خالق «زن شگفت‌انگیز» درگذشت

پرز با هنر خود زندگی دوباره‌ای به شخصیت «زن شگفت‌انگیز» بخشید

جورج پرز توانست شخصیت «زن شگفت‌انگیز» را به ریشه‌های اساطیری آن نزدیک‌تر کند - Paul Butterfield / Getty Images via AFP

جورج پرز، نویسنده و تصویرگر پورتوریکو-آمریکایی و خالق شخصیت‌های مصور موسوم به «کمیک»، روز شنبه، ۷ مه ۲۰۲۲، درگذشت.

بر اساس گزارش نشریه ورایتی، این هنرمند برجسته آمریکایی بر اثر بیماری سرطان لوزالمعده، در نهایت آرامش در سن ۶۷ سالگی در کنار همسر و خانواده‌اش در خانه‌شان در سنفورد فلوریدا چشم از جهان فروبست.

پرز با نقاشی کمیک مجموعه «انتقام‌جویان» (Averngers) برای انتشارات «مارول کامیکس» در دهه ۱۹۷۰ به شهرت رسید و علاوه بر طراحی و تصویرسازی که بیشترین کار مورد علاقه‌اش بود، در نویسندگی هم موفق عمل کرد. او در مجموعه «بحران در زمین‌های بی‌نهایت» در جایگاه هنرمند تصویرساز، و در ادامه برای بازنمایی تازه مجموعه «زن شگفت‌انگیز» (Wonder Woman) در هم در جایگاه نویسنده و هم تصویرگر داستان‌های مصور، حضور یافت.

شخصیت افسانه‌ای «زن شگفت‌انگیز» نخستین بار با ظهور در کتاب‌ها و بر جلد مجله‌های داستان‌های مصور در سال ۱۹۴۱ و دوره پر رونق انتشار آن‌ها (که دوره طلایی کتاب‌های کمیک (Comic books) شناخته می‌شود) به مردم و طرفداران داستان‌های مصور، به‌ عنوان ابرقهرمانی تازه‌نفس شناسانده شد. خالقان این ابرقهرمان، یکی چارلز مولتن (روان‌شناس و نویسنده کتاب‌های مصور آمریکایی) بود که با همکاری با همسرش آن را شکل داد، و دیگری، هری جی پیتر بود که تصاویر این شخصیت را روی کاغذ طراحی کرد. این شخصیت در تداوم حضور خود در روایت‌های مصور، از دوره طلایی به دوره نقره‌ای گذر کرد، سپس به دوره برنزی، و بعد از مجموعه زن شکارچی، به مجموعه‌های تازه امروزی رسید. در طول هر یک از این دوران‌ها، نقاشان و هنرمندان مختلفی شخصیت و داستان او را قلم می‌زدند: یکی از این هنرمندان برجسته، جورج پرز بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جورج پرز، هنرمند و نویسنده «دی‌سی ‌کامیکس» (DC Comics)، در دهه ۱۹۸۰ تصویرگری مجموعه «تایتان‌های نوجوان به‌پیش» را بر عهده داشت و به عرضه مجدد و محبوبیت دوباره «زن شگفت‌انگیز» در سال ۱۹۸۷ کمک فراوانی کرد. او طراح لباس رزمی فوق‌العاده شخصیت ابرشرور «لکس لوتر» در مجموعه «مرد پولادین» نیز بود. به گفته طرفدارانش، پرز با هنر خود زندگی دوباره‌ای به شخصیت «زن شگفت‌انگیز» بخشید. با آغاز همکاری او با انتشارات مارول دی‌سی کامیکس به‌عنوان نویسنده و طراح «زن شگفت‌انگیز»، او توانست این شخصیت را به ریشه‌های اساطیری آن نزدیک‌تر کند. 

ریشه‌هایی که از آن حرف می‌زنیم، به روایت اولیه ظهور این شخصیت برمی‌گردد. او از زنان جنگجوی اساطیر یونان باستان است و با نام اصلی «شاهزاده دایانا»، شجاع‌ترین زن در میان زنان جنگجوی هم‌قبیله‌اش که به «آمازونی‌ها» مشهور بودند، انتخاب می‌شود. این شخصیت به دلیل نمود قدرت و شجاعت و دانایی در کنار تمام ویژگی‌ها و زیبایی‌های زنانه‌اش، همواره از تحسین گروه‌های حامی حقوق زنان نیز برخوردار بوده است. محبوبیت این ابرقهرمان تا آنجا ادامه یافت که چندین سریال تلویزیونی و فیلم هالیوودی با نقش‌آفرینی بازیگران برجسته‌ای چون «گل گدوت»، با الهام از آن ساخته شدند.

جیم لی، ناشر و مدیر ارشد خلاقیت در مرکز انتشارات «دی‌سی کامیکس»، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جورج پرز دارای سبک هنری پویا و گویایی بود. هنر او، بوم قصه‌گویی بود برای مهم‌ترین رویدادها در تاریخ انتشارات دی‌سی. جای او همیشه خالی خواهند ماند، اما با وجود طرفداران بی‌شمارش و نیز استعدادهایی که او موجب شکوفایی‌شان بود، آثار او زنده می‌مانند.»

مراسم یادبود این هنرمند بزرگ برای حضور عموم مردم، عصر روز یکشنبه، ۸ مه، در انجمن هنری MEGACON اورلاندو برگزار شد.

بیشتر از فرهنگ و هنر