رزمایش نظامی پکن در دریای جنوبی چین هم‌زمان با سفر بایدن به منطقه

هم‌زمان با برگزاری رزمایش از پنجشنبه تا دوشنبه، ورود هواپیماها و شناورهای دیگر به این مکان ممنوع خواهد بود

از ابتدای ماه جاری، نخستین ناو هواپیمابر چین، «لیائونینگ»، برای ماموریتی به دریای ژاپن رفته است- REUTERS/ Stringer

هم‌زمان با سفر جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا، به کره جنوبی و ژاپن در شرق آسیا، پکن در آب‌های مورد مناقشه دریای جنوبی چین، رزمایش نظامی برگزار می‌کند.

اداره ایمنی دریایی در جزیره هاینان، جنوبی‌ترین و کوچک‌ترین استان چین، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این رزمایش و تمرین‌های نظامی از روز پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه آغاز شده است و تا دوشنبه ادامه خواهند داشت.

در این بیانیه، بدون ارائه جزئیات بیشتر، آمده است که در طول مدت برگزاری رزمایش، ورود هواپیماها و شناورهای دیگر به منطقه ممنوع خواهد بود.

پکن مدعی حاکمیت بر تقریبا تمامی دریای جنوبی چین جنوبی است، درحالی‌که تعداد زیادی از دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا (ازجمله تایوان، فیلیپین، ویتنام، اندونزی، مالزی و برونئی) نیز در مورد مناطق مختلفی از این دریا ادعای مالکیت دارند و این آبراه حیاتی به یک نقطه عطف احتمالی برای درگیری در آسیا تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایالات متحده به‌عنوان کشوری خارج از منطقه، اغلب درمورد مسئله حاکمیت بر آب‌های دریای جنوبی چین، ابراز موضع مستقیم نمی‌کند، اما با پافشاری بر حق فعالیت آزادانه در دریا تحت عنوان «آزادی عملیات ناوبری»، به‌طور مکرر کشتی‌های جنگی خود را در نزدیکی جزایر نظامی تحت کنترل چین در این منطقه به حرکت درمی‌آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین به‌طور معمول به این‌گونه ماموریت‌های ناوهای آمریکایی اعتراض می‌کند و آن‌ها را اقدام‌های تحریک‌آمیز عامدانه‌ای می‌داند که صلح و ثبات را به خطر می‌اندازند. این کشور با ساخت باندهای پرواز هواپیما و دیگر زیرساخت‌های نظامی در جزایر مصنوعی ساخت انسان برفراز آب‌سنگ‌ها و صخره‌های مرجانی، از ادعای خود دفاع می‌کند.

هم‌زمان گارد ساحلی فیلیپین روز جمعه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه، اعلام کرد که در سه جزیره واقع‌در آب‌های مورد مناقشه پایگاه‌هایی ایجاد کرده است، اقدامی‌ که احتمالا با مخالفت پکن روبه‌رو خواهد شد.

از ابتدای ماه جاری، نخستین ناو هواپیمابر چین، «لیائونینگ»، برای ماموریتی به دریای ژاپن رفته است. وزارت دفاع چین این ماموریت را یک «عملیات آموزشی معمول» دانسته است که هیچ کشوری را هدف قرار نمی‌دهد و به‌منظور ارتقای عملکرد «منطبق با قوانین بین‌المللی مربوطه و رویه‌های بین‌المللی» انجام می‌شود.

علاوه‌بر این، رسانه‌های چینی گزارش داده‌اند که آن کشور روز چهارشنبه دو بمب‌افکن هسته‌ای دوربرد «اچ۶» (H-6) را نیز در این منطقه به‌پرواز درآورده است.

این درحالی است که بایدن از روز پنجشنبه سفری به کشورهای آسیای جنوب شرقی را آغاز کرده و ابتدا به ژاپن رفته است. او قرار است روز سه‌شنبه با دیگر رهبران ائتلاف راهبردی موسوم به «کواد» (چهارگانه) در منطقه اقیانوس هند و آرام، شامل استرالیا، هند و ژاپن دیدار کند. این چهار کشور درباره  قدرت فزاینده چین در منطقه و افزایش توانمندی نیروهای مسلح آن کشور نگرانی‌های مشترکی دارند.

چین این ائتلاف را بخشی از فشارهای تحت رهبری ایالات متحده برای جلوگیری از رشد اقتصادی و سیاسی آن کشور و ناکام گذاشتن تلاش‌هایش در ارعاب تایوان خودگردان برای متقاعدشدن به پذیرش حاکمیت پکن می‌داند.

وانگ یی، وزیر خارجه چین، روز چهارشنبه در تماسی ویدیویی با همتای ژاپنی‌اش، یوشیماسا هایاشی، از آن‌چه اقدام‌های منفی واشینگتن و توکیو علیه پکن خواند، انتقاد کرد.

بنابر اعلام وزارت خارجه چین، وانگ گفت: «آن‌چه توجه و گوش به‌زنگی را برمی‌انگیزد، این واقعیت است که حتی پیش از این‌که رهبر آمریکا عازم این دیدار شود، سروصدای آن‌چه به‌اصطلاح لفاظی‌ مشترک ژاپن- ایالات متحده خوانده می‌شود، از هم‌اکنون به‌پا خاسته است.»