ده‌ها کشته در اثر ویرانی مدرسه‌ای در اوکراین با حمله روسیه

جیل بایدن، بانوی اول آمریکا، و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا به اوکراین سفر کردند

بعد از آنکه بمباران روسیه باعث ویرانی یک مدرسه در شرق اوکراین شد، بیم آن می‌رود که ده‌ها نفر از شهروندان اوکراینی که در زیرزمین آن پناه گرفته بودند، کشته شده باشند. حدود ۹۰ نفر در زیرزمین بودند و احتمال می‌رود که دست‌کم ۶۰ نفر آن‌ها کشته شده باشند. 

سرهی هایدای، فرماندار منطقه لوهانسک، روز یکشنبه، ۸ مه، گفت کشته شدن دو نفر تایید شده است و ۳۰ شهروند غیرنظامی از زیر آوار بیرون آورده شده‌اند. هایدای گفت، حدود ۹۰ نفر در این مدرسه واقع در روستای بیلوخوریوکا پناه گرفته بودند. بمباران روسیه در روز شنبه این مدرسه را با خاک یکسان کرد و باعث درگرفتن آتشی بزرگ شد.

آقای هایدای در صفحه تلگرام خود نوشت: «آتش پس از قریب چهار ساعت خاموش شد و آوار جمع‌آوری شد و متاسفانه جنازه دو نفر پیدا شد. ۳۰ نفر از زیر آوار بیرون کشیده شدند که هفت نفرشان زخمی شده‌اند. شصت نفر احتمالا زیر آوار جان سپرده‌اند.»

فیلم‌هایی که حکومت نظامی لوهانسک منتشر کرده است، نیروهای امدادی را نشان می‌دهد که در اطراف خرابه‌های آتش‌گرفته مدرسه فعالیت می‌کنند. فردی که هویتش روشن نیست، می‌گوید: «بعید است بقیه زنده مانده باشند. زیرزمین هم نابود شده. وحشتناک است.»

این آخرین واقعه هولناک جنگ اوکراین، در حالی رخ می‌دهد که نیروهای اوکراینی همچنان در کارخانه فولاد آزوف‌استال در بندر ماریوپول در محاصره‌اند و حاضر به تسلیم در مقابل نیروهای اشغال‌گر روسیه نیستند. این نیروها می‌کوشند تا پیش از تعطیلات «روز پیروزی» در روسیه که جشن پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم است، به موفقیت‌هایی در جنگ دست یابند.

روستایی که به آن حمله شد، بخشی از منطقه دونباس در شرق اوکراین است که روسیه حمله‌های خود را متوجه آن کرده است. به گفته مقام‌های اوکراینی، حمله‌های روسیه همچنین باعث کشته شدن دو پسر ۱۱ و ۱۴ ساله در روستای پریویلیا در همان نزدیکی شده است.

در پی مقاومت نیرومند نیروهای اوکراین، جنگ در این کشور به بزرگ‌ترین تخاصم اروپایی از جنگ جهانی دوم تاکنون بدل شده است. نیروهای ارتش روسیه سخت می‌کوشند تا پیش از «روز پیروزی» (دوشنبه) بندر ماریوپول را تصاحب کنند. اما حدود ۲۰۰۰ سرباز اوکراینی همچنان در مجموعه فولاد آزوف‌استال که در کنار ساحل واقع شده است، مقاومت می‌کنند. این تنها بخش شهر است که کنترل آن هنوز به دست روسیه نیفتاده است. تمامی زنان، کودکان، و سالمندانی که کنار این سربازها پناه گرفته بودند، روز شنبه از شهر خارج شدند. روسیه به نیروهای اوکراینی نیز فرصت داده بود که با تسلیم شدن، از منطقه خارج شوند، اما آن‌ها نپذیرفتند. در پی خروج ۳۰۰ نفر در روز شنبه، حالا نوبت خروج زخمی‌ها و پزشکیاران است. 

سروان اسویاتوسلاو پالامار، معاون فرمانده هنگ آزوف، بخشی از گارد ملی اوکراین که نیروی اصلی نگهبان آزوف‌استال است، روز یکشنبه در یک نشست خبری اینترنتی گفت که شب گذشته با توپ، تانک، و حمله هوایی، به این مجموعه حمله شده است. او افزود که نیروهای پیاده‌نظام روسیه کوشیده‌اند به آزوف‌استال هجوم آورند و مین‌های زمینی کار بگذارند. سروان پالامار گفت، بسیاری در این نبرد کشته شده‌اند.

ستوان ایلیا سامویلنکو، عضو دیگر هنگ آزوف که در نشست خبری حضور داشت، گفت چند صد سرباز زخمی در این سنگر حضور دارند، اما به پرسشی در مورد اینکه چند نفر سرباز با قابلیت جنگی باقی مانده‌اند، پاسخ نداد.

بندر ماریوپول که از مراکز مهم جمعیتی این منطقه از اوکراین بود، عملا با خاک یکسان شده است.

سامویلنکو با توجه به فقدان لوازم پزشکی لازم در تونل، از خطیر بودن اوضاع گفت. او گفت، در پی سقوط برخی بخش‌ها، سربازان با دست خالی مردم را از زیر آوار بیرون کشیده‌اند. 

اوکراین و غرب روسیه را به هدف گرفتن عامدانه شهروندان و جنایات جنگی متهم می‌کنند، اما مسکو این اتهام‌ها را انکار می‌کند.

آخرین وضعیت جنگ در شرق اوکراین روشن نیست، زیرا هم اوکراین و هم شورشیان جدایی‌طلب طرفدار روسیه، امکان گزارش‌دهی از این مناطق را محدود کرده‌اند. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، قرار است روز یکشنبه به صورت مجازی با رهبران گروه هفت، از جمله جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، صحبت کند. این نشست قرار است نشان‌دهنده وحدت کشورهای غربی در روز «پیروزی در اروپا» باشد که جشن تسلیم آلمان هیتلری در جنگ جهانی دوم است. 

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در اقدامی غافلگیرکننده از شهر ایرپین دیدار کرد که از شهرهای آسیب‌دیده اصلی اوکراین در روزهای آغازین جنگ بود که با مقاومت خود، نگذاشتند نیروهای روسیه کی‌یف را تصاحب کنند. دیدار ترودو را وب‌سایت «ساسپیلنِ» اوکراین و اولکساندر مارکوشین، شهردار ایرپین، تایید کرده‌اند، اما مقام‌های کانادایی هنوز آن ‌را اعلام نکرده‌اند.

آقای ترودو آخرین رهبر غربی است که با حضور در اوکراین، حمایت خود را نشان می‌دهد. جیل بایدن، بانوی اول آمریکا، نیز در سفری اعلام نشده به غرب اوکراین رفت و با همتای اوکراینی خود، اولنا زلنسکا، نشستی به مناسبت «روز مادر» در مدرسه‌ای روستایی برگزار کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ده هفته از اشغال اوکراین با تهاجم روسیه می‌گذرد و در این مدت هزاران نفر کشته شده‌اند و شهرهای بسیاری نابود شده‌اند. پنج میلیون اوکراینی از کشور خود گریخته‌اند که بیشتر آنان به کشورهای همسایه همچون لهستان و لیتوانی رفته‌اند. 

روز یکشنبه انفجارهایی بندر اودسا واقع در ساحل دریای سیاه نیز رخ داد. روسیه روز شنبه با شش موشک کروز به این بندر حمله کرده بود. به گفته شورای شهر، ۲۵۰ آپارتمان در این شهر در اثر این حمله‌ها ویران شده‌اند.

انتظار می‌رود که حمله‌ها تا روز دوشنبه بیش از این شدت یابند. ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، در این روز از نیروهای خود در میدان سرخ مسکو سان خواهد دید و انتظار می‌رود به نوعی اعلام پیروزی کند.

زلنسکی روز یکشنبه فیلمی از سخنان خود به مناسبت سالگرد شکست نازی‌ها در جنگ جهانی دوم منتشر کرد و در آن از شباهت‌ها بین نازیسم و اشغال اوکراین به دست روسیه گفت. در این فیلم سیاه و سفید که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، زلنسکی در حالی که جلو یک مجموعه مسکونی تخریب‌شده در بورودیانکا در حومه‌ کی‌یف، ایستاده است دیده می‌شود و می‌گوید: «هر سال در روز ۸ مه ما به همراه تمام جهان متمدن به تمام کسانی که در جنگ جهانی دوم از جهان در مقابل نازیسم دفاع کردند، ادای احترام می‌کنیم.» 

او که نخستین رئیس ‌جمهوری یهودی اوکراین است، یادآوری کرد که نسل‌های متمادی، مردم این کشور با شعار «دیگر هرگز» بزرگ شده‌اند. 

این نگرانی وجود دارد که جنگ به کشورهای دیگر هم سرایت کند. به گفته ارتش اوکراین، نیروهای روس مستقر در یک بخش جدایی‌طلب در کشور همسایه، مولداوی (که بین اوکراین و رومانی قرار دارد)، به «آماده باش کامل» درآمده‌اند. 

در سال ۱۹۹۲ بخشی از مولداوی با حمایت نیروهای روسیه تحت عنوان «ترانسیستریا» اعلام جدایی کرد. جمهوری خودخوانده این بخش عملا خودمختار است، اما از سوی هیچ دولت دیگری به رسمیت شناخته نشده است. با این حال، ده‌ها سال است که نیروهای روسیه به عنوان «حافظ صلح» در آن ناحیه حضور دارند. اکنون اوکراین می‌گویدکه  این نیروها در حالت آماده‌باش جنگی قرار گرفته‌اند و بیم آن می‌رود که به سایر مناطق مولداوی هجوم ببرند. اما رهبر ترانسیستریا منکر بسیج ۱۵۰۰ سرباز روس مستقر در این منطقه است. ولادیمیر کراسنوسلسکی، رئیس‌ جمهوری ترانسیستریا، گفت که این جمهوری «خطری برای دولت‌های همسایه ندارد، از بی‌طرفی تبعیت می‌کند، و متعهد به اصل حل تمام مسائل بر سر میز مذاکره است».

نیروهای روسیه می‌خواستند با پیشروی در مناطق جنوبی اوکراین، گذرگاهی به ترانسیستریا ایجاد کنند و دسترسی اوکراین را به بنادر دریای سیاه قطع کنند، اما هنوز موفق نشده‌اند.

ارتش اوکراین در اقدامی به نشان مقاومت، در روزهای گذشته به یک جزیره واقع در دریای سیاه حمله کرده است که در روزهای اول جنگ به دست روسیه افتاد: جزیره مار. 

در شهر خارکوف واقع در شمال شرق اوکراین که دومین شهر بزرگ کشور است، نیز شاهد ضدحمله نیروهای اوکراینی بوده‌ایم. طبق تخمین «موسسه مطالعه جنگ»، اتاق فکری در واشنگتن، اوکراینی‌‌ها در روزها و هفته‌های آتی احتمالا با ضدحمله‌ها به مرزهای روسیه می‌رسند.

بیشتر از جهان