محمدباقر قالیباف رئیس مجلس باقی ماند

تلاش‌های جبهه پایداری و علیرضا زاکانی نتوانست مانع از تداوم ریاست قالیباف بر مجلس شود

محمدباقر قالیباف از فرماندهان سابق سپاه است که سال‌ها پیش از این نهاد نظامی خارج شد و وارد فعالیت‌های سیاسی شد. -  AFP /BEHROUZ MEHRI

محمدباقر قالیباف برای سومین سال پیاپی رئیس مجلس شورای اسلامی شد.

قالیباف روز چهارشنبه چهارم خرداد در سومین انتخابات هیات رئیسه مجلس، توانست با ۱۹۴ رای ریاست خود بر مجلس را تمدید کند.

مرتضی آقاتهرانی، الیاس نادران و فریدون عباسی دیگر رقبای او هم به ترتیب ۵۳، ۲۱ و سه رای کسب کردند و و آرای باطله این دوره از انتخابات درون سازمانی مجلس نیز ۱۰ رای اعلام شد.

محمدباقر قالیباف در انتخابات اجلاسیه سوم برخلاف اجلاسیه‌های اول و دوم که هر بار ۲۳۰ رای کسب کرد در این اجلاسیه با ریزش رای روبرو شد و تنها ۱۹۴ رای مثبت نمایندگان پشتیبان ریاست او بر پارلمان شد.

قالیباف در سومین سال مجلس یازدهم، با مرتضی آقاتهرانی، الیاس نادران و فریدون عباسی برای ریاست مجلس رقابت کرد. 

نادران پیش از انتخابات در نامه‌ای خطاب به نمایندگان انتقادات تندی را به عملکرد قالیباف مطرح کرد و امیدوار بود با این نامه بتواند کرسی ریاست مجلس را کسب کند، اما در این انتخابات فقط توانست ۲۱  رای را به دست بیاورد. 

فریدون عباسی هم که در این دور سه رای را کسب کرد، در اجلاسیه دوم ۱۸ رای و در اجلاسیه اول مجلس توانسته بود ۱۷ رای بدست بیاورد.

جدی‌ترین رقیب قالیباف در این دوره از انتخابات مرتضی آقاتهرانی بود که او نیز در این رقابت‌ها با کسب ۵۳ رای نتوانست به ریاست مجلس برسد.

حواشی چند ماه اخیر از انتشار فایل صوتی جلسه فرماندهان سپاه و طرح ادعاهایی درباره دوره شهرداری قالیباف از یک سو، جنجال سفر خانواده‌اش به ترکیه برای خرید سیسمونی از سوی دیگر و البته انتقادات طیف تندروی «جبهه پایداری» از او از جمله دلایل ریزش رای قالیباف است.

از تیم علیرضا زاکانی، شهردار تهران و «جبهه پایداری» به عنوان مهمترین رقبای محمدباقر قالیباف در این دوره از انتخابات درون سازمانی مجلس نام برده می‌شد. 

محمد باقر قالیباف از فرماندهان ارشد سپاه بود که سال‌ها پیش از این نهاد نظامی خارج و برای سال‌ها فرمانده پلیس شد و بعد به مناصبی مانند شهرداری تهران رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اجلاسیه سوم انتخابات هیات رئیسه مجلس، کرسی نائب رئیسی بدون تغییر باقی ماند و بهارستانی‌ها علی نیکزاد را با ۱۶۸ رای و عبدالرضا مصری را ۱۶۸ رای به عنوان نواب رئیس انتخاب کردند.

در انتخابات برای سه کرسی ناظران و شش کرسی دبیری هم پیرهادی، چهره نزدیک به محمد باقر قالیباف حذف شد و محمدرضا دشتی اردکانی به هیات رئیسه مجلس آمد. 

کرسی دبیری هیات رئیسه هم با تغییراتی همراه شد و مجتبی یوسفی و روح‌الله متفکر آزاد حذف شدند و احمد نادری و احمدامیرآبادی به هیات رئیسه راه یافتند.

براساس آیین نامه داخلی مجلس، انتخابات هیات رئیسه مجلس به صورت سالانه و چهار مرتبه در هر دوره برگزار می‌شود که انتخاب رئیس مجلس، مهمترین بخش از هر اجلاسیه است.

بررسی انتخابات هیات رئیسه مجلس در ادوار مختلف حکایت از آن دارد که علی لاریجانی و اکبر هاشمی رفسنجانی دو چهره‌ای هستند که در ادوار یازده گانه مجلس بیشترین دوره ریاست مجلس را به نام خود ثبت کرده‌اند. 

علی اکبر ناطق نوری هم پس از این دو نفر، با سابقه ریاست مجالس چهارم و پنجم، در جایگاه سوم قرار دارد.

نگاهی به اجلاسیه های اول و دوم ادوار یازده گانه مجلس نشان می‌دهد علی لاریجانی در مجالس هشتم و دهم با کسب ۲۳۷ رای، بیشترین رأی مثبت را از نمایندگان گرفته است.

اکبر هاشمی رفسنجانی در مجلس سوم و قالیباف در مجلس یازدهم با ۲۳۰ رأی در رده‌های بعدی قرار دارند.