پهلوان ابراهیم خدری مشهور به حاجی قهرمان که بود؟

پهلوان ابراهیم دومین مدال‌آور بازی‌های المپیک جهانی برای افغانستان است

پهلوان ابراهیم چهار بار در بازی های المپیک جهانی در کارنامه دارد، او هیچ گاه شکست را در رقابت های ملی تجربه نکرده بود-کابل‌نیوز

پهلوان محمد ابراهیم خدری، از چهره‌های صاحب‌نام ورزش افغانستان، در سال ۱۳۰۹ خورشیدی در دره ترکمن شهرستان «سرخ پارسا» در استان پروان به دنیا آمد. از همین رو، او را به نام محمد‌ابراهیم خدری ترکمنی نیز می‌شناسند.

او ورزش سنتی کشتی پهلوانی را نخست در پروان آموخت، سپس به پایتخت رفت و آموزش‌های خود را زیر نظر مربیان افغان و ژاپنی ادامه داد.

پهلوان ابراهیم نخستین بار در یک مسابقه عمومی پهلوانی در استادیوم کابل در وزن ۶۲ کیلوگرم برنده شد و به مقام قهرمانی رسید و نزدیک به ۳۰ سال قهرمان ورزن ۶۲ کیلوگرم باقی ماند. او در حدود ۲۵ سال عضو تیم ملی کشتی آزاد افغانستان بود.

محمد آزاد، قهرمان کشتی زورخانه‌ای، می‌گوید که او در سطح ملی هرگز شکست را تجربه نکرده بود، و لقب« بهترین پهلوان/ کشتی‌گیر» به او داده بودند.

محمد آزاد می‌‌گوید ورزشکاران افغانستان معمولا در بازی‌های المپیک بازی‌ها را می‌باختند و دست خالی برمی‌گشتند، اما حاجی قهرمان در بازی‌های المپیک ۱۹۶۰ در رم به جایگاه سوم رسید و نخستین مدال برنز را برای افغانستان به دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 ابراهیم خدری سپس در سال ۱۹۶۲ نیز در بازی‌های المپیک جاکارتا «بهترین عملکرد» را داشت و تا مقام پنجم بالا رفت و مدال برنز گرفت.

پهلوان ابراهیم دومین مدال‌آور افغانستان از بازی‌های المپیک آسیایی است. نخستین مدال برنز افغانستان را «بریالی ناصری» در سال ۱۹۵۴ در المپیک آسیایی در مانیل (فلیپین) به دست آورده بود.

پهلوان ابراهیم، مشهور به حاجی قهرمان، رکورددار شرکت در المپیک‌های جهانی است. او چهار بار در مسابقه‌های المپیک جهانی شرکت کرده است و با کشتی‌گیران مشهور دنیا رقابت کرده است.

پهلوان ابراهیم ترکمنی خدری، ورزشکار افتخارآفرین افغانستان، سرانجام در سن ۹۲ سالگی، به علت بیماری در بیمارستانی در کابل درگذشت.

آخرین مسئولیت رسمی پهلوان ابرهیم، معاونت فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای افغانستان بود. خانواده او گفته‌اند که در سه دهه اخیر او فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی بسیاری داشته است.

به گفته اعضای خانواده پهلوان ابراهیم، او در ایجاد «حزب وحدت اسلامی» به رهبری عبدالعلی مزاری نقش داشته است.

بیشتر از ورزش