نزدیک به ۳۷ میلیون نفر از جمعیت هدف ایران دوز سوم واکسن کرونا را نزدند

تردید درباره کارایی واکسن‌های ایرانی و چینی، تمایل ایرانیان به تزریق دوز دوم و سوم را کاهش داد

بر اساس آمار موجود، نزدیک به ۶۵ میلیون نفر از جمعیت ایران دوز اول واکسن کرونا را تزریق کردند‌ـ مهر

بالغ‌ بر ۵۲ درصد افرادی که در ایران دوز اول واکسن کرونا را زدند، به تزریق دوزهای دوم و سوم تمایلی نداشتند. محمدرضا هاشمیان، عضو کمیته علمی کشوری کرونا، با اعلام این خبر هشدار داد: «سطح ایمنی ایرانیان رو به کاهش است.»

به گفته این استاد مراقبت‌های ویژه پزشکی، حتی بسیاری از ایرانیان که دوزهای دوم و سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، به زدن دوزهای تکمیلی تمایلی ندارند و اگر جلو «روند لاک‌پشتی» تزریق دوزهای تکمیلی گرفته نشود، ممکن است در صورت پیدایش سویه جدید ویروس کرونا، یک موج خطرناک دیگر در ایران به وجود آید.

محمدرضا هاشمیان با بیان اینکه فاصله مناسب بین دوز دوم و سوم حدود سه ماه است، به خبرگزاری رکنا گفت: «در چنین شرایطی، اگر افراد بخواهند تزریق نوبت‌های تکمیلی واکسن خود را به تاخیر بیندازند، بعید نیست که ایمنی بدن آن‌ها در برابر کرونا کاهش یابد و احتمال ابتلای شدید آن‌ها بیشتر شود.»

هاشمیان از «کاهش محسوس» مراکز واکسیناسیون در ایران انتقاد کرد و افزود: «این مسئله دسترسی مردم به واکسن کرونا برای تزریق دوزهای تکمیلی را کاهش می‌دهد و به کند شدن روند واکسیناسیون کرونا دامن می‌زند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عضو کمیته علمی کرونا با تاکید بر اینکه تزریق سه دوز متوالی واکسن سینوفارم اشتباه بود، گفت: «ما از همان ابتدا که موضوع تزریق دوز سوم واکسن کرونا مطرح شد، تاکید کردیم که برای کسب بهترین نتیجه از واکسیناسیون، باید دوز تکمیلی به‌صورت ترکیبی انتخاب شود؛ یعنی اگر برای دو دوز اول، یک واکسن وکتوری یا ساخته‌شده از ویروس ضعیف‌شده تزریق شد، بهتر است برای دوز سوم یک واکسن پروتئینی زده شود.»

با فرمان علی خامنه‌ای در دی‌ماه سال ۱۳۹۹، واکسیناسیون عمومی کرونا در ایران با چالش‌های زیادی مواجه شد. پس‌ از اینکه رهبر جمهوری اسلامی واردات واکسن‌های معتبر را ممنوع کرد، مقام‌های حکومتی مدعی شدند که واکسن‌های تولید «کشورهای دوست» مثل روسیه و چین را وارد می‌کنند اما واردات همین واکسن‌ها نیز با وعده تولید داخلی واکسن، به تاخیر افتاد. در شهریور ۱۴۰۰، وقتی واردات واکسن کرونا به ایران سرعت گرفت، بیشتر ایرانیان دو راه بیشتر نداشتند؛ یا باید یکی از واکسن‌های داخلی را می‌زدند- که شائبه‌های زیادی درباره آن‌ها وجود داشت- یا باید واکسن‌ چینی سینوفارم را انتخاب می‌کردند.

هیچ‌یک از واکسن‌های ایرانی تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارند. از طرفی با گذشت زمان، تردیدها درباره کارآیی واکسن چینی سینوفارم نیز افزایش یافت. بسیاری از ایرانیان که واکسن‌های چینی یا ایرانی تزریق کرده بودند، برای خروج از ایران با مشکل مواجه شدند و همه این عوامل در کنار هم باعث شد تمایل ایرانیان به تزریق دوزهای دوم و سوم واکسن کرونا کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند.

آمارهای وزارت بهداشت هم این موضوع را اثبات می‌کند؛ بر اساس آمار موجود، نزدیک به ۶۵ میلیون نفر از جمعیت ایران دوز اول واکسن کرونا را تزریق کردند اما فقط حدود ۵۷ میلیون نفر آنان دوز دوم را زدند. این به معنای آن است که نزدیک به هفت میلیون نفر از جمعیت هدف ایران از تزریق دوز دوم واکسن خودداری کردند.

آمار افرادی که دوز سوم را تزریق کردند، از ۲۸ میلیون نفر هم کمتر است؛ یعنی بیش از ۳۷ میلیون نفر از افرادی که دوز اول را زده بودند، به تزریق دوز سوم تمایلی نداشتند.