گرد و غبار ۴۳۴ نفر را در خوزستان راهی بیمارستان کرد 

در پی تداوم آلودگی هوا، مدارس ابتدایی ۱۲ شهر استان خوزستان تعطیل شد 

بحران ریزگردها در سال‌های اخیر باعث شد اهواز بارها در کنار آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار بگیرد - برنا

افزایش آلاینده‌های هوا و وقوع پدیده گردوغبار در استان خوزستان ۴۳۴ نفر را در یک روز راهی بیمارستان کرد.

پدیده‌ گردوغبار در ایران که گفته می‌شود منشا آن کشورهای عراق و عربستان‌اند، از روز یکشنبه، چهارم اردیبهشت، به استان خوزستان رسید. در پی افزایش آلاینده‌های هوا در روز دوشنبه، مراجعه بیماران تنفسی و سالمندان به مراکز درمانی به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت؛ تا آنجا که به گفته حبیب حی‌ بربیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، فقط در روز دوشنبه، ۴۳۴ نفر با علائم تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

شاخص کیفی هوای برخی شهرهای استان خوزستان همچون اهواز و خرمشهر در شرایط خطرناک قرار دارد و اداره کل هواشناسی این استان اعلام‌ کرده است که این وضعیت با شدت‌وضعف، تا اواخر هفته ادامه می‌یابد.

بر اساس اعلام اداره کل محیط‌ زیست استان خوزستان، روز دوشنبه میزان گردوغبار در اهواز در پی پدیده ریزگردها به ۲۲ برابر حد مجاز رسید و در شهر امیدیه هم ۳۱ برابر حد مجاز بود. با این حال مدارس و ادارات دولتی در استان خوزستان تعطیل نشدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز در مجلس، با انتقاد از تعطیل نشدن مدارس با وجود آلودگی هوا گفت: «با توجه به پیش‌بینی هواشناسی، زمانی که غلظت گردوغبار از سه هزار میکروگرم در مترمکعب بالاتر برود یا بر اساس اسناد بالادستی؛، با رسیدن غلظت گردوغبار به بیش از دو هزار میکروگرم در مترمکعب، باید تعطیلی اعلام شود. مسئولان خوزستان باید در کوتاه‌مدت حداقل این کار را انجام می‌دادند و مردم را از بلاتکلیفی در می‌آوردند.»

او افزود: «نمی‌شود دانش‌آموزان به مدرسه بروند یا فرد سالمندی در محل کار حاضر شود و سپس مردد بمانند که تعطیلی اعلام می‌شود یا خیر.»

بحران ریزگردهای استان خوزستان در پی خشک شدن بخش‌های جنوبی تالاب هورالعظیم در ایران و تالاب بین‌النهرین در عراق به وجود آمد و در سال‌های اخیر سلامتی بسیاری از مردم ایران را به خطر انداخت.

با تداوم آلودگی هوا، مدارس مقطع ابتدایی ۱۲ شهرستان اهواز، حمیدیه، باوی، کارون، ماهشهر، امیدیه، رامشیر، شادگان، دشت آزادگان، هویزه، بهبهان و هندیجان در نوبت صبح سه‌شنبه، ششم اردیبهشت‌، تعطیل شدند. همچنین با اعلام کارگروه اضطرار آلودگی هوا، کارکنان ادارات دولتی که بیماری زمینه‌ای، قلبی و عروقی، آسم و انسداد ریه دارند، به حضور در محل کار ملزم نیستند. 

متخصصان محیط‌ زیست می‌گویند تنها راهکار مقابله بلندمدت با ریزگردها احیای تالاب‌های خشک‌شده و جلوگیری از طرح‌های انتقال آب است. بحران ریزگردها در سال‌های اخیر باعث شد اهواز بارها یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان باشد.

گفته می‌شود سالانه ۲۲ هزار نفر در استان خوزستان به دلیل مشکلات ناشی از ریزگردها به بیمارستان مراجعه می‌کنند و با وجود اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌کوشند کشورهای همسایه را منشا اصلی گردوغبارها معرفی کنند، برخی خبرها حاکی از آن است که هورالعظیم به نفع شرکت‌های چینی خشک شده است و طرح‌های انتقال آب نیز با اهداف سیاسی دنبال می‌شوند.

آلودگی هوا و بحران آب در سال‌های اخیر مشکلات زیادی برای مردم خوزستان ایجاد کرده است. برخی از آنان مهاجرت به بخش‌های شمالی و مرکزی ایران را انتخاب کردند و برخی نیز به بیماری‌های تنفسی مبتلا شدند. به اعتراض‌های مردم خوزستان به بحران کمبود آب در تابستان ۱۴۰۰ هم پاسخی جز سرکوب، خشونت، دستگیری و زندان داده نشد.