جاستین ترودو:‌ دعوت تیم فوتبال ایران به کانادا فکر خوبی نبود

انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی خواستار لغو بازی دوستانه تیم ملی ایران و کانادا شد

جاستین ترودو در مراسم یادبود جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی- Walter Tychnowicz / AFP

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی، می‌گوید که دعوت از تیم فوتبال ایران به کانادا توهین به قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲ است. همزمان جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، به شبکه خبری سی‌تی‌وی‌ نیوز، گفت: «به نظر من، دعوت از تیم فوتبال ایران فکر خوبی نبود.» ترودو همچنین گفت که این تصمیم برگزارکنندگان مسابقه بود و باید در این مورد توضیح دهند.

اسماعیلیون در مطلبی که در نشریه گلوب‌اند‌میل کانادا منتشر شد، نوشت کانادا تیم ملی فوتبال ایران را برای بازی دوستانه دعوت کرده و این به‌مثابه سیلی به صورت همه کسانی است که از شلیک موشک سپاه به هواپیمای اوکراینی در ژانویه ۲۰۲۰، آسیب دیده‌اند.

پیش‌تر اعلام شد که دو تیم قرار است روز ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) در ونکوور به مصاف یکدیگر بروند.

انجمن خانواده قربانیان پرواز پی‌اس‌۷۵۲ خواستار لغو دیدار دوستانه تیم‌های ملی فوتبال ایران و کانادا شده‌ است. 

مسئولان فوتبال کانادا هنوز به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.

حامد اسماعیلیون در ادامه این مطلب به موفقیت‌های تیم ملی فوتبال زنان کانادا در سال‌های اخیر اشاره کرد و نوشت: «دختر من ریرا از جمله دختران کانادایی بود که از تیم زنان الهام گرفته بود و هر هفته در گوشه چپ دفاع در باشگاه ریچموندهیل، فوتبال بازی می‌کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسماعیلیون نوشت: «این قبل از وقتی بود که ریرا و مادرش، همسرم پریسا، با موشک سپاه پاسداران بی‌رحم و مخرب جمهوری اسلامی ایران به هواپیمایشان، کشته شوند.»

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸، دقایقی پس از بلند شدن هواپیمای خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام تهران به مقصد کی‌یف، دست‌‌کم دو موشک به آن شلیک کرد و تمامی ۱۷۶ سرنشین هواپیما کشته شدند.

حامد اسماعیلیون در ادامه، به محبوبیت فوتبال بین ایرانیان اشاره کرد و نوشت: «مانند بسیاری از فعالیت‌ها، فوتبال نیز در ایران تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، که قرار است اعضای خود را همراه تیم فوتبال ایران به کانادا بفرستد.»

او همچنین اضافه کرد که در ایران، زنان حق ورود به استادیوم و تماشای مسابقات فوتبال را ندارند و اگر بروند، اسپری فلفل و خشونت در انتظارشان است، چهره زنان در استادیوم‌های فوتبال در تلویزیون جمهوری اسلامی سانسور می‌شود و در یک کلام، ورزش فقط برای مردان و در خدمت سیاستمداران حکومتی مرتبط با سپاه پاسداران است.

سخنگوی انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی گفت با تمام این اوصاف، دعوت از تیم ملی ایران به کانادا حیرت‌آور است.

او همچنین گفت با وجود اینکه چندین پرونده علیه سپاه پاسداران کماکان باز است، این اقدام کانادا نشان از بی‌توجهی به ایمنی و امنیت شهروندانش دارد که سال‌ها تحت آزار و اذیت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بوده‌اند، از جمله خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی.

دولت فدرال کانادا اعلام کرده است که اولویتش «تلاش برای گرفتن پاسخ و عدالت‌جویی و حسابرسی از ایران برای جبران، و هم‌زمان حفاظت از خانواده‌های قربانیان هواپیما است».

حامد اسماعیلیون در پایان این مطلب از مسئولان فوتبال کانادا و دولت فدرال این کشور خواس راهی برای توقف و لغو مسابقه فوتبال میان تیم‌های ملی دو کشور بیابند و نوشت «وقت آن رسیده است که در مورد کانادایی‌های آسیب‌دیده از ایران بهتر عمل کنیم».