قلب خوكى كه به انسان پيوند زده شد، آلوده به ويروس بود

دانشمندان می‌گویند درباره عوامل بیماری‌زای خوکی که در طول چنین پیوندی باعث بیماری می‌شوند، «نگرانی قطعی» وجود دارد

گزارشی جدید حاکی از آن است که مرد آمریکایی که دو ماه بعد از دریافت نخستین پیوند قلب انسان از خوک، جانش را از دست داد، احتمالا قربانی یک عفونت ویروس خوک شده باشد.    

دیوید بنت ۵۷ ساله در ۸ مارس، چند روز پس از وخامت حالش بدون هیچ علت مشخصی، در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند درگذشت.

این مرد ۵۷ ساله در ماه ژانویه تحت یک عمل جراحی آزمایشی پیشگامانه قرار گرفت که طی آن، پزشکان قلبش را با قلب یک خوک که اصلاح ژنتیکی شده بود، عوض کردند.

دانشمندان [ژن‌های] خوک را تغییر دادند و آن ژن‌هایی را که به پس زدن سریع عضو منجر می‌شد، حذف کردند و به منظور کمک به پذیرش عضو، ژن‌های انسانی به آن افزودند.

پزشکان این بیمار در بیانیه‌ای اعلام کردند قلب بنت تا چند روز پس از عمل جراحی «کار می‌کرد» و «طبیعی» به نظر می‌رسید.

با این حال حدود دو ماه بعد، حالش رو به وخامت گذاشت و درگذشت. هنوز مشخص نیست آیا قلبش از کار افتاد یا خیر و اگر چنین است، چرا؟

یک سخنگو در بیانیه‌ای که دانشگاه در ماه مارس منتشر کرد، گفت که «هیچ دلیل واضحی در زمان مرگ او شناسایی نشده» و افزود که گزارش کاملی در دست تهیه است.

روز چهارشنبه، نشریه «ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو» (MIT Technology Review) گزارش داد که قلب بنت احتمالا به یک ویروس خوکی به نام سیتومگالوویروس خوک آلوده شده است؛ عفونتی قابل پیشگیری که بر پیوند اثرات مخربی دارد.

بارتلی گریفیت، جراح پیوند دانشکده پزشکی مریلند (یوام‌اس‌اوام)، گفت: «ما بررسی علت مرگ او را آغاز کرده‌ایم.»

خبر مهم: قلبی که در پیوند زنو [از گونه‌ای حیوانی به گونه حیوانی دیگر] جراحی آزمایشی پیشگامانه دانشگاه مریلند استفاده شد، به ویروس خوک آلوده بود- و ممکن است در مرگ بیمار پس از ۶۰ روز نقش داشته باشد.

دکتر گریفیت افزود: «ممکن است این ویروس عامل آن بوده باشد، یا می‌تواند عامل آن باشد که همه‌چیز را نابود کرده است.»  

طبق گزارش‌ها، خوکی که قلبش را به بنت پیوند زدند، در شرکت بیوتکنولوژی رویویکور پرورش یافته بود. آن‌ها ژنوم خوک را تغییر دادند تا خطر پس زده شدن عضو را کاهش دهند.

دانشمندان اوایل ماه مارس اشاره کرده بودند که در بخشی از تلاششان به منظور کاهش خطر ابتلا به عفونت، خوک اهداکننده را در محیط آزمایشگاهی عاری از بیماری پرورش دادند و قبل از انتقال به آزمایشگاه، بسیاری از پاتوژن‌های شناخته‌شده خوک را غربالگری کردند.

درحالی که گفته می‌شود همه خوک‌ها یک ویروس درون‌‌زای خوکی دارند، پژوهشگران گفتند در مطالعات قبلی هیچ‌گونه انتقالی از این ویروس به انسان یا پستانداران غیرانسان شناسایی نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما مطالعات قبلی که روش‌های پیوند خوک به انسان را در بابون‌ها آزمایش می‌کرد، نشان داد که پیوند کلیه با حضور سیتومگالوویروس خوک تقریبا چهاربرابر سریع‌تر شکست خورد.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۲۰ روی بابون‌ها انجام شد، نشان داد که پیوند قلب خوک به بابون عاری از ویروس بیش از شش ماه دوام آورد؛ اما آن‌هایی که اندام‌هایشان به میزان بسیار بالایی به این ویروس آلوده شد، خیلی سریع‌تر به شکست انجامید.

نویسندگان این مطالعه گفتند که قلب‌های پیوندی میزان بسیار بالایی از ویروس را نشان دادند که شاید به دلیل مهار عمدی سیستم ایمنی بابون برای پیوند یا به دلیل نبود سیستم ایمنی خوک باشد که احتمالا برای دفع ویروس خاص خوک مناسب‌تر است.

پژوهشگران به این نکته نیز اشاره کرده بودند که سطح بالای ویروس در بابون دریافت‌کننده [عضو] با اختلال در تولید مولکول‌های سیستم ایمنی به نام سیتوکین‌ها که سدی دربرابر عفونت‌اند، به رد پیوند منجر می‌شود.    

آن‌ها در این مطالعه متذکر شدند انسانی که قلب آلوده به سیتومگالوویروس خوک مشابه دریافت می‌کند، ممکن است «مدت زمان زنده ماندنش، کاهشی مشابه داشته باشد».

دکتر گریفیت در گفت‌وگو با ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو، گفت نمی‌داند که آیا بنت به سندروم مشابهی که پیش‌تر در بابون‌های دریافت‌کننده قلب خوک‌های آلوده دیده شد، مبتلا شده بود یا خیر.

محمد ام محی‌الدین، استاد جراحی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، در ماه مارس گفت: «هرچند شواهد کافی در دست نیست اما درباره عوامل بیماری‌زا در خوک که به بیماری در انسان منجر می‌شود، نگرانی قطعی وجود دارد.»

اگر یک ویروس عامل مرگ بنت باشد، معنایش این است که در پیوندهای آتی، برای اطمینان از اندام‌های عاری از عفونت باید فرآیندهای غربالگری بهتری انجام شود.

کاپیل سحاریا، رئیس خدمات بیماری‌های عفونی پیوند اعضای جامد مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، در بیانیه‌ای در اوایل ماه مارس، گفته بود: «عوارض بیماری‌های عفونی در زمینه پیوند اعضا همیشه نگران‌کننده است؛ چه عفونت‌های مربوط به گیرنده باشد چه اهداکننده؛ که در این مورد، [اهداکننده] به شکل عجیبی یک خوک است.»

رویویکور از اظهارنظر در ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو خودداری کرد و به درخواست ایندیپندنت برای اظهارنظر پاسخ فوری نداد.  

© The Independent