وزیر ارشاد: مشکلات اقتصادی دلیل بی‌اقبالی به فرزندآوری نیست

جمهوری اسلامی ایران در حالی خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق می‌کند که افزایش دائمی قیمت کالاهای اساسی و حتی شیر خشک، دردسرهای جدی برای مردم ایجاد کرده است

وزیر ارشاد مدعی شد در یک برنامه ۱۰ ساله جمهوری اسلامی می‌تواند عقب‌ماندگی‌های خود را در زمینه جمعیت حل کند- AFP

از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، تلاش‌های حکومت برای ترغیب مردم به فرزندآوری افزایش یافته است. با این حال، آمار نشان می‌دهد که به‌ رغم تخصیص بودجه‌های کلان و تصویب قوانین متعدد در مجلس شورای اسلامی، همچنان روند رشد جمعیت در ایران کاهشی است. با این حال، مسئولان جمهوری اسلامی ایران حاضر به پذیرش دلایل اصلی بی‌تمایلی خانواده‌ها به فرزندآوری نیستند.

در همین راستا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: «این حرف که به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده‌ها مایل به فرزندآوری نیستند، کلاهی است که غربی‌ها روی سر ما گذاشتند.»

به گزارش مهر، او که در گردهمایی تخصصی فعالان عرصه جمعیت از سراسر کشور شرکت کرده بود، با بیان اینکه «در وضع هشدار جمعیت قرار داریم و در حال ورود به یک مرحله خطرناک هستیم»، افزود: «در یک برنامه ۱۰ ساله جمهوری اسلامی [ایران] می‌تواند عقب‌ماندگی‌های خود را در زمینه جمعیت حل کند.»

جمهوری اسلامی ایران در حالی خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق می‌کند که افزایش دائمی قیمت موادغدایی، کالاهای اساسی، و حتی شیر خشک که نیاز ضروری خانواده‌های دارای نوزاد است، دردسرهای جدی برای مردم ایجاد کرده است، اما دولت اراده‌ای برای ایجاد ثبات در بازار این محصولات نشان نداده است و بر خلاف آن، در روزهای اخیر به جای حل مشکلات اقتصادی، دست به اجرای طرح حذف ارز ترجیحی زده است که فشاری مضاعف را بر اقتصاد خانوارها تحمیل می‌کند.

در همین زمینه، سیاوش سلیمی، رئیس انجمن شیر خشک صنعتی، در گفت‌وگو با ایلنا از دو برابر شدن قیمت شیر خشک با حذف ارز ترجیحی خبر داد و گفت، از آنجا که در حال حاضر شیر خشک با زیان صادر می‌شود، اگر ارز ترجیحی حذف شود، امکان تولید و صادرات آن هم کاهش می‌یابد.

روز یکشنبه، ۲۵ اردیبهشت، اعلام شد که قیمت شیرخام دو برابر شده است، و بدیهی است که این امر به سرعت بر قیمت شیرخشک نیز تاثیر خواهد گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجلس یازدهم با هدف تحقق سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران، در قالب «قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده»، مشوق‌هایی را برای فرزندآوری تعیین کرد. از اختصاص وام به کسانی که بچه‌دار می‌شوند، تا حذف الزاماتی مانند غربال‌گری، از جمله راهکارهای حکومت برای افزایش جمعیت است. با این حال، هنوز هیچ‌یک از این راهکارها به نتیجه نرسیده است.

فعالان مدنی و حامیان حقوق کودکان، با انتقاد از سیاست‌های جمعیتی جمهوری اسلامی ایران، بارها هشدار داده‌اند که مشوق‌های مالی حکومت در میزان فرزند‌آوری طبقه متوسط و مرفه جامعه تاثیری ندارد، اما برای بخش‌هایی از جامعه که با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند، چشمگیر است و می‌تواند به افزایش جمعیت کودکان فقیر و بیمار در ایران منجر شود.