حمله تانک‌های طالبان به پنجشیر برای جنگ با جبهه مقاومت ملی

پس از تلفات گسترده طالبان، نیروهای ویژه طالبان مشهور به «قطعه سرخ» وارد پنجشیر شدند

طالبان از شهرهای مختلف افغانستان به پنجشیر نیرو اعزام کرد-WAKIL KOHSAR / AFP

روز یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت (۸ مه)، چهار فروند هلی‌کوپتر متعلق به گروه طالبان در آسمان پنجشیر ظاهر شدند. طالبان قصد داشت حضور این هلی‌کوپترها را نشانه حمله هوایی به جبهه مقاومت ملی قلمداد کند اما واقعیت این است که هلی‌کوپترهای یادشده برای انتقال اجساد جنگجویان این گروه به پنجشیر فرستاده شده‌اند.

تصاویری که از داخل هلی‌کوپتر منتشر شد، نشان می‌دهد که اجساد افراد طالبان در هلی‌کوپتر قرار دارد. در همین حال، ویدیویی نیز از فرودگاه هلمند پخش شد که نشان می‌داد طالبان اجساد تعدادی از جنگجویان خود را که اهل این استان بودند، به هلمند انتقال داده‌ است.

جنگ در بخش‌هایی از استان پنجشیر و شهرستان اندراب در بغلان همچنان با شدت ادامه دارد. طالبان پس از دادن تلفات زیاد در جنگ شهرستان دره در استان پنجشیر، هزاران نیروی تازه‌نفس به پنجشیر گسیل کرد. بر اساس ویدیوهایی که اخیرا به  ایندیپندنت فارسی رسیده است، کاروانی از خودروهای نظامی طالبان به پنجشیر وارد و در شهرستان دره مستقر شده‌‌اند. تلفات طالبان در شهرستان دره باعث شد تا این گروه جرات نکند حمله گسترده‌ای به این شهرستان ترتیب دهد.

یکی از فرماندهان جبهه مقاومت ملی در شهرستان دره، با شرط حفظ نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که تنها در یک کمین نیروهای جبهه در این منطقه، ۶۰  تن از افراد طالبان کشته شدند که اجسادشان هنوز در منطقه است. به گفته این فرمانده، این کمین یکی از خونین‌ترین کمین‌های جبهه مقاومت علیه طالبان در شهرستان دره بود.

در منطقه قاسان شهرستان ده‌صلاح استان بغلان نیز نبردها به‌شدت ادامه دارد. گزارش‌ها از شهرستان اندراب و منطقه قاسان نشان می‌دهد که درگیری میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان تا صبح دوشنبه ادامه داشته است. ویدیوهایی که از منطقه ده صلاح به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است، نشان می‌دهد که هلی‌کوپترهای طالبان در حال شلیک به سمت نیروهای جبهه آزادی افغانستان و  جبهه مقاومت‌اند. در این ویدیوها، دیده می‌شود که نیروهای جبهه آزادی و جبهه مقاومت در واکنش به حملات، هلی‌کوپترهای طالبان را از منطقه دور می‌کنند.

نیروهای جبهه آزادی افغانستان و جبهه مقاومت ملی، از چند روز پیش به صورت مشترک با طالبان می‌جنگند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی، صبح دوشنبه در توییتی نوشت که در ۴۰ ساعت گذشته، ۲۷ تن از افراد طالبان در نبردهایی که در دره جر، خیر دره و پل‌حصار جریان داشت، کشته شدند. او این کشته‌شدگان را اعضای واحدهای ویژه طالبان به نام‌ واحد بدری، قطعه سرخ و واحد انتحاری این گروه اعلام کرد.

از استان کاپیسا در همسایگی کابل نیز خبر می‌رسد که جبهه مقاومت ملی به دفتر استاندار طالبان حمله موشکی کرده است. بر اساس تصاویر ارسالی به ایندیپندنت فارسی، چندین موشک به دفتر استاندار طالبان در کاپیسا شلیک شده است اما از تلفات احتمالی این حمله موشکی خبری در دست نیست.

در همین حال، خبرگزاری‌های بین المللی نیز از وارد آمدن تلفات زیاد به جنگجویان طالبان در نبردهای پنجشیر و اندراب گزارش می‌دهند. خبرگزاری هندی ریپابلیک ورلد در گزارشی که شب یکشنبه، ۸ مه، منتشر کرد، از قول تعدادی از فرماندهان طالبان نوشت که آنان فاش کرده‌اند در حملات جبهه مقاومت در پنجشیر و اندراب تعداد زیادی از جنگجویان این گروه کشته و زخمی شده‌اند.

در این گزارش آمده است که زخمی‌های طالبان در جنگ پنجشیر به بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی سردار محمد داوود منتقل شده‌اند. به نقل از این خبرگزاری، طالبان تنها در جنگ اندراب،  ۶۰ جنگجوی خود را از دست داده است و بیش از ۱۰۰ دستگاه خودرو هاموی زرهی برای حمایت از جنگجویان طالبان به پنجشیر فرستاده شده‌اند. منابع محلی نیز حضور تانک‌های فوق‌زرهی جامانده از نیروهای آمریکایی در افغانستان را در استان پنجشیر، تایید کردند؛ اما تعداد آن‌ها را ۱۲۰ دستگاه گفتند.

با این حال به باور فرماندهان جبهه مقاومت، تانک‌های زرهی طالبان بر روند جنگ در این منطقه هیچ تاثیری ندارند زیرا در منطقه‌ای کوهستانی مانند پنجشیر ابعاد مانوردهی طالبان با این تانک‌ها بسیار محدود است. فرماندهان جبهه مقاومت می‌گویند افراد طالبان تنها تا منطقه‌ای جرات دارند پیشروی کنند که برد تیربار مسلسل‌های سنگینشان اجازه می‌دهد و بیشتر از آن نمی‌توانند جلو بروند.

جبهه مقاومت ملی قبل از این اعلام کرده بود که با آغاز بهار، نبرد این جبهه با طالبان آغاز خواهد شد. به نظر می‌رسد این نبردها تازه آغاز کار است و به‌زودی درگیری‌های دیگری در سایر مناطق افغانستان نیز شروع خواهد شد.