نخستین بیانیه شورای امنیت درباره جنگ اوکراین تصویب شد

این نخستین اقدام شورای امنیت، پس از تهاجم روسیه به اوکراین، به شمار می‌آید که مسکو از آن پشتیبانی کرده است

بیانیه عصر جمعه شورای امنیت از این جهت اهمیت دارد که با اجماع تمامی اعضا، از جمله رای مثبت نماینده روسیه، تصویب شد - SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

شورای امنیت سازمان ملل عصر روز جمعه به وقت محلی، نخستین قطعنامه خود در حمایت از راه‌حل مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به جنگ اوکراین را تصویب کرد. 

خبرگزاری رویترز بامداد روز شنبه ۱۷ اردیبهشت در گزارشی نوشت که این نخستین اقدام شورای امنیت، پس از تهاجم روسیه به اوکراین، به شمار می‌آید که مسکو از آن پشتیبانی کرده است.

بیانیه عصر جمعه شورای امنیت از این جهت اهمیت دارد که با اجماع تمامی اعضا، از جمله رای مثبت نماینده روسیه، تصویب شد.

پیشتر در نخستین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین، شورای امنیت با تشکیل یک نشست اضطراری، ضمن محکوم کردن اقدام نظامی روسیه، خواهان پایان دادن به عملیات نظامی مسکو و خروج نیروهای روسی از خاک اوکراین شد. مسکو این قطعنامه را وتو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از بیانیه کوتاه عصر جمعه شورای امنیت آمده است «تمامی کشورهای عضو، بر اساس منشور سازمان ملل، متعهد شده‌اند که اختلافات بین‌المللی خود را از طریق رو‌ش‌های مسالمت‌آمیز حل‌و‌فصل کنند.»

در این بیانیه همچنین از تلاش‌های آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، برای پایان دادن به جنگ در اوکراین حمایت شده است.

گوترش روز جمعه گفت از هیچ تلاشی برای نجات جان انسان‌ها، کاهش رنج و یافتن مسیر صلح دریغ نخواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل هفته گذشته با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مسکو و  ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در کی‌یف دیدار کرد.

شورای امنیت، تنها نهاد سازمان ملل به شمار می‌رود که برابر فصل هفتم منشور، قدرت اجرایی دارد. اما اعضای دائم این شورا، از جمله روسیه، «حق وتو» دارند و می‌توانند جلوی تصویب قطعنامه‌های پیشنهادی را بگیرند.

از زمان نخستین مورد استفاده از حق وتو در شورای امنیت در سال ۱۹۴۶، مسکو تاکنون ۱۴۳ مرتبه، بسیار بیشتر از سایر اعضای دائم، از «حق وتو» استفاده کرده است. آمریکا ۸۶ مرتبه، بریتانیا ۳۰ مرتبه، و چین و فرانسه هر کدام ۱۸ بار جلوی تصویب قطعنامه‌های سازمان ملل را گرفته‌اند.

بیشتر از جهان