افزایش درگیری‌ها در پنجشیر؛ طالبان خانه‌های مردم را بازرسی می‌کند

قبل از ظهر جمعه، یک خودرو حامل نظامیان طالبان که هفت سرنشین داشت، در شهرستان آبشار هدف یک مین کنارجاده‌ای قرار گرفت و منفجر شد

به دلیل قطع شبکه‌های مخابراتی در منطقه درگیری، از تلفات اطلاع دقیقی در دست نیست-AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

درگیری‎‌های پراکنده میان نیروهای جبهه مقاومت ملی و افراد طالبان در شهرستان‌های آبشار و دره استان پنجشیر از شامگاه پنجشنبه، ۱۵ اردیبهشت، آغاز شد و تا بعدازظهر جمعه کم‌وبیش ادامه داشت. ابوبکر صدیق، سخنگوی استان‍دار طالبان در پنجشیر، در گفت‌وگو با خبرگزاری پژواک، وقوع این درگیری‌ها را تایید کرد اما مدعی شد که این درگیری‌ها تلفاتی در پی نداشته است.

برخی منابع محلی در پنجشیر، به شرط فاش نشدن نامشان، به ایندیپندنت فارسی گفتند که جنگ میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی پنجشنبه شب تا چند ساعت ادامه داشت و پس از آن‎، طالبان فعالیت شبکه‌‎های مخابراتی در آبشار و دره را قطع کرد و با هدف جلوگیری از نفوذ نیروهای جبهه مقاومت ملی، به بازرسی خانه‌های مردم پرداخت.

به دلیل قطع شبکه‌‎های مخابراتی، از جزئیات این درگیری‌‎ها هنوز اطلاعاتی در دست نیست. با این حال، یک منبع دیگر گفت که صبح روز جمعه، هنگامی که افراد طالبان برای تعقیب نیروهای جبهه مقاومت ملی از کوه‌های دو روستای جهرعلی و چهارمغزک بالا می‌رفتند، با نیروهای جبهه مقاومت ملی که کمین کرده بودند، مواجه شدند و تلفات سنگینی به آن‌ها وارد شد.

ساعتی پس از این درگیری، ده‌ها نیروی جدید طالبان به منطقه درگیری اعزام شدند و نیروهای جبهه مقاومت ملی هم به سنگرهایشان در مناطق کوهستانی عقب‌نشینی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال وقوع این درگیری، طالبان نیروی بیشتر را پنجشیر فرستاد و شماری از این نیروها را به آبشار و دره اعزام کرد.

به شهادت منابع محلی، قبل از ظهر جمعه، یک خودرو حامل نظامیان طالبان که هفت سرنشین داشت، در شهرستان آبشار هدف یک مین کنارجاده‌ای قرار گرفت و منفجر شد. مشخص نیست چه تعداد از سرنشینان این خودرو آسیب دیده‌اند.

منابع محلی افزودند که نیروهای طالبان ظهر جمعه به ساکنان روستاهای جهرعلی، بابا علی و چهارمغزک اجازه ندادند مراسم نماز جمعه را برگزار کنند. فرماندهان طالبان ساکنان بومی این روستاها را متهم کردند که به بهانه برپایی نماز، علیه این گروه توطئه می‌کنند.

در همین حال درگیری میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی در روستاهای پسگران، تنخو و عبدالله‌خیل شهرستان دره نیز تا بعدازظهر جمعه ادامه یافت. نیروهای طالبان خانه‌ بیشتر ساکنان این روستاها را با خشونت و تهدید بازرسی کرده‌اند.

در یک ماه اخیر، با توقف بارش برف در کوه‌های افغانستان، درگیری میان طالبان و نیروهای مخالف این گروه هم افزایش یافته است. کانون اصلی این درگیری‎‌‌ها مناطق کوهستانی پنجشیر و اندراب‌اند و بیشتر نیروهای مخالف طالبان نیز در همین نواحی مستقرند.