«مشکلات حرکتی» مانع شرکت ملکه در مراسم گشایش مجلس بریتانیا شد

ملکه تنها در سال‌های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۳ به دلیل بارداری در مراسم افتتاح دوره جدید مجلس غایب بود

کاخ باکینگهام اعلام کرد ملکه ۹۶ ساله که مشکلات حرکتی دارد، سخنرانی تاریخی خود را در روز سه‌شنبه، دهم مه قرائت نخواهد کرد-Victoria Jones / POOL / AFP

کاخ باکینگهام گفته است که ملکه برای اولین بار از سال ۱۹۶۳ به دلیل «مشکلات حرکتی» درمراسم بازگشایی مجلس غایب است.

در غیاب ملکه الیزابت دوم، شاهزاده چارلز، ولیعهد بریتانیا، سخنرانی مادرش را در مراسم افتتاحیه مجلس خواند. شاهزاده ویلیام هم در این مراسم همراه پدرش بود.

این سومین باری است که ملکه در دوران سلطنت خود در مراسم افتتاحیه مجلس کشور شرکت نداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 کاخ باکینگهام اعلام کرد ملکه ۹۶ ساله که مشکلات حرکتی دارد، سخنرانی تاریخی خود را در روز سه‌شنبه، دهم مه قرائت نخواهد کرد و شاهزاده ولز این سخنرانی را به نمایندگی از ملکه خواهد خواند.

از آنجایی که چارلز برای نخستین بار وظیفه‌ای مهم که طبق قانون اساسی بر عهده رئیس کشور است را بر عهده می‌گیرد، این حرکت که تصور می‌شود در تاریخ مدرن بی‌سابقه بوده است، به عنوان یک تغییر قابل توجه در مسئولیت‌های او به عنوان پادشاه آینده تفسیر خواهد شد.

 سخنرانی ملکه پس از صدور یک امتیازنامه جدید که با حکم ملکه وظیفه سلطنتی گشایش جلسه جدید مجلس را به مشاوران مملکتی تفویض می‌کند، توسط شاهزاده قرائت خواهد شد. دوک کمبریج نیز به عنوان مشاور مملکتی در افتتاحیه مجلس شرکت خواهد کرد.

 از آنجایی که گشایش مجلس طبق قانون اساسی یکی از مسئولیت‌های اصلی مقام سلطنت است، امتیازنامه‌های مربوطه باید برای تفویض این مسئولیت به دو مشاور مملکتی صادر می‌شد. در حال حاضر چهار مشاور مملکتی وجود دارد: شاهزاده چارلز، شاهزاده ویلیام، شاهزاده اندرو و شاهزاده هری.

 هیچ وظیفه دیگری توسط ملکه تفویض نشده است. دوشس کورنوال، همسر شاهزاده چارلز و ملکه بعدی بریتانیا نیز در این مراسم شرکت خواهد کرد هر چند عنوان رسمی در این مراسم ندارد.

 گفتنی است که گشایش مجلس آغاز رسمی سال پارلمانی را نشان می‌دهد و سخنرانی ملکه دستور کار دولت را برای جلسه آینده مشخص کرده و خط مشی‌ها و قوانین پیشنهادی را تشریح می‌کند. این تنها موقعیت منظم و مداومی است که سه بخش تشکیل‌دهنده مجلس - حاکمیت، مجلس اعیان و مجلس عوام - با یکدیگر در آن حضور دارند.

رویداد امروز آغاز دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۳مجلس خواهد بود.

این نخستین بار طی ۵۹ سال گذشته و از سال ۱۹۶۳ به بعد است که ملکه الیزابت افتتاح دوره جدید مجلس را از دست می‌دهد. ملکه تنها در سال‌های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۳ به دلیل بارداری در مراسم افتتاح دوره جدید مجلس غایب بود.

افتتاح دوره جدید مجلس بخشی از یک سنت چند صدساله است که طی آن مقام سلطنت با کالسکه سلطنتی از کاخ باکینگهام به مقر مجلس می‌رود و درحالی‌که تاج و ردای سلطنتی را در بر دارد روی جایگاه نشسته و متن سخنرانی ملکه موسوم به «خطابه از فراز تخت سلطنت» را می‌خواند.

بیشتر از جهان