۱۰ هزار امضا برای لغو سخنرانی مشاور دفتر شورای امنیت ملی اشرف غنی

معترضان دراین نامه حمدالله محب را خائن به کشور خطاب می‌کنند و می‌گویند که او نماینده افغانستان نیست

اشرف غنی؛حمدالله محب و فاضل فضلی به سپردن افغانستان به طالبان  متهم‌اند-Mazen Mahdi / AFP

قرار است روز دهم ماه مه حمد‌الله محب، مشاور پیشین دفتر شورای امنیت افغانستان، در مجمع آکسفورد انگلستان سخنرانی کند، اما شمار کثیری از شهروندان افغانستان با امضای طوماری در اینترنت در اعتراض به این برنامه، خواستار لغو سخنرانی محب شده‌اند.

تاکنون نزدیک به ۹ هزار تن این طومار «آنلاین» را امضا کرده‌اند. برای دستیابی به نتیجه،‌ شمار امضاها باید به ۱۰ هزار برسد.

مجمع آکسفورد نوشته است که مشاور پیشین دفتر امنیت ملی اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، در مورد تحولات سیاسی افغانستان سخنرانی خواهد داشت.

معترضان که فرهنگیان، استادان دانشگاه‌ها، دانشجویان، و فعالان نهادهای مدافع حقوق بشر و جامعه مدنی‌اند، حمدالله محب را از مسئولان فروپاشی نظام در افغانستان می‌دانند و در نامه اعتراضی خود نوشته‌اند که او به کشورش خیانت کرده است و نباید در مجمع ‌آکسفورد به نمایندگی از افغانستان سخنرانی کند.

معترضان نوشته‌اند، در حالی‌که محب از مردم افغانستان رسما معذرت خواهی نکرده است، با حضور در چنین مکان‌هایی می‌خواهد خود را تبرئه کند.

یک مقام  پیشین حکومتی که می‌خواهد نامش محفوظ بماند، به ایندیپندنت فارسی گفت که این اقدام معترضان اثر چندانی بر ادامه فعالیت‌های حمد‌الله محب نخواهد داشت و اگر ایالات متحده ‌آمریکا و بریتانیا بخواهند به این مقام بلندپایه حکومت اشرف غنی فشار آورند، باید تحریم‌های سختی علیه او در نظر گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام پیشین حکومتی، آمریکا و بریتانیا را در عملکردهای حمدالله محب شریک می‌داند و می‌گوید اگر این کشورها در اتهام‌های فساد و فروپاشی نظام که بر حمدالله محب وارد است، شریک نباشند، دارایی‌های او را می‌گیرند، شهروندی او را لغو می‌کنند، و تحریم‌های سخت بر او تحمیل می‌کنند تا نتواند سفر کند.

منابعی به ایندیپندنت فارسی گفتند که حمد‌الله محب پس از فروپاشی نظام و فرار از افغانستان، املاک بزرگی در انگلستان، میامی آمریکا، و کشور‌های عربی خریده است.

مجمع آکسفورد که از حمد‌الله محب دعوت کرده است تا در آن سخنرانی کند، نهادی علمی و دانشگاهی است که از چهره‌های برجسته جهان برای سخنرانی دعوت می‌کند. نام‌ شماری از رئیس جمهوری‌های پیشین و وزیران خارجه ایالات متحده آمریکا در فهرست سخنرانان گذشته این نهاد به چشم می‌خورد.

حمدالله محب، مشاور پیشین دفترشورای امنیت ملی اشرف غنی است که با اشرف غنی، فاضل فضلی، وحید عمر، رفیع فاضل، و شماری از نزدیکان غنی، روز پانزدهم اوت ۲۰۲۱ از افغانستان گریختند و در پی آن، حکومت «جمهوری اسلامی افغانستان» سرنگون شد. پس از فرار رئیس جمهوری و این مقام‌ها، طالبان بر سراسر افغانستان تسلط یافتند. 

اشرف غنی، حمدالله محب، و فاضل فضلی، متهمند که در روز فرار خود از افغانستان، میلیون‌ها دلار هم از کشور خارج کرده‌اند. جان ساپکو، بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا برای بازسازی افغانستان، گفته است که از سوی کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان آمریکا موظف شده است که اتهام‌ انتقال میلیون‌ها دلار از افغانستان را که علیه اشرف غنی، حمدالله محب، و فاضل فضلی مطرح شده است، بررسی کند.

بیشتر از جهان