برخورد شش موشک به نزدیکی پالایشگاه اربیل

آتش در یکی از مخازن اصلی نفت مهار شد

تصویر آرشیوی از پالایشگاه نفت در اربیل-SAFIN HAMED / AFP

یک‌شنبه شب، برخورد شش موشک به پالایشگاه گروه نفتی KAR در شهر اربیل در جنوب عراق به آتش گرفتن یکی از مخازن اصلی این پالایشگاه منجر شد. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق ضمن محکوم کردن این حمله با مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق گفت‌و‌گو کرد.

سازمان ضد تروریسم اقلیم کردستان این حمله «تروریستی» را به عصائب حق و حشد‌الشعبی نسبت داده است که از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌روند. هنوز هیچ گروهی به طور رسمی مسولیت این حمله‌ها را بر عهده نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش رویترز حاکی از آن است که آتش در آخرین ساعات یکشنبه‌شب مهار شده است.

پیش‌تر گزارش شده بود که حمله موشکی به این پالایشگاه خسارتی نداشته است.

تلویزیون Rudaw در اربیل گزارش داد که استان نینوا، مبدا حمله‌های موشکی بوده است. براساس این گزارش تجهیزات مربوط به پرتاب موشک و چهار موشک دیگر در نینوا کشف شد که منهدم شده است.

در ششم آوریل نیز سه موشک به نزدیکی پالایشگاه اربیل برخورد کرده بود. یک مقام اقلیم کردستان به رویترز گفت که مالک آن بازکریم برزنجی، تاجر کرد عراقی است که مدیرعاملی گروه KAR، یکی از بزرگترین شرکت‌های انرژی داخلی را بر عهده دارد.

این درحالی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماه مارس (۲۲ اسفندماه) مسولیت ۱۲ حمله‌ موشکی به اربیل که به زخمی شدن یک نفر منجر شده بود را بر عهده گرفت. سپاه مدعی شد در این حمله مرکز توطئه اسراییل را هدف گرفته است.

اما مقامات اقلیم کردستان این ادعا را رد کرده و تاکید کردند که ویلای شخصی بازکریم برزنجی هدف حمله بوده است.

بیشتر از جهان