هجوم دوباره ریزگردها ۱۴ استان ایران را به تعطیلی کشاند

استان خوزستان زیر گردوخاک مدفون شد؛ شعاع دید در اهواز به ۵۰ متر کاهش یافت

غلظت ریزگردها در ۱۴ شهر استان خوزستان بالاتر از حد مجاز است - 55online

آلودگی هوا و هجوم دوباره ریزگردها به ایران در روز سه‌شنبه، سوم خرداد، باعث شد مدارس تهران و ۱۳ استان دیگر تعطیل شوند. افزایش غلظت آلاینده‌ها به بیش از حد مجاز در برخی استان‌ها مراکز دانشگاهی و ادارات را نیز به تعطیلی کشاند.

بر اساس اعلام مرکز ملی مدیریت بحران و مخاطرات هوا، توده گردوخاکی که در عراق شکل گرفته بود، از بعدازظهر روز دوشنبه به ایران رسید. در پی آن، میزان گردوخاک در استان‌های شمال غربی، غرب، جنوب غربی، مرکز و استان‌های دامنه‌های شمالی و جنوبی رشته‌کوه‌های البرز افزایش یافت و هوای استان‌های تهران، خوزستان، زنجان، همدان، لرستان، قم، مرکزی، کردستان، ایلام، کرمانشاه، بوشهر، البرز، قزوین و آذربایجان غربی را آلوده کرد.

استان تهران؛ شرایط خیلی ناسالم

بر اساس اعلام شرکت کنترل هوای تهران، کیفیت هوای پایتخت در روز سه‌شنبه با میانگین ۲۱۲، در شرایط «خیلی ناسالم» قرار گرفت. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که وزش شدید باد در برخی ساعت‌های روز سه‌شنبه در مناطق مستعد، انتشار گردوخاک را در پی دارد و میزان آلاینده‌ها را افزایش می‌دهد.

افزایش آلاینده‌های هوا روز سه‌شنبه مدارس دو نوبت صبح و بعدازظهر استان تهران را تعطیل کرد؛ اما با وجود بالا بودن این شاخص‌ها، مراکز دانشگاهی و ادارات تعطیل نشدند.

خوزستان؛ آلودگی تا ۶۶ برابر حد مجاز

غلظت ریزگردها در استان خوزستان آن‌قدر زیاد است که برخی رسانه‌ها برای این استان از تیترهایی مثل «مدفون زیر خاک» استفاده کرده‌اند. بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط‌ زیست، غلظت ریزگردها در ۱۴ شهر استان خوزستان بالاتر از حد مجاز است و در شهرستان حمیدیه این میزان به ۶۶ برابر حد مجاز رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی استان خوزستان، روز دوشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت که شعاع دید در اهواز و بستان به ۵۰ متر کاهش یافت. شهرستان‌های دزفول، شادگان و شوش نیز وضعیت مشابهی دارند. در آبادان نیز توده ریزگردها ۱۸ برابر حد مجاز اعلام شد.

با افزایش میزان آلاینده‌ها و تشدید بحران ریزگردها، کارگروه اضطرار آلودگی هوا در استان خوزستان تمامی ادارات این استان را تعطیل کرد. مدارس و مراکز دانشگاهی نیز تعطیل شدند.

در سال‌های اخیر، نفوذ توده‌های گردوخاک زندگی ساکنان استان خوزستان را مختل کرده است. مقام‌های حکومتی ایران مدعی‌اند که منشا ریزگردهای استان خوزستان کشورهای سوریه و عراق‌اند اما کارشناسان اذعان می‌کنند که خشک شدن بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم در تشدید بحران ریزگردها نقش زیادی دارد.

هجوم ریزگردها به استان‌های غربی

جمهوری اسلامی ایران درباره هجوم ریزگردها به استان‌های غربی و شمال غربی نیز ادعاهای مشابهی را مطرح می‌کند و می‌گوید که سدسازی‌های ترکیه به نفوذ ریزگردها به داخل خاک ایران منجر شده‌ است. مقام‌های ترکیه‌ای این ادعا را رد کرده‌اند و مدعی‌اند که سدسازی‌های ترکیه بحران کمبود آب در عراق و سوریه را هم حل می‌کند.

ریزگردها در استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام و آذربایجان غربی نیز شرایط دشواری را برای مردم این مناطق ایجاد کرده‌‌اند. روز سه‌شنبه، در پی تشدید آلودگی هوا و نفوذ ریزگردها، مدارس در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام نیز تعطیل شدند.

در استان کردستان، نیز تمام ادارات، سازمان‌های دولتی و مراکز دانشگاهی تعطیل‌اند و اداره کل هواشناسی برای این استان هشدار نارنجی‌رنگ صادر کرده است. در استان‌های کرمانشاه و ایلام هم مراکز دانشگاهی، بانک‌ها و ادارات در روز سه‌شنبه تعطیل اعلام شدند.

نفوذ ریزگردها به استان‌های مرکزی

تشدید بحران ریزگردها و افزایش میزان آلاینده‌ها در روز سه‌شنبه به استان‌های مرزی ایران محدود نبود و استان‌های مرکزی را نیز درگیر کرد؛ در استان‌های قم، قزوین، البرز و همدان نیز مدارس تعطیل شدند و در استان لرستان، علاوه بر مدارس، مراکز دانشگاهی هم تعطیل‌اند.

در استان بوشهر، محمدهادی رستمیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، خبر داد که با افزایش میزان ریزگردها، فعالیت دستگاه‌های دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها در این استان در روز سه‌شنبه متوقف است.

افزایش میزان آلاینده‌ها و نفوذ ریزگردها به استان‌های ایران پدیده‌ای است که سال‌های گذشته نیز رخ داده بود اما در سال ۱۴۰۱ تشدید شد؛ تا آنجا که هفته گذشته، محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، اعلام کرد که میانگین غلظت ذرات معلق در ۱۴ شهر ایران، شش برابر بالاتر از میانگین سازمان بهداشت جهانی است.

پیش‌تر، مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران اعلام کرده بود که سالانه ۴۰ هزار نفر در ایران به‌ دلیل آلودگی هوا به مرگ زودرس دچار می‌شوند.