روسیه به دلیل تحریم‌های ایالات متحده ایستگاه فضایی را ترک می‌کند

در پی حمله روسیه به اوکراین در روز ۲۴ فوریه، آی‌اس‌اس آخرین پروژه فضایی مهم است که مسکو در آن با سایر سازمان‌ها همکاری می‌کند

هفته پیش سه فضانورد آمریکایی و یک فضانورد ایتالیایی به ایستگاه بین‌المللی فضایی وارد شدند - AFP

بر اساس گزارش‌ها، رئیس سازمان هوافضای روسیه گفت که این کشور به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه به علت درگیری با اوکراین، ایستگاه فضایی بین‌المللی «آی‌اس‌اس» (ISS) را ترک خواهد کرد.

به گزارش بلومبرگ، دمیتری روگوزین، مدیر کل روسکاسموس، در مصاحبه‌ای گفت: «این تصمیم دیگر گرفته شده و ما موظف نیستیم که در این مورد به صورت عمومی صحبتی بکنیم.»

روگوزین روز شنبه به خبرگزاری‌های روسی تاس (Tass) و ریا نووستی (RIA Novosti) گفت: «فقط همین را می‌توانم بگویم- طبق تعهداتمان شرکای خود را از یک سال قبل در جریان پایان کارمان در ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار خواهیم داد.»

رئیس روسکاسموس اوایل آوریل هم گفته بود که همکاری روسیه با شرکایش از جمله ناسا و سازمان فضایی اروپا «ئی‌اس‌ای» (ESA) در این آزمایشگاه مداری زمین به پایان خواهد رسید.

در پی حمله روسیه به اوکراین در روز ۲۴ فوریه، آی‌اس‌اس آخرین پروژه فضایی مهم است که مسکو در آن با سایر سازمان‌ها همکاری می‌کند.

چندین کشور در سراسر جهان از جمله ایالات متحده طیفی از تحریم‌های اقتصادی را علیه مسکو اعمال کرده‌اند و جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، اعلام کرد که با این اقدام، «برنامه فضایی آن‌ها تضعیف می‌شود».

روگوزین در ماه مارس، از سازمان‌های هوافضای سراسر جهان خواست از شرکت‌های فضایی و موشکی روسیه رفع تحریم کنند تا اطمینان حاصل شود که کار ایستگاه فضایی بین‌المللی ادامه یابد.

مدیر برنامه فضایی روسیه گفت تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور تهدیدی برای همکاری‌ها در ایستگاه فضایی بین‌المللی است و گفت که از اقدام برای قطع همکاری‌های آینده با سایر سازمان‌ها حمایت می‌کند 

توییتر بلومبرگ(@business)، ۳ آوریل ۲۰۲۲

از آنجا که این آزمایشگاه شناور محل استقرار چند فضانورد است و باید مدام در مدار نگه داشته شود تا به زمین سقوط نکند، همکاری با آی‌اس‌اس همچنان مهم است.

روگوزین ماه آوریل در توییتر نوشت: «به نظر من این وضعیت پذیرفتنی است. هدف تحریم‌های ایالات متحده، کانادا، اتحادیه اروپا و ژاپن مسدود کردن فعالیت‌های مالی، اقتصادی و تولیدی شرکت‌های فناوری برتر ما است.»

او افزود: «به اعتقاد من، ازسرگیری روابط عادی بین شرکای ایستگاه فضایی بین‌المللی و سایر پروژه‌های مشترک تنها با لغو کامل و بدون قید‌وشرط تحریم‌های غیرقانونی امکان‌پذیر است.

هفته پیش سه فضانورد آمریکایی و یک فضانورد ایتالیایی به ایستگاه بین‌المللی فضایی وارد شدند. سه کیهان‌نورد روس و همچنین سه فضانورد آمریکایی و یک خدمه آلمانی هم از قبل آنجا حضور داشتند.

ناسا در فوریه خاطرنشان کرد که توقع دارد کار ایستگاه بین‌المللی فضایی تا سال ۲۰۳۰ یعنی اجرای «طرح گذار» این آزمایشگاه مداری، ادامه یابد.

© The Independent

بیشتر از جهان