محموله نفتی توقیف شده ایران به آمریکا تحویل داده شد

طبق درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده، محموله توقیف شده ایران در یونان تحویل آمریکا شد

محموله ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران به آمریکا ارسال می‌شود ـ REUTERS/Vassilis Triandafyllou

آمریکا محموله توقیف شده نفتی ایران را در نزدیکی جزیره ائوبویا یونان از این کشور تحویل گرفت تا این محموله از نفت‌کش روسی «لارا» تخلیه و از طریق کشتی «آیس انرژی» به آمریکا ارسال شود.

به گزارش رویترز این محموله که طبق درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده تحویل این کشور شده، شامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران است که در نفت‌کشی با پرچم روسیه در یونان توقیف شده بود.

در همین خصوص روز پنجشنبه خبرگزاری الجزیره به نقل از یک مقام ایرانی از هشدار ایران به دولت یونان درباره تحویل نفت توقیف شده به آمریکا خبر داده و نوشته بود: «آتن قصد دارد نفت مصادره شده ایران را به آمریکا تحویل دهد، این کار مردود است و عواقبی خواهد داشت.»

با این حال ظهر روز پنجشنبه (پنجم خرداد) خبرگزاری رویترز از تحویل دادن این محموله نفتی از طرف یونان به آمریکا خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه کاردار سفارت یونان در تهران، به وزارت امور خارجه ایران احضار شد و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی نسبت به توقیف محموله نفتی ایران در آب‌های این کشور، به وی ابلاغ شده بود. در همین روز همچنین سازمان بنادر و کشتیرانی ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای توقیف این نفتکش را مصداق دزدی دریایی عنوان کرده بود. با این حال دولت یونان هیچ واکنشی به اعتراض ایران نشان نداده و جزئیاتی را درباره تخلیه نفت شناور لانا منتشر نکرد.

تصمیم یونان برای تحویل محموله نفتی ایران که با نفتکش روسی و پرچم این کشور حمل می‌شد، در راستای اجرای تحریم‌ها علیه ایران و روسیه صورت گرفته است. پیش از این خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی پلیس بنادر یونان عنوان کرده بود که هزینه تحویل کشتی توقیفی از ایران گرفته می‌شود.

گارد دریایی یونان، روز ۱۹ آوریل سال جاری، نفت‌کش روسی پگاس را در کنار جزیره ائوبویا توقیف کرد. این نفت‌کش چند روز پس از آن برای مقابله با تحریم‌های اروپایی علیه روسیه، به لانا تغییر نام داد.