عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: پول‌های بلوکه‌شده را صرف بدهی‌های دولت روحانی کردیم

تا پایان مهرماه سال ۱۴۰۰؛ حدود ۳۰۶ هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شده است

مصباحی مقدم نسبت به این انتقاد که دولت رئیسی با استقراض از بانک مرکزی باعث تورم شده است ابراز بی اطلاعی کرد- عکس جماران

در حالی که دولت ابراهیم رئیسی مدعی است که فروش نفت در دوران زمامداری او رشد داشته و قیمت نفت نیز به‌طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است، اما وضعیت اقتصادی کشور به‌مراتب بدتر از پیش شده است. در این شرایط، غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسئولیت وضع فعلی را با رئیسی ندانست و گفت: «ما با پول‌هایی که از انگلیس و یا کشورهای دیگر گرفتیم چاله‌چوله‌هایمان را پر کرده و می‌کنیم ... آقای روحانی بر سر راه این قطار چاله ایجاد کرده که تلاش دولت سیزدهم این است که این چاله‌چوله‌ها را پر کند.»

او در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران، با بیان اینکه «دولت حسن روحانی با بدهی بسیار سنگینی که از طریق فروش اوراق مثل اسناد خزانه برای ۴ سال آینده ایجاد کرده است»، در رابطه با آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده افزود: «این ارزها حتی اگر آزاد هم شود سهم بانک مرکزی است نه دولت، یعنی جزو دارایی‌های بانک مرکزی است، بنابراین این ارزها از آن ارزهایی نیست که دولت بتواند از آن استفاده کند، این ارزها برای اعتبار بانک مرکزی در بانک جهانی است؛ یعنی این ارزها قابل عرضه به بازار نیست».

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که رئیسی در دوران تبلیغات انتخابات وعده داده بود که مشکلات را با فرافکنی بر عهده گذشته نیندازد. با این حال رئیس دولت سیزدهم و حامیان او بارها مشکلات را به دولت روحانی منتسب کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما مصباحی مقدم در بخشی دیگر از سخنانش در پاسخ به این انتقاد که دولت رئیسی با استقراض از بانک مرکزی باعث تورم شده و تا پایان مهرماه سال ۱۴۰۰، حدود ۳۰۶ هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شده است، گفت: «بنده در این مورد اطلاعاتی ندارم.»

بر اساس آمار پولی و بانکی منتشرشده از طرف بانک مرکزی تا پایان دی‌ماه سال ۱۴۰۰، میزان نقدینگی در ایران با ۳۹.۸ درصد رشد به ۴ هزار و ۵۰۱ هزار میلیارد تومان رسید. حجم نقدینگی در دی‌ماه سال گذشته برابر ۳ هزار و ۲۱۹ هزار میلیارد تومان و اسفندماه همان سال نیز ۳ هزار و ۴۷۶ هزار میلیارد تومان بود که در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ رشدی فزاینده داشت.