ادامه فشار بر فعالان صنفی همزمان با بی‌خبری از وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر

وضعیت اصغر امیرزادگان وخیم گزارش شده و از وضعیت رضا شهابی در زندان خبری در دست نیست

جمهوری اسلامی در اردیبهشت ماه امسال خیل عظیمی از معترضان و منتقدان به سیاست‌هایش را بازداشت و یا احضار کرد. اعتراض‌های مردمی که از نیمه دوم اردیبهشت و همزمان با گرانی آرد، لبنیات، روغن، تخم‌مرغ و دیگر اقلام ضروری اتفاق افتاد؛ مردم ۱۰ استان ایران را به خیابان‌ها آورد. معترضان در هشت شهر با شلیک مستقیم گلوله جنگی و در دیگر شهرها با استفاده از گاز اشک‌آور، خودرو آب‌پاش، باتوم، اسلحه ساچمه‌زن و ضرب و شتم سرکوب شدند.

بنا بر اعلام هرانا تا به امروز دست کم ۴۴۹ نفر از معترضان به گرانی و حاکمیت جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند. در برخی شهرهای استان خوزستان اخباری مبنی بر بازداشت افراد زیر ۱۶ سال و کودکان شنیده شده است. دست کم شش نفر در پی این اعتراض‌ها کشته شدند.

معترضان در مدت اعتراض‌های سراسری با شعارهایی مانند «مرگ بر گرانی»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر رئیسی» مجموعا ۵۳ بار به خیابان‌ها آمدند. هرانا اعلام کرده است که بر اساس ده گزارش دریافتی از منابع محلی از جمله سه زندان در استان خوزستان دست کم ۴۴۹ شهروند معترض در طی دو هفته اعتراضات اخیر در این استان بازداشت شدند. آمار مشخصی از بازداشت شدگان در ۹ استان دیگر که شاهد اعتراضات بودند از سوی نهادهای متولی یا مسئولین ارائه نشده است با این‌حال تخمین زده می‌شود صدها تن دیگر در این مناطق بازداشت شده باشند. برخی منابع خبری تعداد این بازداشت‌ها را دست کم ۶۰۰ نفر عنوان کرده‌اند.

علاوه بر بازداشت معترضان هنگام برگزاری تجمع و در خیابان؛ برخی دیگر از معترضان پس از شناسایی به وسیله نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شدند. بنابر گزارش‌ها تمامی بازداشت شدگان پس از بازداشت از سوی نیروهای امنیتی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» از جمله اتهام‌های مطرح شده علیه این شهروندان است.

از میان بازداشت شدگان در شهرستان یاسوج داوود ملک حسینی پس از ضرب و شتم در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات اقدام به حلق آویز کردن خود کرده و با وجود اینکه پس از انتقال به بهداری تشنج نیز کرده به بیمارستان خارج از زندان منتقل نشده است.

عنایت تقوی، شهروند اهل شهرستان سوق در پی ضرب و شتم در جریان بازداشت به بیمارستان دهدشت منتقل شده است. یکی از دنده‌های عنایت تقوی در جریان ضرب و شتم حین بازداشت شکسته و به ریه او نیز آسیب وارد شده است و پزشکان با عکس‌برداری متوجه آب آوردن ریه او شدند.

جمهوری اسلامی که با بحران گرانی کالاهای اساسی و توزیع فقر در کشور روبروست اعتراض به سیاست‌هایش را با همان روش همیشگی گروگان‌گیری پیش می‌برد. بازداشت شهروندان فرانسوی، سوئدی و انگلیسی برای تبادل آن‌ها با پول‌های بلوکه شده و همچنین تبادل زندانیان خارجی با زندانیان نزدیک به جمهوری اسلامی در دیگر کشورها، به قدری به زبان مسئولان جمهوری اسلامی شیرین آمده است که این روزها برای مقابله با کسانی که از درد معیشت لب به اعتراض گشوده‌اند؛ امنیت و جان و آزادی‌شان را گرو بگیرد.

تداوم بازداشت فعالین صنفی و کارگری

فعالین صنفی معلمان و فرهنگیان هم کماکان با بازداشت اعضایشان روبرو هستند. مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرده است که در دوازده ماه اخیر، معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در شهرها و استان‌های مختلف ایران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان دست به اعتصاب و تجمع‌های اعتراضی زدند. تا به امروز ۱۰۳۰ تجمع و ۳۷۲ اعتصاب در کل کشور به ثبت رسیده است.

انجمن صنفی معلمان فارس اعلام کرد که بنا به گزارش‌های دریافتی شرایط جسمی اصغر امیرزادگان از معلمان بازداشت شده در تجمع ۲۲ اردیبهشت ماه در شیراز مساعد نیست. بنا بر این گزارش امیرزادگان دچار خون‌ریزی معده شده است و نیاز به پزشک متخصص برای معالجه دارد. انجمن صنفی معلمان فارس خواهان رسیدگی به وضعیت این فعال صنفی بازداشتی و آزادی بدون قید و شرط تمامی معلمان بازداشتی شد.

روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت هم خانواده‌های معلمان زندانی مریوان مسعود نیکخواه، شعبان محمدی و اسکندر لطفی در خصوص وضعیت معلمان بازداشتی به دیدار دادستان مریوان رفتند و سپس با همراهی دیگر معلمان روبروی دادگستری این شهر تجمع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صنف‌های مختلف درگیر بازداشت و احضار و فشار امنیتی در ایران هستند. روز پنجشنبه حدود چهارصد نفر از وکلا با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی چهار وکیل داگستری در شیراز شدند. وکلا در این بیانیه نوشتند: «ضمن تاکید بر رفع اتهام فوری از چهار تن از وکلای دادگستری شیراز که از دو سال پیش مورد بازجویی‌های مکرر و غیرقانونی نهادهای امنیتی بوده‌اند، و اخطار به مقامات مسئول در مورد ضرورت تغییر نگرش و رفتار در برابر نهادهای مدنی و وکلای حقوق بشری، هشدار می‌دهیم که در صورت ادامه وضع موجود و برخوردهای سلیقه‌ای، گسترش نارضایتی عمومی و بحران‌های اجتماعی در آینده‌ای نزدیک، دور از انتظار نخواهد بود.»

سندیکای اتوبوسرانی شرکت واحد تهران نیز در هفته گذشته و پس از برگزاری دو روز اعتصاب با بازداشت تعدادی از اعضای این سندیکا روبرو شد. از میان بازداشت شدگان این اعتصاب تا به امروز کماکان ۱۱ نفر در بازداشت به سر می‌برند.

دو عضو دیگر این سندیکا نیز با هجوم نیروهای امنیتی بازداشت شدند. رضا شهابی پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد. خانواده رضا شهابی، از اعضای هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه  که در زندان محبوس است، طی یک هفته اخیر هیچ تماسی با وی نداشتند. با وجود بیماری‌های متعدد آقای شهابی، نگرانی‌های خانواده وی بسیار جدی است.

حسن سعیدی دیگر عضو این سندیکا نیز شب چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت، با هجوم نیروهای امنیتی بازداشت شد. بر اساس گزارش سندیکا کارگران شرکت واحد، ۹ مامور وزارت اطلاعات حدود ساعت ۱۰‌ شب «از طریق پشت بام به محل اقامت حسن سعیدی و‌ همسر و ‌پسرشان ‌در خارج از تهران یورش آورده و پس از تفتیش خانه» او را بازداشت کردند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در صفحه تلگرام خود با اعتراض به این بازداشت‌ها نوشت: «ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت جسمانی شهابی، بازداشت ایشان و حسن سعیدی، ریحانه انصاری‌نژاد، آنیشا اسداللهی، کیوان مهتدی و همچنین معلمان بازداشتی و پرونده‌سازی کاذب علیه آنان را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان و تمام بازداشتی‌های اعتصاب کارگران شرکت واحد از جمله وحید فریدونی، فریبرز سجادپور، محسن قرایی، حامد اصغری، علی صمع خانی، جواد صادقی، محمد علی عبادداری، علی اصغر آبشناس، محسن کبیری‌دور، احد صالح پور و ابراهیم گورانی شده است.

بیانیه ۶۰ فعال مدنی و سیاسی: ایران نیازمند حاکمیت ملی، دموکراتیک و سکولار به جای ولایت فقیه است

بعد از بازداشت‌ها و سرکوب‌ها شصت فعال مدنی و سیاسی روز دوشنبه در اعتراض به وضعیت اقتصادی کشور و نحوه برخورد حاکمیت؛ طی بیانیه‌ای اعلام کردند: «حاکمان ایران دچار کمبود بودجه شده و طبق روال سابق باز تصمیم گرفتند به جای کاستن از هزینه‌های داخلی و منطقه‌ای‌شان و ردیف‌ها و مبالغ بودجه ارگان های سرکوب و نهادهای تبليغاتی و کاستن از غارتگری اليگارش ها، از سهم مردم بردارند.»

آن‌ها در این بیانیه تاکید کردند که نظام حکمرانی در ایران بیش از هر چیز نیازمند جراحی سیاسی به جای جراحی‌های فریبکارانه اقتصادی و جایگزینی حاکمیت ملی، دموکراتیک و سکولار به جای حکمرانی ولایت فقیه است.

نویسندگان این بیانیه با اشاره به اعتراضات مردمی در چند استان ایران تاکید کردند که «پاسخ حکومت اما همچنان لجبازی و سرسختی با مردم و سرکوب و شلیک بود.»

در این بیانیه همچنین به بازداشت سعید مدنی پژوهشگر، رضا شهابی و ریحانه انصاری فعالان کارگری، کیوان صمیمی، فعال سیاسی، اعضای سندیکای شرکت واحد معلمان، همچنین نسبت دادن اعتراضات معلمان به دو شهروند فرانسوی بازداشت شده و «گروکشی» جان احمدرضا جلالی اشاره شده است.

احمد علوی، آلان توفیقی، نیره توحیدی، مريم سطوت، مليحه محمدی، بهروز خليق، حسن نايب هاشم، حسن يوسفی اشکوری، رضا علیجانی، کاظم کردوانی، مجيد عبدالرحيم پور، محسن يلفانی، مهدی ممکن، مهدی نوربخش و مهرداد درويش پور از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.