امرالله صالح: در انتظار معجزه و دم مسیحایی نمانید

مسؤولیت برقراری امنیت کابل از طرف اشرف غنی به امرالله صالح واگذار شده‌است

آقای صالح هر بامداد جلسه‌ای را تحت نام «شش و نیم صبح» با جمعی از مسئولین نهادهای دیگر برگزار می‌کند-WAKIL KOHSAR / AFP

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که در حال حاضر و به دنبال دستور کتبی محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان مسؤولیت تامین امنیت کابل را بر عهده گرفته است، در پاسخ به انتقادهای مردم به ویژه شهروندان کابل در رابطه با وضعیت امنیتی این استان گفت: «انتظار معجزه و ظهور دم مسیحایی نداشته باشید که مشکلات حل شود. اگر می‌خواهید وضعیت تغییر کند، باید با دولت همکاری کنید.»

امرالله صالح، روز چهارشنبه، ۱۴آبان، در پی انتقادهای مردم درباره افزایش ناامنی‌ها در افغانستان به ویژه کابل در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «می‌بینم که همه‌ شما انتظار معجزه و ظهور مسیحا نفسی دارید که مشکلات را حل کند. معجزه‌ای ظهور نخواهد کرد و تنها کار متحدانه، جدی و صمیمانه من و توست که وضع را تغییر خواهد داد.»

امرالله صالح، خطاب به مردم این کشور گفت: «انتقادتان بر روی چشم و آوردن اصلاحات و تغییرات از جانب ما نیز پدیده‌ای مداوم و بدون توقف خواهد بود. باید به عنوان دولت پاسخ بدهیم که آن‌ را انجام می‌دهیم و همیشه انجام خواهیم داد. اما باید از خود نیز بپرسید که آیا این خاک تنها از ارکان دولتی است و یا شهروندان نیز مسؤولیت‌هایی دارند. برای رفع مشکلات کنونی باید باهم متحد، صمیمی و جدی کار کنیم تا وضع تغییر کند.»

او افزود: «ما انتقاد شما را جدی می‌گیریم و نیز انتظار داریم که شما نیز مسؤولیت مدنی و اجتماعی‌تان را انجام دهید. مردم منتظرند که مامور و یا منسوب دولت همانند محتسب آن‌ها را وادار به رفتار مسؤولانه کند. پس بیایید در ترویج فرهنگ همه دست به کار شویم.»معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در حالی از شهروندان این کشور انتقاد می‌کند و آنان را به همکاری با دولت تشویق می‌کند که پس از بدتر شدن وضعیت امنیتی شهر کابل آقای غنی به او دستور داد تا مسؤولیت امنیت کابل را به عهده بگیرد و تلاش کند که هرچه زودتر دزدی، قتل، راهزنی، آزار و اذیت مردم خاتمه پیدا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای صالح، پس از دریافت دستور آقای غنی، رسما مسؤولیت را به دست گرفت و هر روز در رابطه با تغییر وضعیت امنیتی کشور با جمعی از نهادی‌های امنیتی و مسؤولین از بامداد جلسه‌ای را تحت نام «شش و نیم صبح» برگزار می‌کند. آقای صالح، در این جلسات وضعیت را بررسی کرده و هر روز فرمان تازه‌ای برای بهبود وضعیت امنیتی صادر می‌کند. آنان توانستند در این مدت شماری از سارقین، دزدان، قاتلین و اخلال‌گران نظم عامه را دستگیر کنند و به دست قانون بسپارند و تصویر شماری دیگر از این دزدان، سارقین، راهزنان و اخلال‌گران نظم عامه را که دستگیر نشده‌اند، در شهر، بازار، کوچه و پس‌کوچه کابل برای شناسایی نصب کرده‌اند اما باز هم مردم از این وضعیت دل خوشی ندارند و خواهان تغییر چشم‌گیرند. آقای صالح، در پی انتقادهای مردم گفت: «منتظر معجزه نباشید اگر می‌خواهید وضعیت تغییر کند باید مسؤولیت و حق شهروندیتان را ادا کنید.»

شماری از ساکنان کابل نیز انتقاد آقای امرالله صالح، را به جا می‌دانند و تاکید دارند تا زمانی که مردم با دولت همکاری نکنند و در شناسایی دزدان، سارقین، اخلال‌گران نظم عامه، غاصبین و فروشنده‌های مواد مخدر دست به کار نشوند و آنان را به دولت تسلیم نکنند، وضعیت تغییر نخواهد کرد بلکه هر روز نسبت به گذشته بدتر خواهد شد.

نوراحمدشاه صالح، ساکن کابل می‌گوید: «اگر امروز مردم در کشورهای دیگر اقتصاد خوب، امنیت، فرهنگ بالا و شهر پاک و صاف دور از همه مشکلات اجتماعی دارند همه از برکت خودشان است. این مردمند که زندگی‌شان را بهتر کرده و مسیر درست و خوب برای‌ خود تعیین می‌کنند. امرالله صالح، حرف دقیق و به‌جایی گفته است. تا زمانی که مردم با دولت همکاری نکنند و در شناسایی و تسلیم اخلال‌گران نظم عامه همکاری نکنند، وضعیت تغییر نمی‌کند و بدتر از امروز نیز خواهد شد. اگر می‌خواهیم که در یک فضای صلح‌آمیز و دور از هرگونه دغدغه زندگی کنیم، باید با دولت همکاری کنیم و خود را شهروند مسؤول بدانیم.»

شمس محمدی، نیز ساکن کابل است و گفت: «از زمانی که آقای صالح مسؤولیت امنیت را مستقیم به عهده گرفته است امنیت کابل نسبت به گذشته بهتر شده است و اگر این تلاش‌ها جریان داشته باشد وضعیت روز به روز بهتر می‌شود، اما ما باید با دولت خود همکاری کنیم. تنها آقای صالح و دیگر نهادهای امنیتی نمی‌توانند وضعیت را تغییر بدهند. من به تمام مردم افغانستان به ویژه شهروندان کابل می‌گویم اگر می‌خواهید که استان‌تان از دزدی، راهزنی، جور و چپاول آدم‌ربایی و ترور افراد در امان باشد، باید مستقیم و یا غیرمستقیم با نهاد امنیتی همکاری کنید تا مسؤولیت ایمانی، وجدانی، انسانی و اسلامی‌تان را ادا نمایید. شهروندان مسؤول هیچ‌گاه خود را از نظام دور نمی‌کنند بلکه در آبادانی، پیشرفت و ترقی کشور خود سهم دارند و ما باید این سهم را ادا کنیم، چون نسبت به تمام ملت‌های جهان نیازمند آن هستیم.»

بیشتر از