یک مقام طالبان هنگام برقراری رابطه جنسی خارج از ازدواج بازداشت شد

او هم‌زمان ریاست دو اداره را در جوزجان و سرپل به عهده دارد

این مقام طالبان، با دو نام متفاوت، دو جایگاه مهم را در جوزجان و سرپل در اختیار داشت- Facebook/ @swn.uzbek

نیروهای اداره اطلاعات طالبان، قاری نور احمد سعید ممتاز، رئیس اداره صحت عامه (بهداشت) طالبان در استان سرپل در شمال افغانستان را نیمه‌شب پنج‌شنبه، ۲۲ اردیبهشت، هنگام برقراری رابطه جنسی خارج از ازدواج با یک زن که خود را ساکن شهر شبرغان معرفی کرده است، بازداشت کردند.

منابع آگاه در بیمارستان مرکزی سرپل و اداره بهداشت طالبان در آن استان در صحبت با ایندیپندنت فارسی، این خبر را تایید کردند و گفتند مولوی صبور، رئیس اداره اطلاعات طالبان حدود ساعت ۱۲ شب خانه‌ای را که قاری نور احمد سعید ممتاز در آن با یک زن قرار ملاقات داشت، محاصره و او را بازداشت و زندانی کرد. یکی از منابع آگاه به شرط فاش نشدن نامش، افزود: «قاری نور احمد سعید ممتاز همراه با یک زن در زندان اداره اطلاعات طالبان است و سران این گروه در سرپل تلاش می‌کنند جزئیات این مسئله برملا نشود.»

در همین حال، منابع‌ آگاه در جوزجان می‌گویند که قاری نور احمد سعید ممتاز، با نام قطب‌الدین هلال‌ بلخی، مسئولیت اداره اطلاعات و فرهنگ این استان را نیز به‌عهده دارد. شواهد نیز نشان می‌دهند که این شخص، با دو اسم، دو مسئولیت را در دو استان به عهده دارد. استان‌های سرپل و جوزجان در شمال افغانستان در کنار هم واقع شده‌اند و مراکز شهرهای دو استان حدود ۵۰ کیلومتر از هم فاصله دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های طالبان نیز در خبرهایی که از سرپل و جوزجان منتشر کرده‌اند، از این فرد، با عنوان قاری نور احمد سعید ممتاز، رئیس صحت عامه استان سرپل و قطب‌الدین هلال‌ بلخی، رئیس اطلاعات و فرهنگ استان جوزجان نام برده‌اند.

این فرد با نام قطب‌الدین هلال‌ بلخی در جایگاه رئیس اطلاعات و فرهنگ جوزجان و با نام نور احمد سعید ممتاز در جایگاه رئیس صحت عامه سرپل، کارش را در ۲۳ اوت سال ۲۰۲۱ آغاز کرد. مشخص نیست که نام حقیقی او کدام است، اما کارمندان دولت پیشین در هر دو اداره در جوزجان و سرپل را برکنار کرده است. یکی از کارمندان اداره اطلاعات و فرهنگ در جوزجان به ایندیپندنت فارسی گفت: «‌از روزی که قاری هلال این اداره را تصاحب کرد، کارمندان حرفه‌ای در بخش رسانه و خدمات اداری را که بیشترشان ازبک‌های ساکن جوزجان بودند اخراج کرد و به‌جای آنان، اعضای طالبان را که دانش و تجربه‌ای ندارند گماشت.»

خبرنگار ایندیپندنت فارسی، با برقراری تماس‌های مکرر با مقام‌های گروه طالبان در جوزجان و سرپل موفق نشد نظر آنان را در این مورد کسب کند. طالبان در بیشتر موارد از درز اطلاعات به رسانه‌ها جلوگیری می‌کنند. پیش از این نیز مقام‌های ارشد و اعضای طالبان هنگام برقراری روابط جنسی خارج از ازدواج و همچنین برگزاری محافل خوشگذرانی با حضور زنان در کابل و سمنگان بازداشت شده‌اند.

یک فرمانده محلی طالبان، مولوی ریحان، شهردار سمنگان را شب یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت، در یک خانه در روستای مقصود در شهرستان دره صوف پایان بازداشت کرد. منابع محلی در دره صوف پایان به ایندیپندنت فارسی گفتند شهردار طالبان برای برقراری رابطه جنسی خارج از ازدواج وارد خانه یکی از ساکنان محل شده بود و این کار او با واکنش فرماندهان محلی طالبان مواجه شد. محافظان مولوی ریحان بازداشت شدند، اما خودش به کمک مولوی عبدالمنان، معاون استاندار طالبان در سمنگان، آزاد شد.

پیش از این نیز در اواسط ماه مارس، عبدالله حقانی، برادر عالم‌گل حقانی از اعضای ارشد شبکه حقانی، هنگام برگزاری یک محفل خوشگذرانی در کابل بازداشت شد. ویدیوهایی که از این مجلس در فضای مجازی منتشر شدند، نشان می‌دهند که چند زن در یک اتاق می‌رقصند و شرکت‌کنندگان، ازجمله اعضای طالبان، نوشیدنی‌های الکلی در دست دارند.