کدام بازرگان افغان برای سپاه قدس پولشویی می‌کند؟

نبی‌زاده مالک شبکه تلویزیونی آرزو است و مجموعه‌ای از شرکت‌های زنجیره‌‎ ای در افغانستان را اداره می‌کند

کمال نبی‌زاده، مدیر مجموعه‌ای از شرکت‌های تجاری در افغانستان، روسیه و آسیای میانه است- آرزو نیوز

وزارت خزانه‌‎داری ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه، ۴ خرداد (۲۵ مه)، اعلام کرد که یک شبکه قاچاق نفت و پولشویی مرتبط به سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است. در میان افراد و شرکت‌های تحریم‌شده، نام کمال نبی‌زاده، یک بازرگان افغان، نیز دیده می‌شود. بنا بر این گزارش، شبکه و افراد تحریم‌شده زمینه فروش صدها میلیون دلار نفت ایران به شرکت‌هایی در کشورهای مختلف را فراهم کرده و پول حاصل از فروش نفت را در اختیار سپاه قدس و حزب‌الله لبنان قرار داده‌اند.

در گزارش وزارت خزانه‌‎داری آمریکا، از یکی از شرکت‌های مستقر در روسیه که در انتقال میلیون‌ها دلار از روسیه به ایران نقش داشته‌اند، با نام اختصاری «آرپی‌پی ال‌سی‌سی» (RPP LCC) نام برده شده و آمده است که مدیر پیشین این شرکت، کمال نبی‌زاده- که از او با نام کمال‌الدین غلام نبی‌زاده- نیز یاد می‌شود، در همکاری با مقام‌های اطلاعاتی روسیه، در پرداخت میلیون‌ها دلار به سپاه قدس نقش داشته است. رستم قاسمی، معاون اقتصادی سپاه قدس و وزیر نفت سابق جمهوری اسلامی ایران، در آوریل سال ۲۰۲۱، میلیون‌ها دلار از روسیه به ایران منتقل کرد که این کار از طریق شرکت آرپی‌پی ال‌سی‌سی انجام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمال نبی‌زاده زمانی کاردار سفارت افغانستان در مسکو بود و سال‌ها است که مجموعه‌ای از شرکت‌های تجارتی در روسیه، آسیای میانه و افغانستان را مدیریت می‌کند. بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ برای جلوگیری از تامین مالی تروریسم، کمال نبی‌زاده، شرکت آرپی‌پی ال‌سی‌سی و چند شرکت تجارتی دیگر که با شبکه قاچاق نفت و پولشویی برای سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارند، به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شدند.

کمال نبی‌زاده ساکن مزارشریف است و یکی از چند چهره ثروتمند و بانفوذ در افغانستان به حساب می‌آید. او با سران دولت‌های روسیه، ازبکستان، ایران و چند کشور دیگر روابط پیچیده و گسترده‌ای دارد و بیشتر شرکت‌های تجاری او‎ در روسیه و آسیای میانه مستقرند. او مالک شبکه تلویزیونی آرزو در افغانستان است و مجموعه‌ای از شرکت‌های زنجیره‌‎ای در افغانستان را اداره می‌کند.

در گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا، به نقش او در سقوط «کابل بانک» نیز اشاره شده و آمده است که کمال نبی‌زاده یکی از طراحان کلاهبرداری از کابل‌بانک است که به زیان ۸۰۰ میلیون دلاری این بانک و دولت پیشین افغانستان منجر شد. نبی‌زاده در سال‌های اخیر، همواره اتهام دخالت داشتن در سقوط کابل‌بانک را رد کرده و گفته بود شبکه‌ای از قدرتمندان که قصد غارت ثروت او را دارند، پای او را به این پرونده کشانده‌اند.

کمال نبی‌زاده در چند سال اخیر، به دلیل متهم بودن در پرونده سقوط کابل‌بانک به‌ندرت به افغانستان سفر می‌کرد و بیشتر در روسیه اقامت داشت. او چند بار تلاش کرد خود را از اتهام‌های واردشده برهاند، اما پرونده متهمان کلاهبرداری از کابل‌بانک در نهایت با فروپاشی دولت پیشین افغانستان بسته شد.