دومین یادبود جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی: «صبرمان لبریز شده است»

«کشوری که خودش مسئول انهدام هواپیما بوده، نباید مسئولیت تحقیقات را به عهده بگیرد»

روز شنبه، ۱۸ دی ماه، همزمان با دومین سالگرد شلیک موشک سپاه به هواپیمای اوکراینی، مراسم یادبود جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ در کانادا برگزار شد.

در این مراسم که به دلیل محدودیت‌های کرونا به طور مجازی و با حضور گروهی از خانواده‌های جان‌باختگان برگزار شد، نخست‌وزیر، وزیر خارجه و وزیر مهاجرت کانادا سخنرانی کردند. 

همچنین حامد اسماعیلیونُ سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، بیانیه‌ این انجمن را قرائت کرد. 

حامد اسماعیلیون که همسر و فرزندش را در سرنگونی این هواپیما از دست داده است، گفت: «جمهوری اسلامی ایران کانادا را با قلدری تهدید می‌کند. بگذریم از این که با حسن نیت پای میز مذاکره نمی‌آید. به جای آن ما نامه‌های مودبانه می‌نویسیم و می‌گوییم خواهش می‌کنیم بیایید پای میز مذاکره. توجیه‌گران جمهوری اسلامی همچنان دارند کار می‌کنند و حرفی از تحریم نیست و همه در سکوت ما را نگاه می‌کنند.»

او با بیان اینکه صبر خانوادهها لبریز شده، گفت: «ما با این اظهارات پوشالی سیاسی آسوده نخواهیم نشست. ما این که چرا پرونده را به ایکائو نمی‌برند درک نمی‌کنیم. دادگستری کانادا باید این پرونده را باز کند و بدون تأخیر تأکید کند که ماهیت آن تروریستی بوده است.»

سخنگوی خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ با تاکید بر این که امروز دیپلماسی پایان یافته و زمان دادخواهی است، گفت: «جنایتکاران زبان دیپلماسی را متوجه نمی‌شوند و دادخواهی قابل مذاکره و مبادله نیست. ما برای رهبر جمهوری اسلامی، سران سپاه و تمام اعضای شورای امنیت ملی خواهان حکم بازداشت هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین خواهان قرار گرفتن کلیت سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی، اجرای تحریم‌های مگنستی و مصادره فوری دارایی‌های ایران در کانادا شد و بر این شعار مردمی تاکید کرد که «ما نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم.»

در ادامه این مراسم، جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان و اعلام حمایت از دادخواهی آنها گفت: «مشخص است کشوری که خودش مسئول انهدام یک هواپیما بوده، نباید مسئولیت تحقیقات را به عهده بگیرد.»

نخست‌وزیر کانادا افزود: «می‌دانیم کسانی که از دست داده‌اید برنمی‌گردند و درد و رنج شما کاهش نمی‌یابد، اما این را بدانید که عزیزان ما فراموش نخواهند شد. هم‌وطنان شما در سراسر کانادا به شما فکر می‌کنند و شما تنها نیستید. ما به عنوان اعضای یک کشور در کنار هم می‌ایستیم.

او به خانواده‌ها قول داد که مصممانه این پرونده را پیگیری می‌کند و افزود: «حالا که ایران موعد مقرر برای  مذاکرات را از دست داده، ما قاطعانه از به‌کار‌گیری سایر ابزارها برای پیگیری پرونده از طریق حقوق بین‌المللی حمایت می‌کنیم.»

یکی از سخنران‌های دیگر این مراسم ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا بود. او با اشاره به این که کانادا و شرکای بین‌المللی‌اش عزم جدی دارند که ایران را برای این تراژدی وحشتناک بر اساس قوانین بین‌المللی پاسخگو کنند، گفت: «۱۷۶ انسان فوق‌العاده در این هواپیما جانشان را از دست دادند. قلب و ذهن من امروز همراه شما است. افرادی را از دست دادیم که توانایی‌های بالقوه‌ای داشتند که بتوانند خدمات پایداری به جامعه ارائه بکنند.»

وزیر خارجه کانادا افزود: «من نیز صبرم لبریز شده است. تا زمان روشن شدن حقیقت و محقق شدن عدالت کنار خانواده قربانیان هستیم. من از شجاعت و شهامت شما برای حقیقت‌جویی قدرت می‌گیرم.»

همچنین شان فریزر، وزیر مهاجرت کانادا ضمن ابراز همدردی با خانواده جان‌باختگان هواپیمای سرنگون‌شده تاکید کرد که «ایران را به خاطر جنایتی که مرتکب شده پاسخگو خواهیم کرد.»

روز گذشته، هجدهم دی ماه، همچنین خانواده‌های جان‌باختگان فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ایران با تجمع در فرودگاه امام خمینی و محل سقوط این هواپیما در شاهدشهریاد سرنشینان این پرواز را گرامی داشتند. آنها با در دست داشتن تصاویری از مسافران جان‌باخته خواهان رسیدگی عادلانه به این پرونده شدند.

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس۷۵۲، بامداد ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، کمی پس از برخاستن از فرودگاه خمینی با موشک‌های پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند. جمهوری اسلامی پس از این رویداد، تا سه روز، سرنگونی هواپیما مسافربری در اثر برخورد موشک را تکذیب می‌کرد و در نهایت تحت فشار بین‌المللی و رسانه‌ای ناگزیر به اعتراف شد.