام محلی این گروه در پنجشیر، روز ۱۰ مه، کشته شدن شش تن از جنگجویانشان را تایید کرد. تصویرهایی از انتقال اجساد نیروهای طالبان با بالگرد به استان‌های جنوب افغانستان نیز در رسانه‌ها منتشر شد.

در حال حاضر شماری از نیروهای جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی در استان‌های پنجشیر، بغلان، تخار، بدخشان و پروان علیه طالبان می‌جنگند.