دانمارک به عنوان اولین کشور در جهان واکسیناسیون کووید -۱۹ را متوقف کرد

دانمارک از دو ماه پیش همه محدودیت‌های مرتبط با کرونا را لغو کرده بود

دانمارک اولین کشوری بود که تزریق واکسن آسترازنکا را به دلیل احتمال ایجاد عوارض جانبی کاملا متوقف کرد - Claus Bech / AFP

مقام‌های بهداشتی دانمارک اعلام کردند که این کشور در موقعیت خوبی نسبت به کنترل ویروس کووید-۱۹ قرار دارد. 

به گزارش اسکای نیوز، دانمارک که همه محدودیت‌های مرتبط با کووید را از دو ماه پیش کنار گذاشت، حالا به عنوان اولین کشور در جهان عرضه واکسن کرونا را متوقف می‌کند. 

به گفته مقام‌های بهداشتی دانمارک، در این کشور از ۱۵ ماه مه عرضه واکسن کووید-۱۹ متوقف می‌شود، زیرا افراد زیادی این واکسن را تزریق کرده‌اند، تعداد مبتلایان در حال کاهش است و تعداد افراد بستری در بیمارستان به میزان ثابتی رسیده است. 

دانمارک در ماه فوریه پس از پشت سر گذاشتن موج سوم، همه محدودیت‌های مربوط به کووید-۱۹ را لغو کرد. به گفته مقام‌های بهداشتی این کشور، در حال حاضر ویروس کرونا به کنترل درآمده است و دیگر جای نگرانی نیست، با این حال، اوضاع رصد می‌شود و ممکن است که برنامه واکسیناسیون در ماه‌های آینده مجددا در این کشور آغاز شود. 

بولت سوبورگ، مسئول بیماری‌های عفونی دانمارکی در این زمینه گفت: «ما در حال پایان دادن به برنامه واکسیناسیون انبوه هستیم با این حال همچنان به برخی از گروه‌های آسیب‌پذیر توصیه می‌شود که واکسن دریافت کنند. مقامات بهداشتی قصد دارند پس از تابستان در صورت لزوم دوباره واکسیناسیون را شروع کنند، اما پیش از آن یک ارزیابی حرفه‌ای کامل در مورد اینکه چه کسی و چه زمانی به چه واکسنی نیاز دارد انجام می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانمارک اولین کشوری بود که تزریق واکسن آسترازنکا را به دلیل احتمال ایجاد عوارض جانبی کاملا متوقف کرد و بااین‌حال پوشش بالایی در واکسیناسیون داشت. حدود ۸۱ درصد از جمعیت ۵.۸ میلیون نفری دانمارک با دو دوز واکسینه شده‌اند و ۶۲ درصد واکسن تقویتی دریافت کرده‌اند. 

مقام‌های دانمارکی بهمن ماه سال گذشته (فوریه ۲۰۲۲) اعلام کردند کووید-۱۹ دیگر یک «تهدید حیاتی» نیست. این کشور اولین عضو اتحادیه اروپا بود که تمام محدودیت‌های مربوط به کووید-۱۹ ازجمله استفاده از ماسک را لغو کرد. 

در روزهای اخیر بعضی کشورهای دیگر نیز از کنترل ویروس خبر داده‌اند. دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس برجسته بیماری‌های عفونی در ایالات متحده این هفته نسبت به کنترل وضعیت همه‌گیری در آمریکا ابراز خوشبینی کرد. او گفت که اگرچه همه‌گیری هنوز تمام نشده است، اما به نظر می‌رسد که ویروس تحت کنترل قرار گرفته است. با این حال، او هشدار داد که بهتر شدن اوضاع «به هیچ وجه به این معنی نیست که همه‌گیری تمام شده است.»

با این حال برخی از کشورهای دیگر از جمله چین دوباره درگیر همه‌گیری ویروس کرونا شده‌اند و اقدام‌های محدودکننده آنها نتوانسته موثر واقع شود. در شانگهای قرنطینه کامل از ابتدای ماه آوریل آغاز شد و همچنان ادامه دارد. بسیاری از مردم برای مدت طولانی‌ در خانه‌های خود محبوس شده‌اند و حالا نوعی خشم و اضطراب اجتماعی بر این منطقه حاکم است.

بعضی از بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمار مرگ و میر کرونا در چین کمتر از میزان واقعی اعلام می‌شود. در این کشور که شفافیت و نظارتی بر گفته‌های مسئولان وجود ندارد، آمار اعلام شده در باره میزان مبتلایان و مرگ‌های ناشی از کرونا با استانداردهای سایر نقاط جهان همخوانی ندارد.

در روسیه نیز میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت این کشور در مورد افزایش احتمالی مبتلایان کووید-۱۹ هشدار داده و گفته است که خطر افزایش تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در ماه ژوئن ۲۰۲۲ وجود دارد.

مقامات بهداشت و درمان آفریقای جنوبی نیز اعلام کردند ممکن است به زودی در این منطقه موج پنجم شیوع بیماری کووید-۱۹ آغاز شود. آفریقای جنوبی بیشترین موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا را در قاره آفریقا به ثبت رسانده است. این کشور بهمن سال گذشته از موج چهارم بیماری خارج شد.

بیشتر از جهان