امرالله صالح: افغانستان تحت سلطه طالبان، وقار و حیثیت خود را دست داده است

معاون اول دولت پیشین افغانستان، مردم را به مبارزه مسلحانه با طالبان دعوت کرد

امرالله صالح، طالبان را نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت پاکستان می‌داند-SAJJAD HUSSAIN / AFP

امرالله صالح، معاون اول دولت پیشین افغانستان، طالبان را عامل تمام بدبختی‌ها در این کشور خواند و گفت افغانستان با وجود این گروه، وقار و آبروی خود را نزد جهان از دست داده است.

صالح در مطلبی که صبح روز شنبه ۱۷ اردیبهشت در صفحه فیس‌بوکش منتشر کرد، مانند گذشته از مردم افغانستان خواست در برابر طالبان بسیج شوند و مبارزه کنند تا دوباره آزادی و استقلال کشورشان را به‌دست آورند.

او خطاب به مردم گفت: «در مقاومت مقدس به خاطر اعاده عزت افغانستان و رهایی از سلطه و ظلم طالبان، سهم بگیرید تا در سایه آزادی، عدالت و برابری زند‌گی کنیم.»

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، نخستین جبهه نظامی ضد طالبان به رهبری احمد مسعود مبارزه مسلحانه خود را آغاز کرد و اکنون که حدود ۹ ماه از سلطه طالبان بر این کشور می‌گذرد، چند جبهه دیگر برای مبارزه با طالبان شکل گرفته‌اند.

امرالله صالح تاکید کرد که مردم افغانستان برای شکست این گروه باید صف مبارزان جبهه‌های ضد طالبان را تقویت کنند و با آنان متحد شوند.

امرالله صالح همچنین پیامد تسلط طالبان بر افغانستان را ظلم، فاجعه، تبعیض قومی، آواره شدن افغان‌ها در کشورهای خارجی و نابودی آبرو و وقار افغانستان نزد جهان خواند و افزود: «افغانستان وقار و حیثیت خود را نزد جهان از دست داد، قانون اساسی از بین رفت، ادارات ملکی فلج شدند، سلیقه و جلوه‌های مدنی از شهرها برداشته شدند، نهادهای حرفه‌ای و ملی‌-امنیتی را ملیشه‌های بی‌ادب و نافهم طالب گرفتند، زنان از اساسی‌ترین حقوقشان محروم شدند. نفاق قومی و زبانی به شکلی خطرناک در حال تشدید است و ده‌ها موارد این چنینی دیگر.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او مانند گذشته طالبان را ملیشه‌های (شبه نظامیان) پاکستان دانست و بر مبارزه مسلحانه در برابر این گروه تا آزادی افغانستان تاکید کرد.

صالح افزود: «مدیریت کلان و راهبردی اقتصاد، امنیت و سیاست افغانستان در اختیار راولپندی قرار دارد. آزادسازی کشور از این حالت اسفناک یک کار مقدس،آرمانی، شریف و انسانی است. باید باهم باشیم.»

معاون اول دولت پیشین افغانستان از زمان آغاز فعالیت‌ سیاسی‌اش تاکنون، طالبان را جنگجویان حکومت پاکستان دانسته و بارها تاکید کرده است که پاکستان نمی‌خواهد افغانستان به صلح، ترقی و پیشرفت برسد و افغان‌ها باید برای نابودی این گروه متحد شوند و مبارزه کنند.

او تاکید کرد که برای آزادی افغانستان از دست طالبان و رهایی از ظلم و ستم این گروه و ساختن یک کشور آباد و مستقل، همه مردم باید بسیج شوند تا به سلطه این گروه پایان داده شود.

طالبان در ۲۴ مرداد سال گذشته و با تصرف کابل، قدرت را پس از ۲۰ سال دوباره به دست آوردند. اکنون که حدود ۹ ماه از سلطه این گروه بر افغانستان می‌گذرد، خشونت‌ها بار دیگر در سراسر این کشور افزایش یافته و هیچ دولتی در جهان نیز دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.