اندونزی نفت‌کش ایرانی را رفع توقیف کرد

 نفت‌کش «ام‌تی هورس» چهار ماه قبل به دلیل مشکوک بودن به «انتقال غیرقانونی سوخت» توقیف شده بود

سخنگوی گارد ساحلی اندونزی، از آزادسازی نفتکش ام‌تی هورس پس از طی مراحل قانونی خبر داد- Handout / Indonesian Maritime Security Agency / AFP

یک مقام اندونزیایی و رسانه‌های دولتی ایران روز شنبه اعلام کردند که کشتی نفت‌کش «ام‌‌تی هورس»، متعلق به ناوگان شرکت ملی نفت‌کش ایران، که از ۲۴ ژانویه (۵ بهمن ۱۳۹۹) تاکنون در آب‌های اندونزی توقیف شده بود، دیروز، جمعه، آزاد شد.

به گزارش رویترز، ویسنو پراماندیتا، سخنگوی گارد ساحلی اندونزی، روز شنبه از آزادسازی این نفت‌کش پس از طی مراحل قانونی خبر داد.

به گزارش رویترز، کشتی ام ‌تی هورس سال گذشته برای تحویل ۲.۱ میلیون بشکه میعانات ایران به ونزوئلا رفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گارد ساحلی اندونزی حدود چهار ماه پیش اعلام کرد که دو نفت‌کش با پرچم‌های‌ جمهوری اسلامی ایران و پاناما که به اتهام انتقال غیرقانونی نفت در آب‌های اندونزی، از سوی مقامات این کشور توقیف شده‌اند، در مسیر جزیره باتام هستند تا برای تحقیقات بیشتر، در این منطقه لنگر بیندازند.

سخنگوی گارد ساحلی اندونزی گفته بود که این دو نفت‌کش را که حامل سوخت مازوت بودند، به دلیل نقض قوانین عبور و مرور دریایی در سواحل خود توقیف کرده است.

سخنگوی گارد ساحلی اندونزی همچنین اعلام کرد که این دو کشتی متهم به انتقال غیرقانونی سوخت هستند و برای فریب نیروهای ساحلی اندونزی، عامدانه اطلاعات خود را مخفی کرده‌اند.

جاکارتا دلیل توقیف نفت‌کش ام‌تی هورس را مشکوک بودن انتقال غیرقانونی نفت در آب‌های اندونزی دانسته است، اما وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته است که آن توقیف به دلیل یک مسئله فنی در زمینه حمل و نقل بوده است.

جمهوری اسلامی ایران متهم است که به دلیل تحریم‌های ایالات متحده که هدف اصلی آن (جلوگیری از) صادرات نفت ایران است، با از کار انداختن سیستم‌های ردیابی در نفتکش‌ها، مقصد فروش نفت خود را پنهان می‌کند.