جو بایدن: اگر چین به تایوان حمله کند، آمریکا دخالت نظامی خواهد کرد

سخنگوی وزارت خارجه چین، ضمن ابراز نارضایتی و مخالفت با گفته‌های بایدن در توکیو، گفت چین بر سر مسائلی مثل «حاکمیت و تمامیت ارضی» مصالحه نمی‌کند و امتیاز نمی‌دهد

بایدن با اشاره به مانورهای نظامی چین در مرز تایوان، گفت:«آن‌ها همین حالا هم مشغول لاس زدن با خطر‌ند» -- SAUL LOEB / AFP

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، گفت در صورت حمله چین به تایوان، آمریکا مداخله نظامی خواهد کرد. بایدن، که این اظهارات را در جریان نشستی خبری در ژاپن بیان می‌کرد، گفت در حال حاضر، و پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، مسئولیت حفاظت از تایوان سنگین‌تر نیز شده است.

به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بایدن به پرسش یکی از خبرنگارها مبنی بر اینکه آیا اگر چین به تایوان حمله کند، ایالات متحده آمریکا به‌منظور دفاع از تایوان دخالت نظامی خواهد کرد؟ پاسخ مثبت داد و در این مورد گفت:«[حمایت از تایوان] تعهدی است که پذیرفته‌ایم.»

چهل‌وششمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، همچنین با اشاره به مانورهای تحریک‌آمیز نظامی چین در مرز تایوان در سال‌های اخیر، گفت:«آن‌ها با پروازها و مانورهایی که انجام می‌دهند، همین حالا هم مشغول لاس زدن با خطر هستند.»

به نقل از آسوشیتدپرس، اظهارات رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در روز دوشنبه، ۲۳ مه ۲۰۲۲، اعتراض دولت چین را هم در پی داشت. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، پس از این اظهارات جو بایدن ضمن ابراز «نارضایتی و مخالفت قاطع» با این گفته‌ها، تاکید کرد که منافع اصلی چین، مثل «حاکمیت و تمامیت ارضی»، در دسته موضوعاتی قرار نمی‌گیرد که بتوان بر سر آن‌ها مصالحه کرد یا امتیازهایی در موردشان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه چنین در این رابطه گفت:«چین به‌منظور حفظ حاکمیت و منافع امنیتی خود، قاطعانه عمل خواهد کرد و ما به آنچه می‌گوییم عمل می‌کنیم.»

در ماه‌های گذشته، به‌خصوص پس از آغاز حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین، نگرانی‌ها درباره احتمال اشغال تایوان به‌وسیله ارتش چین افزایش پیدا کرد؛ نگرانی‌ای که به یکی از دغدغه‌های مهم دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای غربی نیز تبدیل شد. به‌عنوان مثال آوریل هاینز، مدیر سازمان اطلاعات آمریکا، در ۱۰ مه ۲۰۲۲ به اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا هشدار داد که دولت چین فعالانه در تلاش است تا ظرفیت‌های ارتش این کشور را به قدری بالا ببرد که بتواند تایوان را، حتی با وجود حمایت ایالات متحده آمریکا، تصرف کند. این مقام بلند پایه امنیتی در آمریکا همچنین تهدید شدن تایوان از سوی چین، خاصه در بازه زمانی سال جاری تا ۲۰۳۰، را یک تهدید «حاد» توصیف کرده بود.

با این‌حال هاینز در آن جلسه گفته بود هنوز مشخص نیست شی‌جین پینگ، رئیس جمهوری چین، چه درس‌هایی از حمله نظامی روسیه به اوکراین و همچنین کمک‌های کشورهای غربی به اوکراین گرفته است. به گفته هاینز و اسکات بریر، رئیس سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا، ارزیابی رئیس جمهوری چین و حزب کمونیست این کشور از وقایع جنگ اوکراین بر رویکرد آن‌ها نسبت به تایوان تاثیرگذار خواهد بود.

بیشتر از جهان