فرمان پوتین علیه غرب: تلافی اقتصادی می‌کنیم

پوتین از مکرون خواست غرب جلوی «جنایت‌ها» را بگیرد

پوتین به مکرون گفت مسکو همچنان آماده گفت‌وگو با کی‌یف است-ALEXEY DANICHEV / SPUTNIK / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه با همتای فرانسوی‌اش، امانوئل مکرون، تلفنی گفت‌و‌گو کرد. به گزارش رسانه‌های روسیه، پوتین از غرب خواست به اوکراین فشار بیاورد تا جلوی «جنایت‌ها» گرفته شود. پوتین به مکرون گفت که غرب می‌تواند به «جنایت‌های جنگی و بمباران گسترده شهرها و شهرک‌های دونباس» که به کشته شدن غیرنظامیان منجر شده است، پایان دهد.

روسیه منکر این مسئله است که نیروهایش در اوکراین مرتکب جنایت جنگی شده‌اند و می‌گوید مرگ غیرنظامیان به‌دلیل حملات ناسیونالیست‌ها و «نئونازی‌ها» است.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، کرملین گفت: «غرب می‌تواند با اعمال نفوذ مناسب بر مقام‌های کی‌یف و با جلوگیری از ارسال تسیلحات به اوکراین، به پایان جنایات کمک کند.»

پوتین به مکرون گفت مسکو همچنان آماده گفت‌وگو با کی‌یف است. اما دمیتری مدودوف، رئیس‌جمهوری سابق و معاون کنونی رئیس شورای امنیت روسیه، مدعی شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، به دنبال توافق صلح نیست چون می‌خواهد مدام از غرب پول و سلاح بگیرد. مدودوف اخیرا به ریاست کمیته‌ای منصوب شد که وظیفه آن دفاع از استقلال روسیه در زمینه فناوری است.

رئیس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه همچنین فرمانی اقتصادی امضا کرد که می‌تواند زمینه‌ساز پایان صادرات و تعامل‌های اقتصادی گسترده شود. این قوی‌ترین پاسخ کرملین به تحریم‌هایی است که آمریکا و غرب وضع کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین روز سه‌شنبه فرمانی امضا کرد که صدور هرگونه محصولات و مواد خام به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی فهرست تحریم‌ها را ممنوع می‌کند؛ او به دولت فرمان داد این فهرست را ظرف ۱۰ روز آینده تهیه کند.

با این فرمان، روسیه قادر خواهد بود در بازارهای جهانی اختلال ایجاد کند. این کشور حالا می‌تواند جلوی صادرات را بگیرد یا قراردادهای موجود را لغو کند.

پیش از این نیز روسیه برخی سیاستمداران غربی را تحریم کرده بود اما بیشتر صوری بود. اکنون به نظر می‌رسد تحریم‌ها وارد مرحله‌ جدیدی می‌شود. پوتین گفت این پاسخی است به تلاش آمریکا و متحدانش برای محروم کردن «فدراسیون روسیه، شهروندان فدراسیون روسیه و نهادهای قانونی روسیه از حقوق مالکیت یا محدود کردن حقوق مالکیتشان».

این فرمان بر لزوم «اقدام‌های اقتصادی تلافی‌جویانه به‌ویژه در ارتباط با اعمال غیردوستانه برخی دولت‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی» تاکید می‌کند.

روسیه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان منابع طبیعی است و این تصمیم می‌تواند بیش از پیش بر اقتصاد جهان تاثیر بگذارد. تا همین حالا، جنگ اوکراین باعث افزایش قیمت‌ها و هشدار کمبود غذا شده است.

پوتین ۶۹ ساله، که از سال ۱۹۹۹ در مسکو سر کار بوده است، ارسال گاز به لهستان و بلغارستان را نیز قطع کرده و از سایر کشورهای اروپایی خواسته است از روش پرداخت جدیدی استفاده کنند. بسیاری از این کشورها می‌کوشند منبع جدیدی برای تامین انرژی پیدا کنند.

در پی تحریم‌های غرب، اقتصاد ۱.۸ تریلیون دلاری روسیه با بزرگ‌ترین رکود از زمان سقوط شوروی مواجه شده و مثل بسیاری از کشورها درگیر تورمی سرسام‌آور شده است. با خروج بسیاری از سرمایه‌گذاران غربی از روسیه (از جمله غول‌های صنعت انرژی همچون «بی‌پی» و «شل») و تغییر آرایش دارایی‌های اولیگارش‌ها، به نظر می‌رسد نقش دولت در اقتصاد روسیه پررنگ‌تر شده است.

در صحنه جنگ، نیروهای روسیه همچنان کارخانه فولاد آزوف‌استال در بندر ماریوپل اوکراین را محاصره کرده‌اند و این کارخانه که آخرین سنگر مدافعان اوکراینی است زیر آتش شدید قرار دارد. مقام‌های اوکراینی می‌کوشند غیرنظامیان را از این مجموعه خارج کنند. برخی شهروندان که در روزهای اخیر از این محل خارج شده‌اند خود را به شهر زاپوریژیا رسانده‌اند که تحت کنترل دولت اوکراین است و با رسانه‌ها صحبت کرده‌اند. برخی از آن‌ها چندین روز بود در کارخانه پناه گرفته بودند.

گزارش‌ دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که روسیه به‌زودی در تلاش خواهد بود دو منطقه دونتسک و لوهانسک، که اعلام جمهوری کرده‌اند، ضمیمه خاک خود کند. مقام‌های غربی در ضمن بر این باورند که روسیه احتمالا تا ۹ مه که سالگرد پیروزی این کشور در جنگ جهانی دوم است، بالاخره به اوکراین اعلان جنگ رسمی خواهد داد. مسکو تاکنون از واژه «جنگ» استفاده نکرده است و می‌گوید مشغول «عملیات نظامی ویژه» در خاک همسایه غربی‌اش است.

به گفته زلنسکی، حمله موشکی به خوابگاهی در بندر اودسا در جنوب اوکراین به مرگ و زخمی شدن نوجوانان منجر شد. نیروهای روسیه به حملاتشان در شرق اوکراین ادامه می‌دهد اما اوکراین مدعی است که مناطق بیشتری در اطراف شهر خارکف را بازپس گرفته است.

در کی‌یف، پایتخت اوکراین، بسیاری از پمپ‌بنزین‌ها به‌دلیل کمبود سوخت تعطیل شده‌اند و آن‌ها که هنوز فعال‌اند با صف طولانی خودروهایی مواجه‌اند که برای دریافت بنزین باید دست‌کم یک ساعت منتظر بمانند. یک راننده محلی به سی‌ان‌ان گفت: «این شرایط عادی نیست. من بیشتر به فکر چگونگی پیدا کردن سوختم تا تلاش برای پیدا کردن مشتری. تعداد ساکنان کی‌یف کم شده است و در نتیجه، مسافران تاکسی من هم کم شده‌اند.»

در خبری دیگر، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دستگیری بریتنی گرینر، بازیکن بسکتبال لیگ زنان این کشور، در روسیه را غیرقانونی می‌داند و راجر کارستنز، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری در امور گروگان‌ها، به پرونده‌اش رسیدگی می‌کند. کارستنز هفته گذشته در آزادی یک شهروند آمریکایی دیگر به نام تِرِوِر رید نقش داشت که از سال ۲۰۱۹ در روسیه محبوس بود.

گرینر که دو بار برنده مدال طلای المپیک شده و از ستاره‌های تیم مرکوری فینیکس آمریکا است، در ماه فوریه در فرودگاهی در مسکو دستگیر شد. مقام‌های روسیه او را به قاچاق مقادیر قابل‌توجهی مواد مخدر متهم کرده‌اند که می‌تواند ۱۰ سال زندان در پی داشته باشد.

بیشتر از جهان