روسیه خواستار تسلیم نیروهای اوکراینی در ماریوپل شد

ولودیمیر زلنسکی روسیه را به «تلاش برای نابودی همه در ماریوپل» متهم کرد

روسیه به سربازان اوکراینی هشدار داد که سلاح‌هایشان را در بندر ماریوپل زمین بگذارند. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «به همه کسانی که اسلحه خود را بر زمین بگذارند تضمین داده می‌شود که جانشان در امان است». به گزارش رویترز، ارتش پوتین به عنوان بزرگترین دستاورد جنگ تقریبا دو ماهه خود ادعا می‌کند که کاملا بندر ماریوپل را به تصرف درآورده است.

با وجود هشدارهای مسکو و چندین ساعت پس از ضرب‌الاجل تعیین‌شده، هیچ نشانه‌ای از تسلیم نیروهای اوکراینی مشاهده نشد و آن‌ها همچنان به مبارزه ادامه می‌دهند. ارتش روسیه پس از شکست در از بین بردن مقاومت اوکراینی‌ها در شمال این کشور، حمله زمینی خود را در شرق منطقه دونباس متمرکز کرده است و در عین حال به حمله‌های از راه دور در نقاط دیگر از جمله کی‌یف ادامه می‌دهد.

در نتیجه حمله مسکو به کی‌یف از ۲۴ فوریه، اوکراین شاهد برخی از شدیدترین درگیری‌ها و ثبت تلخ‌ترین رنج غیرنظامیان بوده است. تصاویر منتشر شده از اجساد رها شده در خیابان‌ها، کشف گورهای جمعی و ویرانی مناطق مسکونی و آوارگی هزاران نفر از ساکنان این کشور را نشان می‌دهند. با این حال روسیه همچنان به کشتار ادامه می‌دهد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز شنبه روسیه را به «تلاش برای نابودی همه در ماریوپل» متهم کرد و گفت که دولت او با سربازان مدافع در تماس است. او تاکید کرد: «سربازان و مجروحان ما گیر افتاده‌اند و یک بحران انسانی در آن منطقه وجود دارد ... اما همچنان فرزندان اوکراین از کشورشان دفاع می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکی به ادعای مسکو مبنی بر این ‌که نیروهای اوکراینی دیگر در مناطق شهری حضور ندارند، واکنشی نشان نداد. اگر خبر تصرف بندر ماریوپل از سوی ارتش روسیه مورد تایید قرار بگیرد، این یک دستاورد راهبردی بزرگ برای مسکو خواهد بود. روسیه اعلام کرد که اوکراین تا روز شنبه بیش از چهار هزار سرباز را در ماریوپل از دست داده است، اما کی‌یف می‌گوید مجموع تلفات سربازانش در جنگ تاکنون کمتر از این تعداد و بین ۲۵۰۰ تا سه هزار نفر است.

روز یکشنبه در نقاط دیگر اوکراین گزارش‌های بیشتری از حمله‌های پراکنده روسیه در اطراف مراکز شهری منتشر شد. رسانه‌های محلی از وقوع یک انفجار در کی‌یف خبر دادند، هرچند میکولا پووروزنیک، معاون شهردار این شهر گفت که سامانه‌های پدافند هوایی حمله‌های روسیه را خنثی کرده‌اند. شهردار شهر برواری در نزدیکی کی‌یف نیز گفت که یک حمله موشکی به زیرساخت‌ها آسیب رسانده است.

بر اساس گزارش برخی خبرگزاری‌ها، روسیه اعلام کرد که یک کارخانه مهمات‌سازی در نزدیکی پایتخت را منهدم کرده است. در همین حال یکی از فرمانداران اوکراینی گفت که ۳۱ نفر از جمله چهار کودک در حمله‌های توپخانه‌ای روسیه به چندین محله در خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین زخمی شدند. روسیه پس از مقاومت ارتش اوکراین در برابر پیشروی‌های زمینی در شمال این کشور در مرحله اولیه جنگ، شیوه خود را تغییر داد. اوکراینی‌ها توانستند موشک‌های ضد تانک غرب را در برابر کاروان‌های زرهی روسی که در جاده‌های گل‌آلود گیر افتاده بودند، مستقر کنند.

اوکراین با وجود وضعیت ناامیدکننده در ماریوپل اعلام کرد که نیروهای روسیه در سایر مناطق دونباس در دونتسک و لوهانسک متوقف شده‌اند. پلیس اوکراین روز یکشنبه در دونتسک اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، نیروهای روسی از تانک‌ها، موشک‌انداز‌های بی‌شمار و توپخانه سنگین به ۱۳ شهرک تحت کنترل اوکراین شلیک کردند و دو غیرنظامی را کشتند.

تحریم‌های غرب به اقتصاد روسیه ضربه زده، اما هنوز نتوانسته است ولادیمیر پوتین را برای خروج نیروهایش از اوکراین تحت فشار بگذارد. اورسولا فون در‌لاین، رئیس کمیسیون اروپا در این زمینه گفت: «تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا چند بانک و موسسه‌ دیگر و همچنین نفت روسیه را هدف قرار خواهد داد.»