اولین مانور نظامی مشترک چین و روسیه پس از جنگ اوکراین، ابراز نگرانی ژاپن

این مانور هم‌زمان با ملاقات رهبران گروه چهارگانه متشکل از ایالات متحده آمریکا، هند، استرالیا، و ژاپن در توکیو برگزار شد

بمب‌افکن استراتژیک TU-95 روسیه در یک مانور نظامی- Russian Defence Ministry/via REUTERS 

وزارت دفاع چین اعلام کرد که نیروهای هوایی چین و روسیه روز سه‌شنبه بر فراز دریای ژاپن، دریای چین شرقی و غرب اقیانوس آرام یک مانور گشت‌زنی هوایی مشترک برگزار کردند.

این مانور گشت‌زنی هوایی، که اولین مورد پس از حمله روسیه به اوکراین است، چنان که وب‌سایت وزارت دفاع چین گفت بخشی از یک رزمایش نظامی سالانه است.

دو کشور روسیه و چین قبلا در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ مانورهای گشت‌زنی هوایی مشترک برگزار کرده‌ بودند، اما همگی در نیمه دوم سال بودند.

این مانور هم‌زمان با ملاقات رهبران گروه چهارگانه متشکل از ایالات متحده آمریکا، هند، استرالیا، و ژاپن در توکیو برگزار شد. وزیر دفاع ژاپن در جلسه گروه چهارگانه در روز سه‌شنبه گفت که جت‌های جنگنده چین و روسیه تا نزدیکی ژاپن پرواز کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نوب کیشی، وزیر خارجه ژاپن، گفت که توکیو «نگرانی شدید» خود را درباره پروازها به روسیه و چین اعلام کرده است.

وزیر خارجه ژاپن گفت که هواپیماهای روسیه و چین وارد مرز هوایی ژاپن نشدند. این چهارمین بار از ماه نوامبر به این سو است که پروازهای مشترک چین و روسیه در نزدیکی ژاپن دیده شده‌اند.

روسیه به‌دنبال تهاجم نظامی به اوکراین در ۲۴ فوریه، با موجی از تحریم‌های غرب مواجه شد.

روسیه حمله نظامی به اوکراین را «عملیات ویژه نظامی» نامگذاری کرده است.

پکن حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است و آن را حمله خطاب نمی‌کند، اما طرف‌ها را به مذاکره برای یافتن راه‌حل ترغیب کرده است.

رهبران گروه چهارگانه، روز سه‌شنبه، درباره هرگونه تلاش برای «تغییر وضعیت موجود از طریق زور» هشدار دادند، هر چند در بیانیه مشترک خود مستقیما به مانور نظامی چین و روسیه اشاره نکردند.

این بیانیه به جنگ اوکراین اشاره کرده و فهرستی از اقدام‌هایی را فهرست کرده است که پکن به‌طور منظم در منطقه به انجام آن‌ها متهم می‌شود.