ند پرایس: مذاکرات احیای برجام را تا جایی که به نفعمان باشد ادامه می‌دهیم

سخنگوی امور خارجه آمریکا می‌گوید اگر ایران مسائلی را خارج از برجام روی میز بگذارد، باید در مقابل آنها امتیازهایی بدهد

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا - KEVIN LAMARQUE / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه دوازدهم اردیبهشت در تازه‌ترین نشست خبری خود به موضوع مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت امور خارجه آمریکا، پرایس در این دیدار در پاسخ به سوالی درباره این که آیا فکر می‌کند مقام‌های غربی امیدشان را به احیای توافق هسته‌ای از دست داده‌اند، گفت: «ما همچنان معتقدیم که بازگشت دوجانبه به برجام در راستای منافع امنیت ملی ماست.»

او در این زمینه توضیح داد: «برجام را در راستای منافع امنیت ملی ارزیابی می‌کنیم به این دلیل که محدودیت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند. این توافق می‌تواند فعالیت هسته‌ای ایران را که از جهات مختلف از سال ۲۰۱۸ بدون قید و بند بوده است، در یک چهارچوب قرار دهد. درواقع چیزی که ما به دنبال آنیم،‌ تغییر برنامه‌ای است که در حال حاضر برای ما و شرکایمان در سراسر جهان غیرقابل قبول است.»

پرایس در ادامه گفت: «ما به تلاش‌ها و گفت‌وگو از طریق شرکای خود از جمله اتحادیه اروپا ادامه می‌دهیم و بازگشت متقابل به برجام را همچنان پیگیری می‌کنیم. تا زمانی که تشخیص دهیم که بازگشت متقابل به برجام به نفع ماست، مذاکرات احیای برجام را دنبال می‌کنیم. اگر به نقطه‌ای برسیم که به نظر برسد منافع بازگشت متقابل به تعهدات برجام نمی‌تواند بر پیشرفت‌هایی که ایران در برنامه هسته‌ای خود در چند سال گذشته به دست آورده است غلبه کند، آنوقت یک ارزیابی مجدد خواهیم داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به این که آیا انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام، برای شکستن بن‌بست در این مذاکرات به تهران خواهد رفت یا نه بیان کرد: «این سوال را باید از خود ایشان بپرسید اما من می‌توانم بگویم که ما با او در تماس نزدیک هستیم. او همچنان به انتقال پیام‌های دو طرف ادامه می‌دهد و از تلاش‌هایش برای به نتیجه رساندن این مذاکرات حمایت می‌کنیم.»

ند پرایس در پاسخ به این که واشنگتن حاضر است تا کجا به ایران امتیاز بدهد و در قالب برجام به چه موضوع‌های دیگری خواهد پرداخت؟ تاکید کرد: «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که در مذاکراتمان بر توافق هسته‌ای تمرکز داریم. اگر ایران بخواهد مسائلی را که خارج از چارچوب برجام است روی میز بگذارد، باید بتواند در مقابل آنها امتیازهایی بدهد. این ماهیت هر مذاکره‌ای است. آنچه ما فعلا بر آن تمرکز داریم این است که آیا می‌توانیم به بازگشت دوجانبه به برجام دست پیدا کنیم یا خیر و تا زمانی که فکر کنیم بازگشت احتمالی به برجام به نفع ما باشد، به این مسیر ادامه خواهیم داد.»

گفته‌های سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در شرایطی است که خبرگزاری رویترز روز دوشنبه به نقل از منابع مطلع نوشت که مقامات غربی امید خود را به امکان احیای توافق هسته‌ای از دست داده‌اند و در نتیجه به دنبال راه‌های دیگر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران‌اند. 

طبق گزارش رویترز غربی‌ها هنوز به‌طور کامل نسبت به احتمال احیای برجام ناامید نشده‌اند اما این باور که احتمالا حفظ توافق ممکن نیست در حال گسترش است. بر اساس این تحلیل، مساله روسیه به نظر فرعی شده اما مساله سپاه همچنان باقی است زیرا بسیاری از قانونگذاران آمریکایی و کشورهای منطقه همچون اسرائيل مخالف حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی‌اند.

یک روز پیش از این تحلیل رویترز، روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی نوشت که مقام‌های اروپایی می‌خواهند بار دیگر برای نجات برجام تلاش کنند. طبق این گزارش اروپایی‌ها می‌خواهند انریکه مورا را به عنوان مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران بفرستند تا بن‌بست مذاکرات را بشکند. به گفته منابعی که با این روزنامه آمریکایی گفتگو کردند ایران هنوز به این تقاضا پاسخ نداده است.