تد ویچ: جمهوری اسلامی شفاف نیست و باید تحت فشار جامعه جهانی قرار گیرد

به گفته این نماینده دموکرات کنگره آمریکا، جمهوری اسلامی ایران باید تحت فشار جامعه بین‌المللی قرار بگیرد تا به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تن داده و به این واسطه «جنبش بین‌المللی منع سلاح‌های هسته‌ای تضمین شود»

از زمان توقف مذاکرات وین، برخی چهره‌های دموکرات مخالفت‌شان با این مذاکرات اعلام کرده‌اند -- AFP

تد دویچ، نماینده دموکرات ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریکا، در جلسه‌ای به تاریخ ۱۹ مه ۲۰۲۲ و با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، به طرح برخی نظرات انتقادی‌اش در ارتباط با برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران و رویکرد دولت فعلی آمریکا در این‌باره پرداخت.

به گفته دویچ، جمهوری اسلامی ایران، حتی پس از کشف ذرات اورانیوم در برخی نیروگاه‌های هسته‌ای‌اش، شفاف عمل نمی‌کند و همچنان در انتظار گزارش‌های بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. این نماینده دموکرات کنگره آمریکا تاکید کرد که گفته‌های او در این زمینه، نگرانی‌های رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، را «پژواک» می‌دهد.

از منظر دویچ، جمهوری اسلامی ایران باید تحت فشار جامعه بین‌المللی قرار بگیرد تا به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تن داده و به این واسطه «جنبش بین‌المللی منع سلاح‌های هسته‌ای تضمین شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان توقف مذاکرات وین، به غیر از مقام‌های محافظه‌کار ایالات متحده آمریکا، گروهی از چهره‌های دموکرات مجلس نمایندگان این کشور نیز نسبت به آینده برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و رویکرد دولت جو بایدن نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند.

در نخستین روزهای ماه آوریل، ۱۸ تن از نماینده‌های دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، با بازگشت کشورشان به قرارداد برجام مخالفت کردند. این گروه هجده نفره، یکی از نگرانی‌های اصلی‌اش را شفاف نبودن محتوای قول و قرارهای هیئت آمریکایی در مذاکرات وین عنوان کرده بود.

گریس منگ، یکی از نماینده‌های دموکرات کنگره، در همان روزها گفت قرارداد سال ۲۰۱۵، برجام، بدون اطلاع‌رسانی شفاف و روشن به سرانجام رسید و در حال حاضر نیز بیم آن می‌رود که این امر بار دیگر در مذاکرات وین تکرار شود.

با تمامی این اوصاف، بر اساس ساختار سیاسی در آمریکا، دامنه نفوذ مجلس نمایندگان در ارتباط با سیاست‌‌های خارجی دولت آمریکا بسیار محدود است و مسئولیت اصلی دخالت در این امور بر عهده مجلس سنای این کشور قرار دارد. به همین خاطر غالب ناظران بر این باورند که اگر دولت جو بایدن قصد بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد، مخالفت‌های اعضای مجلس نمایندگان نمی‌تواند رویکرد آن‌ها را تغییر دهد.