وزیر دفاع اسرائیل: از انتقال «قابلیت‌های پیشرفته» ایران به منطقه جلوگیری می‌کنیم

خاک سوریه به محلی برای کشمکش بین ایران و اسرائیل تبدیل شده است

به گفته وزیر دفاع اسرائیل، این کشور به پیشبرد اقدامات دفاعی در شمال خاک خود ادامه می‌دهد- AFP

چند روز پس از گزارش حمله هوایی اسرائیل در خاک سوریه، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفت که این کشور از انتقال «قابلیت‌های پیشرفته» ایران به منطقه جلوگیری ‌می‌کند.

به نوشته تایمز اسرائیل، گانتز در جریان بازدید از فرماندهی شمالی ارتش گفت که دولت اسرائیل به اقدام علیه هر دشمنی که آن‌ها را تهدید کند، ادامه می‌دهد و از انتقال توانمندی‌های پیشرفته از ایران - که شهروندان اسرائیل را به خطر می‌اندازد و به ثبات کل منطقه آسیب می‌رساند - جلوگیری می‌کند.

به گفته وزیر دفاع اسرائیل، این کشور به پیشبرد اقدام‌های دفاعی در شمال خاک خود ادامه می‌دهد.

او افزود: «ترکیبی از آموزش، فعالیت‌های عملیاتی، نیاز ما را برای حفاظت از شمال و کل کشور اسرائیل تشکیل می‌دهد.»

رسانه‌های دولتی سوریه روز شنبه، ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت)، خبر دادند که در پی حمله موشکی ارتش اسرائیل به منطقه‌ای در نزدیکی شهر حما در مرکز سوریه، دست‌کم پنج تن، از جمله یک غیرنظامی، کشته شده‌اند.

اسوشیتدپرس در گزارش خود به نقل از سازمان «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، نوشت که جنگنده‌های ارتش اسرائيل دست‌کم هشت موشک به سوی یک انبار مهمات و مرکز نظامی متعلق به شبه‌نظامیان وابسته به ایران در منطقه مصیاف، در حومه غربی حما، شلیک کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان حضور نظامی ایران در سوریه، خاک این کشور به محلی برای کشمکش بین ایران و اسرائیل تبدیل شده است. طی این مدت بارها جنگنده‌های اسرائیلی مواضعی منتسب به نیروهای ایران و یگان‌های زیرمجموعه سپاه قدس را هدف قرار داده‌اند.

با این حال، هر دو طرف از اعلام شمار دقیق کشته‌ها و میزان خسارت‌های وارده خودداری می‌کنند.

امیکام نورکین، فرمانده پیشین نیروی هوایی اسرائیل، که به تازگی بازنشسته شده است، در مصاحبه‌ای با روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال گفت: «در پنج سال گذشته، ارتش اسرائیل بیش از ۴۰۰ حمله هوایی در سوریه و سایر کشورهای خاورمیانه علیه ایران و متحدان آن انجام داده است.»

این در حالی است که پدافندهای روسیه که در خاک سوریه حضور دارند، به هیچ یک از حمله‌های اسرائیل واکنشی نشان نداده‌اند.

بابک تقوایی، کارشناس امور نظامی، در این مورد می‌نویسد: «نیروی هوایی اسرائیل بار دیگر موفق شد تا در یک عملیات پیچیده هوایی، چند سایت نظامی مورد استفاده شبه‌نظامیان سپاه قدس در سوریه را با چراغ سبز روسیه هدف قرار دهد، بدون اینکه سامانه‌های پدافندی ارتش روسیه برای جنگنده‌های اسرائیلی مزاحمتی ایجاد کنند. این حمله هوایی بار دیگر به فرماندهان سپاه قدس ثابت کرد که انتقال تجهیزات و تسلیحات و کارگاه‌های توسعه و ساخت مهمات به مناطقی واقع در مجاورت پایگاه هوایی حمیمیم نیروی هوایی روسیه، نمی‌تواند آن‌ها را از حمله‌های نیروی هوایی اسرائیل مصون بدارد.»

بیشتر از جهان