ارتش روسیه در حال عقب‌نشینی از خارکیف است

تصرف کامل شهر خارکیف، از اهداف اولیه ولادیمیر پوتین در اوایل جنگ به شمار می‌رفت

پس از ناکامی ارتش روسیه در اشغال کی‌يف، پایتخت اوکراین، به نظر می‌رسد فرماندهان ارشد نظامی کرملین، به ناچار تمرکز خود را به سمت مناطق شرقی اوکراین معطوف کرده‌اند - Reuters

ارتش اوکراین روز شنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه، پس از هفته‌ها بمباران شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، در حال عقب‌نشینی از منطقه‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز شنبه، ۲۴ اردیبهشت، در گزارشی به نقل از ستاد کل ارتش اوکراین نوشت نیروهای نظامی روسی در حال عقب‌نشینی‌اند و بیشتر بر روی حفظ مسیرهای تدارکاتی خود در شمال شرقی کشور تمرکز دارند. 

عقب‌نشیتی نیروهای روسی از مناطق اطراف خارکیف در حالی است که حملات خمپاره‌ای، توپخانه‌ای و هوایی ارتش روسیه در مناطق شرقی اوکراین، به طور مشخص در استان دونتسک ادامه دارد.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، روز شنبه گفت: «اوکراین در حال وارد شدن به مرحله جدید و بلندمدت جنگ است.» 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در بخش دیگری از گزارش روز شنبه خود به نقل از ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، نوشت «اوکراینی‌ها حداکثر توان خود را برای بیرون راندن مهاجمان به کار می‌بندد؛ اما نتیجه جنگ به حمایت اروپا و سایر متحدان بستگی دارد.» 

به گفته رئیس جمهوری اوکراین، در وضعیتی قرار داریم که هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند این جنگ تا چه زمانی طول خواهد کشید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته آسوشیتدپرس به دلیل تداوم حملات هوایی و شلیک پرشمار توپخانه‌ها، حضور خبرنگاران مستقل بین‌المللی در مناطق شرقی اوکراین دشوار است و به سختی می‌‌توان ارزیابی دقیقی از وضعیت دو طرف داشت.

با این حال، به نوشته آسوشیتدپرس، این طور به نظر می‌رسد که هیچ از دو طرف نتوانسته‌اند پیشروی و پیروزی قابل ملاحظه‌ای در این مناطق داشته باشند.

پس از ناکامی ارتش روسیه در اشغال کی‌يف، پایتخت اوکراین، به نظر می‌رسد فرماندهان ارشد نظامی کرملین، هم‌اکنون تمرکز خود را به سمت مناطق شرقی اوکراین معطوف کرده‌اند.

مناطق شرقی اوکراین، به لحاظ اقتصادی اهمیت زیادی دارد و در زمره مناطق اصلی صنعتی این کشور به شمار می‌رود. از سال ۲۰۱۴ نیروهای دولت مرکزی اوکراین با گروه‌ جدایی‌خواه روس در این مناطق در حال جنگند. این نیروها حتی پیش از شروع تهاجم روسیه به اوکراین، در ۲۴ فوریه گذشته، از حمایت‌های مشخص مسکو برخوردار بودند.

ارتش روسیه در حال حاضر کنترل برخی از روستا و شهرهای منطقه دونباس، در شرق اوکراین، از جمله شهر روبیژن، با جمعیتی حدود ۵۵هزار نفر، را در اختیار دارد.

شهر خارکیف، فاصله چندانی با مرزهای روسیه ندارد و تنها ۸۰ کیلومتر با شهر بلگراد فاصله دارد.

خارکیف، به عنوان دومین شهر بزرگ اوکراین، ۱.۴ میلیون نفر جمعیت دارد و زبان مادری اکثر مردم شهر روسی است. تصرف کامل شهر خارکیف، از اهداف اولیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در اوایل جنگ به شمار می‌رفت.