موشک هسته‌ای قاره‌پیمای «شیطان ۲» روسیه چیست؟

دولت پوتین در ۳۱ فروردین یک شلیک آزمایشی با شیطان ۲ انجام داد

دولت پوتین بیستم آوریل در یک شلیک آزمایشی موشک شیطان۲، آن را از پایگاه فضایی پلستسک در شمال روسیه پرتاب کرد- Russian Defense Military

الکسی ژوراولیوف، معاون کمیته دفاعی روسیه، در حالی که جنگ نفرت‌انگیز این کشور در اوکراین هنوز ادامه دارد، تهدید هسته‌ای تازه و نگران‌کننده‌ای علیه غرب صادر کرد.

ژوراولیوف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دولتی روسیه ۱ (Russia 1) در مورد آرزوی سوئد و فنلاند برای تحت حفاظت ناتو قرار گرفتن در پی جنگ اخیر گفت که مسکو می‌تواند از آر.‌اس-۲۸ (RS-28)، موشک بالیستیک قاره‌پیمای سارمت «آی‌سی‌بی‌ام» (ICBM)، با نام مستعار «شیطان ۲» برای ضربه متقابل زدن به این کشورها و بریتانیا و ایالات متحده، کشورهایی که آن‌ها را عوامل اصلی سازماندهی ائتلاف نظامی‌ می‌داند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مدت‌ها است با آن‌ها دشمنی دارد، استفاده کند. 

ژوراولیوف گفت: «اگر فنلاند بخواهد به این اتحاد بپیوندد، هدف ما مبنی بر زیر سوال بردن موجودیت این کشور کاملا مشروع است. این منطقی است.»

«اگر ایالات متحده کشور ما را تهدید کند، خوب است؛ بفرمایید؛ این هم سارمت خدمت شما و اگر فکر می‌کنید روسیه نباید وجود داشته باشد، تنها خاکستر هسته‌ای از شما باقی خواهد ماند. فنلاند هم می‌گوید متحد ایالات متحده است. خوب این گوی و این میدان.»

او با رد این دیدگاه که روسیه برای رسیدن به چنین هدفی به ایجاد پایگاه هسته‌ای نزدیک‌تری به مرز فنلاند با خود نیاز دارد، تاکید کرد: «ما می‌توانیم از سیبری سارمت شلیک کنیم و حتی بریتانیا را هم بزنیم. اگر از کالینینگراد شلیک کنیم... بازه شلیک تا اصابت این موشک مافوق صوت ۲۰۰ ثانیه است- پس ادامه دهید رفقا.»

«در مرز فنلاند، ما نه تنها سلاح‌های راهبردی بلکه موشکی از نوع «کینژال» (Kinzhal) نیز داریم، موشکی که در ۲۰ ثانیه یا حتی ۱۰ ثانیه به فنلاند می‌رسد.»

آی‌سی‌بی‌ام سارمت تقریبا ۱۱۶ فوت (۳۵.۳ متر) طول و ۲۲۰ تن وزن دارد و می‌تواند ۱۵ کلاهک هسته‌ای سبک را که به چندین وسیله هدفگیری مستقل با ورودی مجدد یا «ام‌آی‌آروی‌اس» (MIRVs) مجهز است، هم‌زمان حمل کند؛ یعنی یک موشک می‌تواند در آن واحد به مجموعه‌ای از اهداف اصابت کند.

این موشک به‌عنوان جانشین آی‌سی‌بی‌ام «شیطان» اصلی ساخته شد که با نام‌های آر-۳۶ (R-36) یا ویوادا (Voevada) نیز شناخته می‌شود و مربوط به دوران شوروی است که توانایی حمل تنها ۱۰ کلاهک و بردی بین ۱۰ هزار و ۲۰۰ تا ۱۵ هزار ۹۰۰  کیلومتر داشت که طبق داده‌های مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی ایالات متحده، این میزان در شیطان ۲ بیشتر و بالغ بر ۹ هزار و ۹۷۰ تا ۱۷ هزار و ۹۹۲  کیلومتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت پوتین در ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) یک شلیک آزمایشی با شیطان ۲ انجام داد و آن را از پایگاه فضایی پلستسک در شمال روسیه پرتاب و اعلام کرد که «کلاهک‌های آزمایشی» آن به اهداف تعیین‌شده در محدوده آزمایشی موشکی کورا در شبه‌جزیره کامچاتکا اصابت کرده است.

عده زیادی از تحلیلگران دفاعی خارجی این نمایش را در آستانه جشن «روز پیروزی» روسیه در نهم ماه مه، به منظور گرامیداشت نقش حیاتی اتحاد جماهیر شوروی در شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، یک موضع‌گیری سیاسی خواندند اما پوتین بلافاصله از این فرصت برای تهدید منتقدان امروز (و متحدان سابق) کشورش استفاده کرد و گفت که به‌زودی هدف این سلاح جدید مهیب قرار خواهند گرفت.

رئیس‌جمهوری در سخنانی در تلویزیون روسیه گفت که شیطان ۲ «آ‌ن‌هایی را که در تب‌وتاب لفاظی‌های پرخاشگرانه و تهاجمی تلاش می‌کنند کشور ما را تهدید کنند، به تجدیدنظر وا می‌دارد.»

او ادعا کرد ابرقدرت‌های رقیب هیچ موشکی مشابه این موشک ندارند و تمام اجزای آن ساخت داخل است؛ یعنی روسیه در تولید آن به شرکای خارجی وابسته نیست.

روسیه از زمان آغاز حمله به اوکراین در ۲۴ فوریه، بارها و آشکارا دشمنان اروپایی خود را به حمله هسته‌ای علیه آن‌ها تهدید کرده است؛ به طوری که دیمیتری کیسلیوف، مجری تلویزیون دولتی روسیه، اخیرا به‌وضوح اعلام کرد که سارمت «قابلیت آن را دارد که منطقه‌ای به وسعت تگزاس یا انگلستان را نابود کند».

بریتانیا تاکنون با طبل توخالی خواندن چنین سخنانی به آن‌ها اعتنایی نکرده است و جولیان لوییس، رئیس کمیته اطلاعات و امنیت مجلس عوام، می‌گوید: «روسیه و کشورهای هسته‌ای غرب از بیش از ۶۰ سال قبل که به بمب‌افکن‌های هسته‌ای راهبردی و سپس موشک‌های بالیستیک بین‌قاره‌ای دست یافتند، قابلیت نابود کردن همدیگر را داشته‌اند. اینکه پوتین این موشک جدید را به قابلیت‌های پیشین خود در «قتل‌عام» اضافه کرده است در قابلیت بازدارندگی زیردریایی‌های هسته‌ای تریدنت ما هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کند.»

در حالی که به نظر می‌رسد تاکنون هیچ‌گونه حمله هسته‌ای به‌طورجدی مدنظر نبوده، وزارت دفاع روسیه اعتراف کرده است که نیروهای این کشور موشک‌های بالیستیک مافوق صوت به اوکراین شلیک کرده‌اند و ادعا می‌کند یک انبار سوخت در شهر میکولایف در کنار دریای سیاه و یک انبار زیرزمینی مهمات‌ در غرب این کشور را با آن‌ها نابود کرده‌اند.

اوکراین هم نابودی آن هدف‌ها را تایید کرد ولی مشخص نکرد از چه جنگ‌افزاری استفاده شده است.

گمان می‌رود موشک‌های مافوق صوت مانند کینژال (دشنه) که احتمالا نیروی هوایی روسیه به کار برده است نمونه‌ای از نسل آینده تسلیحات باشند؛ زیرا می‌توانند با سرعت فوق‌العاده بالا تا ۱۰ برابر سرعت صوت (حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر در ساعت) حرکت کنند.

حال آنکه سرعت حرکت موشک‌های مادون صوت مثل موشک توماهاوک نیروی هوایی ایالات متحده نسبتا کم و معادل ۸۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

پاول فلگنهاوئر، تحلیلگر امور نظامی، می‌گوید ارزش واقعی زرادخانه نوین روسیه با آن نام رعب‌انگیزی که دارد، حتیاز ویرانگری زمینی آن‌ها فراتر است و به «اثرگذاری روانی و تبلیغاتی خاص» آن‌ها مربوط می‌شود.

یعنی می‌توان گفت وحشت‌آفرین‌اند.

ایندیپندنت سابقه پرافتخاری در راه‌اندازی کارزارهای حمایت از حقوق آسیب‌پذیرترین اقشار دارد و در جنگ سال ۲۰۱۵ سوریه نیز کارزار «پناهندگان خوش‌ آمدید» را برای نخستین بار به راه انداختیم. اکنون آن کارزار را احیا کرده‌ایم و پس از بالا گرفتن بحران اوکراین این طومار را به راه انداخته و از دولت می‌خواهیم تا در تضمین کمک‌رسانی‌ها بیشتر و سریع‌تر اقدام کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارزار «خوشامدگویی به پناهندگان» روی این نشانی کلیک کنید. برای امضای طومار نیز روی این نشانی کلیک کنید. اگر مایل به کمک مالی هستید لطفا روی این نشانی کلیک کنید تا وارد صفحه گوفاندمی ما شوید.

© The Independent

بیشتر از جهان