چهار انفجار در کابل و مزارشریف جان نزدیک به ۳۰ غیرنظامی را گرفت

بیش از ۱۵ تن در انفجار کابل و ۱۰ تن در انفجارهای مزارشریف جان باختند

تمامی قربانیان این چهار انفجار غیرنظامیان‌اند-ایندیپندنت‌فارسی

وقوع هم‌زمان چهار انفجار مرگبار در کابل و مزارشریف در شامگاه چهارشنبه، چهارم خرداد، به کشته و مجروح شدن ده‌ها شهروند غیرنظامی انجامید. 

 انفجاری در مسجد «حضرت ذکریا» در چهارراه ترافیک در حوزه پنجم کابل، در حدود ۱۵ قربانی گرفت و بیش از ۲۰ تن دیگر را مجروح کرد. شاهدان حادثه به ایندیپندنت فارسی می‌‌گویند که مواد منفجره در محراب مسجد جاسازی شده بود و انفجار هنگامی رخ داد که نمازگزاران مشغول نماز خواندن بودند.

به گفته شاهدان، در حدود ۱۰ تن از نمازگزاران در نخستین لحظات پس از انفجار جان باختند و شماری نیز به سختی مجروح شدند. بیمارستان «امرجنسی» (اورژانس) کابل نیز در توییتی نوشته است که ۲۲ زخمی از حادثه انفجار در مسجدی در کابل به این بیمارستان آورده شده‌اند که پنج تن از آنان به علت جراحت‌‌های شدید در راه بیمارستان جان باخته‌اند. سخنگوی پلیس طالبان تنها زخمی شدن دو تن را در اثر این حمله تروریستی تایید کرده است.

در همین حال، خبرنگاران در مزارشریف نیز از وقوع سه انفجار در این شهر خبر می‌دهند و می‌گویند که انفجارها با فاصله‌های زمانی کوتاه، سه خودرو مسافربری را هدف گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولان بهداشتی شمار قربانیان این سه انفجار را ۹ تن، و شمار مجروحان را در حدود ۴۰ تن گزارش داده‌اند.

یک فرمانده طالبان کشته شدن ۱۰ تن را در این انفجارها تایید کرده است.

 نخستین انفجار در ناحیه دوم، انفجار دوم در ناحیه سوم، و انفجار سوم در ناحیه دهم شهر مزارشریف، خودروهای مسافربری را آماج قرار داد که شهروندان عادی را انتقال می‌دادند. شاهدان این انفجارها به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که بیشتر قربانیان این حمله‌ها، شهروندان غیرنظامی از قوم «هزاره» بوده‌اند. 

در پی تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ میلادی، انفجارهای مرگباری در مزارشریف رخ داده است. هدف اغلب این انفجارها، عبادتگاه‌ها و خودروهای مسافربری بوده است.

طبق آمارهای غیررسمی، مرگبارترین انفجارها در ماه رمضان گذشته در کابل، کندز، مزارشریف، تخار، و هرات رخ داده‌‌اند و در اثر آن‌ها نزدیک به ۷۰۰ غیرنظامی که بیشتر آنان از پیروان آیین تشیع بودند، قربانی شدند. 

بیشتر از جهان