طالبان شخصیت‌های سیاسی افغان را به کشور فرا‌می‌خواند اما اجازه خروج نمی‌دهد

طالبان لایحه کاری کمیسیون ارتباط با شخصیت‌های افغانستان را به‌زودی اعلام می‌کند

نشست کمیسیون دعوت و ارتباط طالبان با شخصیت‌های افغانستان، به رهبری مولوی عبدالکبیر، معاون نخست‌وزیر طالبان‌ـ @HabibiSamangani

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان، روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت (۱۷ مه)، در توییتی، از نشست رهبری و اعضای کمیسیون «عودت و ارتباط با شخصیت‌های افغانستان»، در مورد لایحه کاری این کمیسیون خبر داد. سمنگانی نوشت در این جلسه تصمیم گرفته شد لایحه این کمیسیون را که به تصویب کابینه طالبان رسیده است، به‌زودی در مراسمی رسمی اعلام شود.

طالبان روز شنبه ۲۴ اردیبهشت، مانع سفر حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، به خارج از کشور شد. دو روز پس از آن، در نشستی که روز سه‌شنبه در کاخ سپیدار با حضور مولوی شهاب‌الدین دلاور، رئیس کمیسیون عودت و ارتباط با شخصیت‌های افغانستان، امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، مولوی محمد خالد حنفی، وزیر امر به معروف طالبان، انس حقانی و دیگر اعضای این کمیسیون، برگزار شد. در این نشست تصویب شد که لایحه کاری به‌طور رسمی اعلام شود تا این کمیسیون آغاز به کار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان چندی پیش کمیسیونی برای ارتباط با شخصیت‌های سیاسی افغانستان ایجاد کردند. هدف این کمیسیون که متشکل از وزیران کابینه طالبان است برقراری ارتباط با سیاستمداران و افراد صاحب نفوذ افغان، اغلب از اقوام غیرپشتون، است. طالبان با ایجاد این کمیسیون، ظاهرا در تلاش‌اند سیاستمداران افغانستان را که پس از سقوط حکومت جمهوری در اوت ۲۰۲۱، از کشور خارج شدند، به کشور فرا بخوانند. این در حالی است که طالبان هنوز ساختار حکومت فراگیر، آنچه جامعه جهانی بر آن تاکید دارد، را نپذیرفته‌اند.

در همین حال، حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، که قصد داشت برای شرکت در مراسم خاکسپاری رئیس دولت امارات متحده عربی در ابوظبی شرکت کند، با ممانعت طالبان روبه‌رو شد. کرزی پیش از این نیز در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها، به محدودیت‌های سفر خودش و عبدالله عبدالله اشاره کرده بود. این دو شخصیت سیاسی افغانستان از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، در ۹ ماه گذشته، اجازه خروج از شهر را نداشتند. اخیرا، عبدالله عبدالله، پس از هشت ماه، توانست برای دیدار با خانواده‌اش به هند برود. اما حامد کرزی هنوز اجازه خروج از کشور ندارد.