امرالله صالح: بزرگترین دستاورد طالبان در پنجشیر گروگانگیری غیرنظامیان است

«تشکیلات طالبان معجونی از تعصب، تبعیض، خشونت و ظلم است»

صالح مدعی شد که تلفات جنگجویان طالبان در درگیری های اخیر در پنجشیر زیاد است-SAJJAD HUSSAIN / AFP

امرالله صالح، معاون نخست دولت پیشین افغانستان و از حامیان جبهه مقاومت ملی، روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت، در پیامی در مورد درگیری‎‌های شش روز اخیر در پنجشیر و اندراب گفت تنها دستاورد طالبان در این درگیری‎‌‌ها، گروگانگیری غیرنظامیان بوده است و نیروهای جبهه مقاومت ملی، همچنان مستحکم و استوار علیه این گروه می‌جنگند.

امرالله صالح در مورد وضعیت سنگرهای جبهه مقاومت ملی نوشت: «این پناه‌گاه‌‌ها عمیق و سخت تسخیر ناپذیرند و هیچ لشکر منظم یا ایلجاری بیرون از منطقه نمی‌تواند آن را کنترل کند. نتیجه‌ هیچ زد و خوردی کوه‌های هندوکش را از جایش تکان نخواهد داد و در این مقاومت مقدس ما مالک هندوکشیم.»

صالح افزود ثابت شد که طالبان در مورد همه وعده‌ها دروغ‌ گفته‌اند و اکنون در افغانستان، نه از شریعت خبری است و نه از نظام. صالح در ادامه افزود که سلطه طالبان بر افغانستان، جز استبداد، ظلم، ستم و ویرانگری چیزی دیگری نبوده است و مقاومت علیه این گروه، روزی به این وضعیت پایان خواهد داد.

در همین حال، امرالله صالح مدعی شد که تلفات جنگجویان طالبان در درگیری‌های اخیر در پنجشیر زیاد است، در حدی که بخش «اورژانسی» بیمارستان که ویژه معالجه قربانیان جنگ است، به روی مردم غیر نظامی بسته شده است تا ارقام تلفات طالبان معلوم نشود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صالح افزود: «درگیری‌های روزهای اخیر آشکار کرد که طالب در کارزار محاصره ، پیگرد و سرکوب مقاومت مقدس هیچ دستاورد به جز از شرمساری و رسوایی ندارد. بزرگترین دستاورد آن‌ها گروگانگیری مردم غیرنظامی و بعد ایجاد نمایش‌های مضحک تبلیغاتی بوده است».

در همین حال، صالح با اشاره به حضور جنگجویان خارجی در پنجشیر گفت این افراد نه با زبان مردم محل آشنایند و نه جغرافیای پنجشیر را پیش از این دیده‌اند. در روزهای اخیر، گزارش‌‎هایی از حضور جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در پنجشیر منتشر شده است. اعضای طالبان در رسانه‌های اجتماعی با همرسانی عکس‌هایی، از جابه‌جا شدن چندین کاروان جنگجویان پشتون‌تبار از استان‌های خوست، قندهار، هلمند و میدان وردک در پنجشیر خبر دادند. بیشترین جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در استان‌های شرق افغانستان از جمله در خوست حضور دارند. به‌دلیل اتحاد میان طالبان پاکستان و طالبان افغانستان، ممکن است شماری از پاکستانی‌ها به کمک همکاران افغانشان وارد پنجشیر شده باشند.

امرالله صالح گفت نیروهای جبهه مقاومت ملی با کمبود امکانات مواجه‌اند اما پیروز این جنگ خواهند بود. او افزود طالبان به تسلیحاتی که با دسیسه به دست آوردند مغرورند، اما هر نیرویی که تکیه بر آهن کند، در مقابل مردم شکست می‌خورد.

از سوی دیگر، معاون نخست دولت پیشین افغانستان تاکید کرد که همسان‌سازی همه مردم افغانستان، آن هم در کوره ظلم تحت نام امارت طالبان، ممکن نیست. او تصریح کرد: «امارت طالب نه امارت است نه اسلامی. این تشکیلات معجونی از تعصب، تبعیض، خشونت و ظلم است که برای مقاصد خاص پرورش داده شده است.»

صالح با تاکید بر گسترش مقاومت علیه طالبان نوشت: «در صدها زدوخورد شاید شکست بخوریم ولی به یقین برنده نهایی این جنگ مردم خواهند بود.»

در همین حال، در ادامه واکنش‌ها به اقدام طالبان به کشتار غیرنظامیان و گروگانگیری مردم در پنجشیر، اندراب و تخار، حنیف اتمر، وزیر خارجه دولت پیشین افغانستان، در پیامی که در توییتر خود منتشر کرد نوشت: «هیچ هدف سیاسی و یا نظامی و هیچ قانون و آیینی، این وحشت را روا نمی‌داند.»

اتمر با محکوم کردن عملکرد طالبان در چند روز اخیر در پنجشیر، اندراب و تخار افزود که این اقدام طالبان اگر بر اساس دسیسه بیرونی است و یا درونی و اگر قاتل داخلی یا خارجی، مورد نفرت عمیق و انزجار بی‌پایان مردم افغانستان قرار دارد. او در ادامه افزود: «بی‌رحمی و قساوت این قاتلان ثابت می‌کند که از مردم ما و از این سرزمین مقدس نیستند.»

طالبان از روز شنبه ۱۷ اردیبهشت، با لشکرکشی به پنجشیر، جنگ گسترده‌ای را علیه جبهه مقاومت ملی آغاز کرده‌اند. این جنگ به فرماندهی حاجی مالی خان، عضو ارشد شبکه تروریستی حقانی و معاون ستاد ارتش طالبان، همچنان جریان دارد. طالبان در جریان این عملیات، شماری از غیرنظامیان را در شهرستان‌های دره و آبشار استان پنجشیر پس از بازداشت و شکنجه تیرباران کردند و شماری دیگر نیز هنوز در زندان‌های این گروه به سر می‌برند. شماری دیگری از مردم که از ترس هدف قرار گرفتن به کوه‌ها پناه برده بودند، در سه روز اخیر از ترس تلف شدن به‌دلیل گرسنگی به خانه‌هایشان برگشتند، اما طالبان آن‌ها را بازداشت، شکنجه و بازجویی کردند. با گذشت شش روز، حضور سنگین طالبان در سراسر پنجشیر همچنان ادامه دارد و این گروه خواستار نیروهای بیشتری از استان‌های مختلف افغانستان شده است.

بیشتر از جهان