فروش نفت روسیه سخت‌تر می‌شود

اروپا و ایالات‌ متحده آمریکا قصد دارند کمپین تحریم نفت روسیه را جهانی کنند

مقامات اجرایی اتحادیه اروپا به دلیل جنگ در اوکراین، سخت‌ترین بسته تحریم‌ها را علیه مسکو از جمله تحریم خرید نفت روسیه را پیشنهاد کردند- AFP

مایک مولر، رئیس بخش آسیای شرکت چندملیتی ویتول که بزرگترین شرکت تجارت نفت در جهان است، روز یکشنبه، ۸ مه، گفت: «صادرات نفت خام و محصولات نفتی روسیه از ۷.۵ میلیون بشکه در روز قبل از حمله به اوکراین، احتمالا حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.» به گفته او، این میزان حتی ممکن است از ۱۵ ماه مه بیشتر سقوط کند.

به نوشته بلومبرگ، مولر گفت: «ما عملا در شرایطی قرار داریم که سیستم بانکی بین‌المللی نمی‌تواند پرداخت‌ها را به نهادهای روسی انجام دهد. تحریم‌های اتحادیه اروپا از ۱۵ مه خیلی چیزها را ممنوع می‌کند و حتی برای شرکت‌هایی که تاکنون به خرید انرژی روسیه ادامه داده‌اند، وضعیت متفاوتی در پیش خواهد بود.»

شرکت ویتول که در سال ۲۰۲۱ روزانه ۷.۶ میلیون بشکه نفت خام و نفت پالایش‌شده مبادله می‌کرد، ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی معامله محصولات روسیه را متوقف کند.

ایالات متحده آمریکا نیز به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین تحریم‌های متعددی را علیه روسیه در ماه فوریه اعمال کرده است که بانک مرکزی این کشور، وام‌دهندگان بزرگ، الیگارش‌ها، و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را هدف می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 به جز تحریم‌های پیشین، مقام‌های اجرایی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه، ۴ مه، به دلیل جنگ در اوکراین، سخت‌ترین بسته تحریم‌ها را علیه مسکو، از جمله تحریم خرید نفت روسیه، پیشنهاد کردند. گفته می‌شود که ممکن است تا پیش از پایان هفته آینده، همه ۲۷ دولت اتحادیه اروپا در این زمینه به توافق برسند.

ادوارد فیشمن، دیپلمات آمریکایی که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در وزارت امور خارجه بر روی تحریم‌های روسیه کار می‌کرد،  در همین زمینه به رویترز گفت: «اکنون که اتحادیه اروپا به سمت تحریم نفتی حرکت می‌کند، فرصت‌هایی نیز برای اقدامات بعدی واشنگتن و متحدانش ایجاد می‌کند.»

 او افزود: «فکر می‌کنم گام بعدی، همکاری ایالات متحده با اتحادیه اروپا و سایر اعضای گروه هفت برای جهانی کردن این کارزار علیه فروش نفت روسیه است.»

با نزدیک شدن به تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت رسمی واردات از روسیه، قیمت نفت هفته گذشته به بالاترین حد خود در چند هفته اخیر، یعنی حدود ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید. اروپا قصد دارد با تحریم نفت خام روسیه، کرملین را مجازات کند اما برخی از اعضای اتحادیه اروپا، به ویژه مجارستان، می‌کوشند تا از ممنوعیت (واردات نفت روسیه) جلوگیری کنند.

همچنین، هند که در حال حاضر بابت خرید نفت روسیه تخفیف‌های سنگینی از مسکو دریافت می‌کند، تاکنون حاضر به تحریم نشده است. آلمان، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، را به عنوان مهمان ویژه در نشست سران گروه هفت در ماه آینده دعوت کرده است. این کار بخشی از تلاش برای ایجاد یک اتحاد بین‌المللی گسترده‌تر علیه مسکو است.

بیشتر از اقتصاد