رایزنی عراق برای گفت‌وگوهای تهران و ریاض

هدف گفت‌وگوی تهران و ریاض، پیشبرد راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز به منظور دستیابی به امنیت و ثبات منطقه عنوان شده است

روابط دیپلماتی تهران و ریاض در دی‌‌ماه سال ۱۳۹۴ به‌دنبال حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد قطع شد - وزارت خارجه عراق

وزارت خارجه عراق اعلام کرد فواد حسین، وزیر خارجه این کشور، با شاهزاده فیصل بن فرحان، همتای عربستانی‌ خود، درباره پیشبرد مذاکرات تهران و ریاض در مراکش دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه عراق روز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت در بیانیه‌ای به نقل از وزیر خارجه این کشور نوشت: بغداد تمام تلاشش را خواهد کرد تا شرایط برای رسیدن به توافقی میان مقام‌های ایران و عربستان سعودی فراهم شود.

در بخشی از بیانیه روز پنج‌شنبه وزارت خارجه عراق آمده که دور تازه گفت‌وگوهای مقام‌های ایرانی و عربستان سعودی در بغداد شروع شده است.

هدف گفت‌وگو‌های تهران و ریاض «پیشبرد راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز به منظور دستیابی به امنیت و ثبات منطقه» عنوان شده است.

روابط دیپلماتیک تهران و ریاض، در دی‌‌ماه سال ۱۳۹۴ در پی حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد قطع شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 برای نخستین بار، در مهرماه سال ۱۴۰۰ مقام‌های دستگاه وزارت خارجه ایران تایید کردند که مجموعه گفت‌و‌گوهایی را با مقام‌های سعودی انجام داده‌اند.

به گفته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، طرفین توافق کرده‌اند که محتوای مذاکرات محرمانه باشد.

با این حال، رسانه‌های داخلی ایران در گزارش‌های متعددی نوشتند گفت‌و‌گو‌ها بر سر دغدغه‌ها و موضوع‌های «امنیتی» است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، پنجم اردیبهشت‌ از شروع دور پنجم مذاکرات جمهوری اسلامی با عربستان سعودی خبر داد اما هیچ اشاره‌ای به محور گفت‌وگو‌ها نشد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در فروردین ماه گذشته، در آستانه شروع دور جدید مذاکرات، در گزارشی درباره محتوای گفت‌وگوهای تهران و ریاض نوشت: «در حالی‌ که مذاکرات تا به امروز بر موضوع‌هایی مانند زیارت اماکن مقدس متمرکز بوده و مقام‌های سطح اطلاعاتی نیز در آن حضور داشته‌اند، حضور احتمالی مقام‌های در سطح وزارت امور خارجه در مذاکرات آتی می‌تواند نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجه و تمایل به نتیجه‌گیری در مورد برخی از حل‌نشدنی‌ترین درگیری‌های منطقه باشد.»

به گفته مقام‌های وزارت خارجه ایران، علاوه بر دولت عراق، دولت عمان نیز در پیشبرد مذاکرات میان تهران و ریاض نقش دارد.

بیشتر از جهان