خانه حسن‌ شماعی‌زاده در نیاوران تخریب شد

این هنرمند گفته بود که فروشنده خانه‌ او در کشتار تابستان ۱۳۶۷ شرکت داشت

شماعی‌زاده و همسرش زمین خانه نیاوران را در سال ۱۳۵۴ خریدند و در آن خانه‌ای ساختند - آفتاب‌نیوز

خانه شخصی حسن شماعی‌زاده، خواننده و آهنگساز ایرانی ساکن آمریکا، در خیابان نیاوران تهران پس از مصادره و فروش، تخریب شد. این هنرمند که پیش‌تر نیز به مصادره خانه‌اش اعتراض کرده بود، در یک پست اینستاگرامی، به این تخریب واکنش نشان داد و نوشت: «بالاخره خانه فرزندان مرا تخریب کردند تا آپارتمان‌سازی کنند. خانه من، وطن من و وطن من، خانه من است.»

شماعی‌زاده که پس از انقلاب سال ۵۷ همچون برخی دیگر از هنرمندان به خارج از ایران مهاجرت کرد، هشدار داده بود که سند خانه نیاوران به نام فرزندانش عقیق و افشین است و اگر کسی این خانه را بخرد، با مشکل مواجه می‌شود.

او فروشنده خانه‌ خود را یکی از «عوامل دولتی» معرفی کرد و گفت که او در کشتار تابستان ۱۳۶۷ شرکت داشت.

خانه شخصی حسن شماعی‌زاده در سال ۱۳۷۲، با حکم حسینعلی نیری، قاضی شرع دادگاه انقلاب اسلامی تهران، با اتهام‌هایی چون «شغل کثیف خوانندگی» و سرودن آهنگ «نفرین بر جنگ» مصادره شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماعی‌زاده و همسرش زمین خانه نیاوران را در سال ۱۳۵۴ خریدند و در آن خانه‌ای ساختند. آن‌ها چند ماهی در آن خانه ساکن بودند تا اینکه چند ماه قبل از وقوع انقلاب، از ایران خارج شدند.

پس از انقلاب نیز مادر و برادر این خواننده شناخته‌شده در خانه نیاوران سکونت داشتند اما با صدور حکم مصادره، مجبور شدند خانه را ترک کنند و اجاره‌نشین شوند.

این هنرمند موسیقی ساکن لس‌آنجلس بارها تذکر داد که مالک اصلی خانه‌ فرزندانش عقیق و افشین‌اند و آن‌ها روزی خانه خود را پس می‌گیرند. شماعی‌زاده در سال ۱۳۷۵، ترانه «خانه» را برای منزل شخصی‌اش در نیاوران ساخت و به «غارت» آن اعتراض کرد.

جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی، اموال و خانه‌های بسیاری از هنرمندان و شخصیت‌های دیگر را با اتهام‌هایی مثل «فعالیت خلاف شرع» یا «همکاری با حکومت پهلوی» مصادره کرد. گوگوش و فروزان نیز از جمله هنرمندانی بودند که خانه‌های آنان در سال‌های پس از انقلاب مصادره شد. برخی کارمندان بنیاد مستضعفان در خاطرات خود روایت کرده‌اند که فروزان تا مدت‌ها پس از مصادره به خانه‌اش مراجعه می‌کرد و گل‌های حیاط را آب می‌داد.

حکم مصادره اموال افراد و سازمان‌ها پس از انقلاب با دستور خمینی اجرا می‌شد. بیشتر این خانه‌ها به دارایی‌های «ستاد اجرایی فرمان امام» تبدیل شدند؛ نهادی که با فرمان خمینی تاسیس شد و حالا زیر نظر مستقیم علی خامنه‌ای فعالیت می‌کند. بر اساس برآوردهای خبرگزاری رویترز، در سال ۱۳۹۲ ارزش دارایی‌های این نهاد بالغ‌ بر ۹۵ میلیارد دلار بود.

خبرگزاری ایرنا پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود ۶۰ درصد از ثروت ملی ایران در اختیار چهار نهاد ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاه خاتم، آستان قدس و بنیاد مستضعفان است که هیچ‌یک از آن‌هابا دولت و مجلس شورای اسلامی ارتباطی ندارند.