«برادران ناراضی» حامد کرزی مانع سفر او به امارات شدند

حامد کرزی تصمیم داشت در مراسم درگذشت رئیس پیشین امارات متحده عربی شرکت کند

حامد کرزی اسفند ۱۴۰۰، در مصاحبه‌ای تایید کرد که برای سفر او به خارج از افغانستان محدودیت وضع شده است-WAKIL KOHSAR / AFP

قرار بود حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، روز شنبه، ۲۴ اردیبهشت، برای شرکت در مراسم درگذشت شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان به امارات متحده عربی سفر کند، اما امارت طالبان از سفر او جلوگیری کرد. حامد کرزی و طالبان تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند، اما نزدیکان کرزی در صحبت با رسانه‌ها تایید کردند که او اجازه نیافته است از کابل خارج شود.

حامد کرزی در پانزدهم اوت ۲۰۲۱ و پس از فرار اشرف غنی از افغانستان که به ورود طالبان به شهر کابل منجر شد، همراه با عبدالله عبدالله، برای آرام کردن اوضاع تلاش کرد و به مردم اطمینان داد که با خانواده‌اش در کابل می‌ماند. در ۹ ماه گذشته، حامد کرزی و عبدالله ملاقات‌هایی که محدود در خانه‌هایشان برگزار کردند اما اجازه نداشتند در مجالس سیاسی یا دیدارهای مردمی بزرگ شرکت کنند یا از کابل خارج شوند.

حامد کرزی اسفند ۱۴۰۰ در مصاحبه با شبکه العالم وابسته به جمهوری اسلامی ایران، گفت که در زمینه سفر او به خارج از افغانستان محدودیت‌هایی وجود دارد و امیدوار است این مشکلات حل شوند. برخی سخنگویان گروه طالبان از جمله نعیم وردک نیز چند بار در مصاحبه‌های خود، به وضع محدودیت‌هایی برای عبدالله و کرزی اشاره کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله عبداالله سرانجام پس از ۹ ماه زندگی زیر سلطه طالبان، در دهم اردیبهشت ۱۴۰۱ برای تعطیلات عید فطر نزد خانواده‌اش به هند رفت اما حامد کرزی هنوز نتوانسته است از افغانستان خارج شود.

حامد کرزی با چهار دوره رهبری دولت‌ افغانستان (دولت‌های موقت، انتقالی و دو دور انتخابات)، از چهره‌های میانه‌رو و معتدل در سیاست افغانستان شناخته می‌شود که همواره در مقابل طالبان، از در نرمش و سازش درآمده است. پس از سال ۲۰۰۷ که فعالیت نظامی طالبان در بخش‌هایی از افغانستان از سر گرفته شد، حامد کرزی از آنان به عنوان «برادران ناراضی» دعوت کرد تا به دولت او ملحق شوند و جنگ را متوقف کنند. کرزی بارها گفته است که طالبان برادران اویند؛ اما به دلایل مختلف ناراضی شده و اسلحه به دست گرفته‌اند و این نارضایتی باید سر میز گفت‌وگو حل شود.

کرزی بارها از عملیات و اقدام نظامی نیروهای ناتو به رهبری آمریکا علیه طالبان انتقاد کرد و حتی عملیات شبانه با هدف جست‌وجو و بازداشت فرماندهان طالبان را متوقف کرد.

در حالی که حامد کرزی در مورد جلوگیری از خروجش از افغانستان سکوت کرده است، رنگین دادفر اسپنتا، از نزدیکان او، روز دوشنبه با اشاره به وضع محدودیت‌های طالبان  برای حامدکرزی، در توییتی نوشت: «خود کرده را درد است و درمان نیست.»

سپنتا افزود: «یکی از اختلاف‌های اصلی در تیم همکاران و دوستان ایشان [حامد کرزی]، همیشه درباره نحوه برخوردشان با طالبان بود.» سپنتا که در دولت حامدکرزی وزیر خارجه و مدتی مشاور شورای امنیت ملی بود و از نزدیک‌ترین افراد به او محسوب می‎‌شود، افزود که رئیس‌جمهوری پیشین برای رهایی ملا برادر [از زندان دولت پاکستان]، بسیار تلاش کرد و امروز پاداشش را دریافت می‌کند.

حامد کرزی در دور آخر ریاست‌جمهوری‌ خود از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴، با راه‌اندازی روند صلح با طالبان، نهادی به نام شورای عالی صلح ایجاد کرد و برهان‌الدین ربانی، رئیس‌جمهوری سابق و رهبر حزب جمعیت اسلامی را به ریاست آن گماشت. این نهاد که سالانه میلیون‌ها دلار از حامیان دولت وقت افغانستان بودجه دریافت می‌کرد، حتی در برقراری تماس با رهبران طالبان هم ناکام بود. بیشتر سران احزاب سیاسی که خواهان شراکت در دولت و دریافت حقوق امتیازی بودند، در این شورا عضو شدند. تلاش‌های بی‌ثمر این شورا با کشته شدن برهان‌الدین ربانی در سال ۲۰۱۱ بیشتر تضعیف شد و طالبان با سران این نهاد هیچ گفت‌وگوی مستقیمی انجام نداد و با وجودی که ربانی، رئیس شورای عالی صلح، را یک انتحاری‌کننده طالبان ترور کرد، حامدکرزی همچنان بر گفت‌وگو با طالبان تاکید می‌کرد.

کنایه رنگین دادفر سپنتا که روزگاری از افراد مورداعتماد و نزدیک به حامدکرزی بود، به روش برخورد او با طالبان در دوره حاکمیتش بر افغانستان اشاره دارد. بسیاری از افغان‌ها حامد کرزی را به دلیل نحوه برخورد او با طالبان از عوامل تقویت این گروه می‌دانند. با پخش خبر جلوگیری از سفر کرزی به امارات متحده عربی، کاربران افغان در رسانه‌های اجتماعی نوشتند که او باعث اوضاع کنونی افغانستان است و در حبس خانگی درک می‌کند که در حق نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان که مانع عملیات آنان علیه طالبان می‌شد، چه جفایی کرده است.