نخست‌وزیر جزایر ویرجین به اتهام همکاری با حزب‌الله در قاچاق مواد مخدر بازداشت شد

اندرو فیهی در فرودگاهی در شهر میامی آمریکا بازداشت شد

اندرو فیهی، نخست‌وزیر جزایر ویرجین بریتانیا - worldstockmarket

اندرو فیهی، (Andrew Fahie) نخست‌وزیر جزایر ویرجین بریتانیا روز پنجشنبه در یکی از فرودگاه‌های میامی به اتهام پولشویی و اقدام برای واردات کوکائین به ایالات متحده دستگیر شد. شکایتی که در دادگاه فلوریدا ارائه شده حاکی از این است که او در این معاملات با عوامل حزب‌الله همکاری داشته است.

به گزارش میدل‌ایست‌آی، ماموران اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده (DEA) اندرو فیهی را دستگیر کرده‌اند.

گفته می‌شود او قصد داشت یک طرح قاچاق را آغاز کند که برایش ۷.۸ میلیون دلار درآمد داشت.

اندرو فیهی به همراه اولانوین مینارد، مدیر اداره بنادر جزایر ویرجین بریتانیا و پسرش  به طور ناخواسته نقشه‌های خود را با عضوی از اداره مبارزه با مواد مخدر در میان گذاشتند. این مامور پلیس خودش را عضوی از کارتل مواد مخدر سینالوآ مکزیک معرفی کرده بود.

بر اساس شکایتی که در دادگاه منطقه جنوبی فلوریدا ثبت شده است، طرح‌ آنها برای واردات مواد مخدر در اکتبر آغاز شد. در این شکایت همچنین مطرح شده است که این افراد با گروهی از عواملی که خودشان را از اعضای حزب‌الله لبنان معرفی می‌کردند ارتباط داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنگامی که این مامور پلیس در نقش یکی از اعضای تجارت مواد مخدر در ماه مارس برای اولین بار با اولانوین مینارد و پسرش ملاقات کرد، آنها گفتند که پس از تماس اعضای حزب‌الله با آنها، شروع به برنامه‌ریزی برای تجارت مواد مخدر و ایجاد ارتباط کرده‌اند.

به گفته این مامور پلیس، اندرو فیهی، نخست‌وزیر جزایر ویرجین بریتانیا چند بار از او پرسیده است که آیا مامور مخفی است یا خیر. او در یکی از دیدارها تاکید کرده بود: «۲۰ سال طول کشید تا به اینجا رسیدم. نمی‌خواهم ظرف ۲۰ دقیقه برکنار شوم.»

فیهی همچنین در گفتگوی دیگری اشاره کرده بود که انگلیسی‌ها سال‌ها در تلاش بودند تا او را از قدرت کنار بگذارند. 

نخست‌وزیر جزایر ویرجین بریتانیا در عین حال از این مامور مخفی پلیس درخواست پرداخت پول به مردی را کرده بود که به گفته خودش در گذشته برخی از مسائل سیاسی را برای او رفع کرده بود. در این شکایت آمده است که او به ۸۳ هزار دلار پول نقد برای این منظور نیاز داشت.

پیش‌بینی می‌شود که اندرو فیهی ۵۱ ساله روز جمعه در دادگاه میامی حاضر شود تا به اتهاماتش رسیدگی شود. او از سال ۲۰۱۹ به عنوان نخست‌وزیر منتخب جزایر ویرجین بریتانیا انتخاب شده است. 

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا با تایید بازداشت فاهی در ایالات متحده گفت که از این اتفاق متحیر شده و قرار است جلسه‌ای اضطراری به این منظور برگزار شود.

جزایر ویرجین بریتانیا مجمع‌الجزایری واقع در دریای کارائیب و عضو کشورهای مشترک‌المنافع است. در ژوئیه ۱۹۵۶ بریتانیا به این جزایر خودگردانی نسبی داد. جزایر ویرجین بریتانیا قانون اساسی و دولت خود را دارد، اما زیر نظر بریتانیا اداره می‌شود.

روزنامه گاردین در همین زمینه گزارش داده کمیسیون مستقلی که سال گذشته برای بررسی ابعاد فساد در دولت جزایر ویرجین بریتانیا تشکیل شده بود، پیشنهاد کرده است که قانون اساسی این جزایر به حالت تعلیق درآید، دولت منحل شود و اداره این منطقه فعلا از لندن صورت گیرد.

بیشتر از جهان