دولت بایدن مانع قرارداد هسته‌ای ۱۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه نمی‌شود

بلینکن برای نخستین‌ بار به طور علنی تایید کرد که واشینگتن راه همکاری هسته‌ای ایران و روسیه را سد نمی‌کند

منتقدان می‌گویند این قرارداد‌ها استراتژی فشار حداکثری علیه مسکو را تضعیف می‌کند-CHIP SOMODEVILLA / Getty Images via AFP

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اواخر هفته گذشته به قانونگذاران آمریکایی گفته بود، دولت جو بایدن مانع قرارداد هسته‌ای ۱۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه نمی‌شود. این قرارداد در زمینه ساخت زیرساخت هسته‌ای است.

به گزارش واشینگتن فری بیکن، بلینکن در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای نخستین‌ بار به طور علنی تایید کرد که واشینگتن راه همکاری هسته‌ای ایران و روسیه را سد نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در پاسخ به پرسشی در زمینه اطمینان از ادامه تحریم‌ها علیه ایران و روسیه پس از لشکرکشی پوتین به اوکراین این نکته را مطرح کرد.

بلینکن گفت، تحریم‌هایی که به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای جدید برداشته می‌شوند از سیاست اعمال فشار واشینگتن علیه مسکو به دلیل حمله به اوکراین جدا است. به این معنی که قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه می‌تواند ادامه پیدا کند.

روسیه و آمریکا به همراه بریتانیا، فرانسه، آلمان و چین طرف‌های مذاکرات هسته‌ای با ایران به‌شمار می‌روند و غیر از آمریکا بقیه همچنان عضو برجام به‌شمار می‌روند.

دولت بایدن به دلیل حمله روسیه به اوکراین تحریم‌های سنگینی را علیه مسکو اعمال کرده است اما همچنان می‌کوشد چارچوب برجام و مذاکرات هسته‌ای که روسیه در آن حضور دارد را از مساله اوکراین جدا کند.

براساس گفته‌های بلینکن، در صورتی که توافق هسته‌ای جدید حاصل شود، مسکو همچنان می‌تواند به ساخت راکتور در ایران ادامه دهد. اما منتقدان بر این باورند که درآمد حاصل از قراردادهایی از این دست استراتژی فشار حداکثری علیه مسکو در نتیجه حمله به اوکراین را تضعیف می‌کند.

به گفته آنها، وابستگی واشینگتن به مسکو در مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز برکارآمدی سیاست کاخ سفید علیه کرملین در مساله اوکراین تاثیر می‌گذارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ماه مارس گفته بود: «ما به طور حتم در چارچوب بازگشت به تعهدات در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای ایران را تحریم نمی‌کنیم.»