بازی تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران و کانادا و چالش هواپیمای اوکراینی

حامد اسماعیلیون: برای اعتراض با عکس قربانیان تجمع خواهیم کرد

حامد اسماعیلیون: اگر ویزا بدهند و این بازی برگزار شود ما در بیرون ورزشگاه ونکوور به همراه عکس جانباختگان تجمع خواهیم کرد - twitter: @esmaeilion

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران پس از حواشی فراوان توانست یک بازی تدارکاتی برای تیم ملی محیا کند. بازی تدارکاتی که حواشی‌اش احتمالا کمتر از نداشتن بازی تدارکاتی نیست. بر اساس توافق صورت گرفته با فدراسیون فوتبال کانادا تیم ملی ایران پنجم ماه ژوئن (۱۵ خرداد) در شهر ونکوور در مقابل تیم ملى کانادا نخستین دیدار تدارکاتى خود را پیش از حضور در مسابقات جام جهانى ۲۰۲۲ قطر برگزار مى‌کند.

پیش از قرعه کشی جام جهانی، ایران برای بازی تدارکاتی با آمریکا به توافق‌های اولیه‌ای دست یافته بود. اما با هم‌گروهی ایران با این تیم در گروه B جام جهانی عملا این بازی غیر‌ممکن بود. همگروهی ایران با انگلیس و آمریکا در این گروه با حواشی زیادی روبه‌رو شد. تنش سیاسی بین ایران و این دوکشور دستمایه طنز و بلند پروازی‌های سیاسی شده بود. احتمال اضافه شدن اوکراین به این گروه هم هنوز وجود دارد و این مساله با توجه به تنش بین ایران و اوکراین بر سر ماجرای هواپیمایی اوکراینی و همچنین حمایت ضمنی جمهوری اسلامی ایران از روسیه در جنگ با اوکراین، حواشی سیاسی بیشتری را برای ایران رقم خواهد زد. اما با انتخاب کانادا برای بازی تدارکاتی، که تنش‌های زیادی را با ایران در ماجرای هواپیمای اوکراینی داشت، سایه سیاست را کماکان بر سر ایران سنگین می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حامد اسماعیلیون سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲ که همسر و فرزندنش را در سرنگونی این هواپیما با موشک‌های سپاه از دست داد، در اعتراض به ورود تیم ملی ایران در توییتر  نوشت: «ما هشدار دادیم که فرماندهان سپاه را به بهانه‌ی همراهی با تیم ملی به کانادا راه ندهید. هشدار دادیم که به جانیانی که به دختربچه‌ها اسپری فلفل می‌زنند و زنان را از ورزش محروم می‌کنند ویزا ندهید. اما کسی گوش نداد. ما با عکس قربانیان جمهوری اسلامی در ونکوور خواهیم بود.»

این نویسنده ایرانی ساکن کانادا با اعلام اینکه برای اعتراض به این اقدام دست به تجمع خواهند زد تا صدای اعتراض‌شان را در پنجم ژوئن به گوش همه برسانند؛ گفت: «اگر ویزا بدهند و این بازی برگزار شود ما در بیرون ورزشگاه ونکوور به همراه عکس جانباختگان تجمع خواهیم کرد. طبق تصمیم جمعی، اعضای انجمن خانواده‌ها وارد ورزشگاه نمی‌شوند. مذاکره با پلیس و مقامات شهری در ونکوور را آغاز خواهیم کرد.»

اسماعیلیون در اعتراض به دولت کانادا برای اعطای ویزا به تیم ملی ایران در صفحه توییتر خود نوشت: «دولت کانادا مدعی است که مدافع حقوق زنان است. فرماندهان سپاه با ویزای کانادا به همراه تیم ملی فوتبال ایران به کانادا می‌آیند. ما از دشمنان زنان و کسانی که مسافران غیرنظامی را به قتل رساندند استقبال می‌کنیم.»

بیشتر از جهان