موج تازه مسمومیت‌های الکلی در هرمزگان ادامه‌ دارد

از هفته گذشته تاکنون تعداد جان‌باختگان ازمیان ۷۵ نفری که دچار مسمومیت الکلی شده‌اند، به ۱۰ نفر رسیده است

ممنوعیت فروش و استفاده از نوشیدنی‌های الکلی در ایران هرازگاهی موجی از مسمومیت‌ الکلی به‌دلیل استفاده از الکل خانگی و غیرمجاز را همراه دارد _ ایرنا

موج جدیدی از مسمومیت الکلی در مناطقی از کشور ایجاد شده و استان هرمزگان با ثبت مسمومیت دست‌کم ۷۵ نفر، به یکی از مراکز این موج جدید تبدیل شده است. مسمومیت الکلی از هفته گذشته تاکنون، جان ۱۰ نفر را در این استان گرفته است.

براساس گزارش خبرگزاری تسنیم، بازه گروه سنی افراد مسموم‌شده در این استان بین ۱۵ تا ۷۰ سال بوده و علاوه‌بر ۱۰ جان‌باخته (شامل ۹ مرد و یک زن)، همچنان ۱۹ نفر در اثر مسمومیت در بیمارستان بستری‌اند که حال چهار نفرشان وخیم اعلام شده است.

فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، به تسنیم گفت: «از ابتدای آغاز این موج مسمومیت‌ها تاکنون ۴۵ بیمار ناچار به دیالیز شده‌اند و چهار نفر هم دچار تاری دید هستند، اما خوشبختانه هیچ مورد نابینایی نداشتیم.»

ممنوعیت فروش و استفاده از نوشیدنی‌های الکلی در ایران موجب شده است که از الکل‌های غیرمجاز و خانگی که در اغلب آن‌ها متانول وجود دارد، استفاده شود و هرازگاهی شاهد موج مسمومیت‌های الکلی در مناطقی از ایران باشیم. در این میان سالانه تعدادی از افراد به دلیل استفاده از این نوشیدنی‌های الکلی جان خود را از دست می‌دهند یا دچار نابینایی می‌شوند. سطح بالای ۵۰۰ میلی‌گرم متانول در خون می‌تواند به بروز مسمومیت منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته، تقی رستم‌وندی، معاون وزیر کشور با اعلام آماری از نرخ مصرف الکل در ایران عنوان کرد که میزان شیوع مصرف الکل حدود ۱۰ درصد افراد بالای ۱۵ تا ۶۴ سال را شامل می‌شود. این در حالی است که حدود سه سال پیش، سازمان بهداشت جهانی با ارائه گزارشی از وضعیت رتبه‌بندی کشورها در مورد میزان مصرف الکل، ایران را در رتبه نهم جهانی قرار داده بود.

اما مصرف الکل در ایران به دلیل ممنوعیت و در دسترس نبودن نوشیدنی‌های الکلی استاندارد، خطرهای زیادی به همراه دارد. در فروردین سال ۱۳۹۹، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مسمومیت ۶۰۰ نفر و مرگ بیش از ۷۰ نفر به دلیل مصرف نوشیدنی الکلی غیرمجاز خبر داد. سال ۱۳۹۸ نیز به دنبال موج دیگری از مسمومیت الکلی در مناطق مختلف کشور، بیش از ۱۲۶ نفر جان خود را از دست دادند و تعداد بسیاری نیز به همین دلیل نابینا شدند.

بنا به گفته پزشکان، علائم مسمومیت با الکل حدود شش تا ۱۲ ساعت پس از مصرف آن بروز می‌کند. شروع آن به‌طور عمده با علائم گوارشی و چشمی همچون تهوع، استفراغ و تاری دید همراه است.