افزایش ۵۰ درصدی درآمد روسیه از فروش نفت

پیش‌بینی می‌شود با افزایش تقاضای چین در ماه‌های آینده، قیمت نفت افزایش یابد

اتحادیه اروپا همچنان به عنوان بزرگ‌ترین بازار صادرات روسیه در ماه آوریل باقی ماند و ۴۳ درصد از صادرات این کشور را به خود اختصاص داد - AFP

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد در شرایطی که محدودیت‌های تجاری پس از تهاجم روسیه به اوکراین باعث شد بسیاری از پالایشگاه‌ها از خرید نفت روسیه خودداری کنند، درآمدهای نفتی روسیه در سال جاری ۵۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود، اعلام کرد که مسکو در سال ۲۰۲۲، از فروش ترکیبی نفت خام و محصولات مرتبط با آن که به حدود هشت میلیون بشکه در روز می‌رسد، ماهانه ٢٠ میلیارد دلار درآمد داشته است.

این نهاد بین‌المللی انرژی که به اقتصادهای بزرگ مشاوره می‌دهد، در این گزارش چشم‌انداز خود برای بازارهای جهانی نفت را تا حد زیادی بدون تغییر نگه داشت.

 بازارهای جهانی سوخت در تنگنا قرار دارند و ممکن است با افزایش تقاضای چین در ماه‌های آینده، با فشار بیشتری مواجه شوند. تقاضایی که در حال حاضر به دلیل قرنطینه‌های ناشی از کرونا کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس تحلیل‌های آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش جریان فروش محصولات پالایش‌شده روسیه مانند گازوئیل، نفت کوره و نفتا فشار بر بازارهای جهانی را تشدید کرد، میزان ذخایر راهبردی برای هفتمین فصل متوالی کاهش یافت و ذخایر به اصطلاح تقطیر متوسط نیز به پایین‌ترین حد خود از سال ۲۰۰۸ رسید.

با این حال، علی‌رغم همه این اختلال‌ها، مسکو همچنان در مقایسه با چهار ماه اول سال ۲۰۲۱، درآمد سرشاری داشته و با وجود انتقاد عمومی اتحادیه اروپا از تجاوزهای کرملین، کل درآمد صادرات نفت روسیه در سال جاری ۵۰ درصد افزایش یافت.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: «اتحادیه اروپا همچنان به عنوان بزرگ‌ترین بازار صادرات روسیه در ماه آوریل باقی ماند و ۴۳ درصد از صادرات این کشور را به خود اختصاص داد.»

با این حال، نشانه‌هایی از شروع فروپاشی استقامت اقتصادی روسیه دیده می‌شود.

این آژانس تخمین می‌زند که عرضه نفت در ماه گذشته یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت و این ضررها می‌تواند در نیمه دوم سال، سه برابر شود. تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه شرکت‌های مرتبط با دولت روسیه مانند غول تولیدی روس نفت پی‌جی‌اس‌سی Rosneft PJSC از ۱۵ مه اعمال می‌شود و این اتحادیه در حال حرکت به سمت ممنوعیت کامل خرید نفت از این کشور است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: «در صورت موافقت و اجرای تحریم‌های جدید، فشار بر جریان‌های تجاری روسیه که هم‌اکنون هم برقرار است، تسریع می‌شود و شرکت‌های نفتی روسیه مجبور می‌شوند در چاه‌های بیشتری را ببندند.»

بیشتر از اقتصاد